چهارشنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب : ۳۳۱۵
plusresetminus
سالمندان بدون پرونده الکترونیک سلامت چه کنند و قرار است چه واکسنی برایشان تزریق شود؟
جزئیات آغاز فاز دوم تزریق واکسن کرونا/ ۸۰ ساله‌ها به واکسن رسیدند
صبح‌شد: روز گذشته به‌طور رسمی، فاز دوم واکسیناسیون که تزریق به سالمندان بالای ۸۰ سال است، کلید خورد. گفته می‌شود این فاز از واکسیناسیون تا تیرماه طول خواهد کشید.

در این مرحله، اولویت تزریق با افراد بالای ۸۰ سال است و به‌تدریج، افراد ۷۵ تا ۸۰ سال، ۷۰ تا ۷۵ سال، ۶۵ تا ۷۰ سال است و بیماران زمینه‌ای و صعب‌العلاج ۱۶ تا ۶۴ سال در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرند.

پیش‌بینی می‌شود در فاز دوم، ۷.۲ میلیون نفر قرار بگیرند و به همین تعداد هم بیماران زمینه‌ای اضافه شوند. براساس اعلام معاون وزیر بهداشت، این فاز، به‌دلیل تعداد بالای جمعیت، سنگین خواهد بود و باید از واکسن‌های داخلی کمک گرفت: «در اردیبهشت واکسن خارجی وارد می‌شود. در خرداد هم واکسن انستیتو پاستور به تولید می‌رسد، یک قرارداد ۶۰ میلیون دوزی با روسیه امضا شده و محموله کوواکس هم در برنامه قرار دارد.»

چه واکسنی تزریق می‌شود؟

با اینکه وزارت بهداشت تأکید کرده تکمیل پرونده سلامت تنها از طریق سامانه‌ای که امروز (چهارشنبه) رونمایی می‌شود، انجام خواهد شد، اما مراکز بهداشت تهران، می‌گویند به‌صورت تلفنی هم می‌توان با نزدیک‌ترین مرکز تماس گرفت و اطلاعات سالمندان را برای تزریق واکسن ارائه داد.

تعدادی از متصدیان این مراکز به همشهری می‌گویند: هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست چه واکسنی برای این گروه تزریق می‌شود، اما اعلام شده واکسن سینوفارم چینی خواهد بود.

بیشتر مراکز بهداشت بر تزریق این واکسن تأکید می‌کنند، اما یکی از مسئولان مراکز بهداشت می‌گوید که واکسن روسی، انگلیسی و هندی هم ممکن است در فهرست باشد، اما اغلب واکسن چینی تزریق خواهد شد.

مریم، روز گذشته با یکی از این مراکز تماس گرفت و به‌راحتی برای مادربزرگ ۹۲ ساله‌اش، وقت واکسیناسیون گرفت. متصدی مرکز به آن‌ها بین ساعت ۸:۳۰ تا ۹ صبح وقت داد و اعلام کرد که واکسن سینوفارم چین تزریق می‌شود.

یکی دیگر از پایگاه‌ها هم با گرفتن کدملی و تاریخ تولد اقدام به ثبت‌نام برای واکسن کرونا می‌کند. مسئول این مرکز به یکی از متقاضیان واکسن می‌گوید، حدود ۳ هفته زمان می‌برد تا نوبت تزریق برسد. به‌گفته او، از روز شنبه، واکسیناسیون برای سالمندان بالای ۸۰ سال در آن مرکز شروع می‌شود. متصدیان این مراکز تأکید می‌کنند افراد مراجعه حضوری برای تکمیل پرونده نداشته باشند.

چگونه پرونده سلامت را تکمیل کنیم؟

 براساس آنچه تاکنون اعلام شده، هم‌اکنون افراد بالای ۸۰ سال که پرونده الکترونیک سلامت دارند، منتظر تماس از مراکز بهداشت باشند تا روز و ساعت و مکان تزریق واکسن کرونا، برایشان اعلام شود. براساس گفته‌های علیرضا رئیسی، معاون بهداشت، آن‌هایی هم که پرونده الکترونیک سلامت ندارند یا به سامانه‌ای که معرفی می‌شود مراجعه کنند یا با شماره تلفن‌هایی که از سوی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی هر استان اعلام می‌شود، تماس بگیرند و اطلاعات‌شان را ثبت کنند.

صحبت‌های رئیسی در حالی است که مژگان کریمی، مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی روز گذشته به همشهری گفت که بخشنامه‌ای از سوی وزارت بهداشت برای اعلام شماره تلفن داده نشده و قرار است ثبت‌نام برای پرونده الکترونیک سلامت در سامانه سلامت وزارت بهداشت انجام شود، این سامانه در روز‌های آینده فعال می‌شود.

کریمی این را هم اضافه کرد که آن‌ها منتظر اعلام معاونت بهداشتی وزارت بهداشت هستند. با این همه به‌نظر می‌رسد، ثبت‌نام نهایی برای تکمیل پرونده الکترونیک از طریق سامانه salamat.gov.ir که مربوط به وزارت بهداشت است، انجام شود. این سامانه از اوایل هفته آینده، فعال خواهد شد و افراد با مراجعه به آن شغل و نوع بیماری‌شان را ثبت می‌کنند تا از زمان تزریق واکسن باخبر شوند. حالا گفته می‌شود، در کنار این سامانه هم ۱۱ اردیبهشت، شماره تلفنی برای ثبت اطلاعات اعلام می‌شود.

پیش از این وزارت بهداشت اعلام کرده بود که در فاز اول واکسیناسیون کرونا، کادر درمان، گروهی از کارکنان بهشت زهرا، افراد کم‌توان ذهنی و جسمی و بیماران خاص و صعب‌العلاج واکسن دریافت کرده‌اند که تقریبا یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شدند.

بعد از فاز دوم، فاز سوم واکسیناسیون شروع می‌شود که از مرداد تا آذر امسال طول می‌کشد و شامل افراد ساکن در مراکز تجمعی، افراد ۵۵ تا ۶۴ سال بدون بیماری زمینه‌ای و افراد در مشاغل و خدمات ضروری می‌شود که در کل نزدیک به ۱۹ میلیون نفر می‌شوند. قرار است فاز چهارم واکسیناسیون کرونا هم در زمستان امسال انجام شود که شامل تمام مردم خواهد شد.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcd.f0s2yt0ska26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما