پنجشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۲
کد مطلب : ۳۳۲۸
plusresetminus
روحانی هدف از انتشار فایل صوتی ظریف را ضربه زدن به مذاکرات وین دانست، ظریف محتوای فایل را یک بحث نظری محرمانه نامید و قالیباف گفت خون حاج قاسم ریشه غرب گرایان را خواهد کَند .
فایل ظریف در فاز کالبد شکافی
صبح‌شد: پس لرزه‌های فایل صوتی منتشر شده از اظهارات ظریف همچنان ادامه دارد و بعید به نظر می‌رسد که به این سادگی‌ها پایان یابد. چگونگی انتشار و سر در آوردن این فایل از رسانه معاند سعودی، یکی از مسائل مهمی است که نسبت به دیگر مسائل این فایل مورد توجه قرار گرفت. مصاحبه‌ای که آن طور که مرعشی گفته بود در پردیس کتاب تهران و تحت مدیریت حسام الدین آشنا ضبط شده و آن گونه که باید و شاید پروتکل‌های امنیتی برای حفظ آن انجام نشده است به طوری که طبق گفته‌های محمد تقی کروبی فرزند مهدی کروبی، فایل این صوت محرمانه نیز چند روز قبل از انتشار به دستش رسیده و مانند آب روان در اختیار فعالان سیاسی داخل و خارج کشور قرار گرفته است: «من فایل صوتی ظریف را چند روز پیش از انتشار آن در ایران اینترنشنال از طریق یکی از دوستان خارج از کشور دریافت کرده بودم و با یک روز فاصله همین فایل را از دوست دیگری هم دریافت کردم و متوجه شدم این فایل مثل آب روان در حرکت است و در حال دست به دست شدن میان جمعی از فعالان سیاسی. یک روز بعد شنیدم که این فایل صوتی در اختیار چهره‌های شناخته شده و سرشناس اصلاح طلب داخل هم قرار گرفته است.»

در آخرین اظهار نظر، اما علی ربیعی سخنگوی دولت خبر از سرقت این فایل داده و گفته بود که «درباره مصاحبه با آقای دکتر ظریف، فایل گفتگو با او به دلایلی کاملا روشن که ابعاد آن هنوز مشخص نیست (ولی بعد توطئه آمیز آن روشن است) توسط افرادی که هویت آن‌ها در حال بررسی است، به سرقت رفته و منتشر شده است.» سعید لیلاز مجری برنامه «آن سوی دولت» نیز در آخرین اظهار نظر خود در واکنش به انتشار فایل صوتی مصاحبه اش با ظریف گفت: «معتقدم باید کسی که فایل صوتی را منتشر کرده، چوب در آستینش کرد».

روحانی: برخی از مطالب نوار صوتی، نظر دولت و رئیس جمهور نیست

 سرقتی که حالا پای وزارت اطلاعات را وسط کشیده و رئیس جمهور در اظهارات روز گذشته خود شخصا «واجا» را مامور بررسی این پرونده کرده است: «این فایل قرار بوده به شکل محرمانه باشد، بخشی از آن منتشر شود و بخشی هم به عنوان سند محرمانه باقی بماند، این جا سرقتی صورت گرفته است. فردی، جمعی یا گروهی این کار را انجام داده اند. وزارت اطلاعات باید تمام توان خود را به کار بگیرد، بفهمد این فایل چگونه سرقت شده است و هر کسی قصوری انجام داده نباید به او رحم و باید قاطعانه با او برخورد شود.»

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در جمع هیئت دولت با اشاره به دوران فشار حداکثری ترامپ از ایستادگی تیم دیپلماسی کشورمان در برابر این فشار و مانع تراشی‌های رژیم صهیونیستی برای شکل گیری برجام گفت و درز این فایل صوتی را هم بی ارتباط به مذاکرات در حال انجام وین ندانست: «دزدیدن یک سند و نوار مسئله‌ای است که باید بررسی شود که چرا در این مقطع این کار را انجام دادند. وزارت اطلاعات هم بررسی کند که ریشه‌های آن چه کسانی بودند. درست در مقطعی که وین در اوج موفقیت است آن را پخش می‌کنند که در درون اختلاف ایجاد کنند.

ما چگونه می‌توانیم پیروز شویم و تحریم را برداریم؛ با اتحاد و وحدت و یکپارچگی، اما با دو دستگی و اختلاف که نمی‌توانیم تحریم را برداریم و مشکلات مردم را حل کنیم. آن‌ها ضد ایران و مردم و مصالح ایران هستند و این نوار را منتشر کردند.» رئیس جمهور همچنین با بیان این که یکی از افتخارات ما این است که مسئولان می‌توانند نظرات‌شان را آزادانه مطرح کنند، تصریح کرد که «برخی از مطالب منتشر شده نظرات دولت یا رئیس جمهور نیست. ممکن است هر فرد یا وزیری نظر و نکاتی داشته باشد که بخواهد محرمانه باقی بماند.» حجت الاسلام روحانی رئیس شورای عالی امنیت ملی کشورمان، گریزی هم به متن سخنان ظریف زد و با اشاره به دوگانه میدان – دیپلماسی که در فضای مجازی و افکار عمومی شکل گرفته است، خاطر نشان کرد که میدان و دیپلماسی دو صحنه مقابل هم نیستند: «اگر کسی فکر می‌کند یا میدان یا دیپلماسی، یا میدان مبارزه پیروز شود یا مذاکره پیروز شود، یا سیاست خارجی پیروز شود یا سیاست دفاعی، این حرف دقیقی نیست. من ۱۶ سال دبیر شورای عالی امنیت ملی بودم و ۳۲ سال هم در این شورا حضور داشتم.» رئیس جمهوری با بیان این که میدان و دیپلماسی دو مسئله‌ای هستند که این باید به آن و آن به این کمک کند، اظهار کرد: «آن‌ها دو بازو هستند که باید به یکدیگر کمک کنند. دو دست در نهایت یک کار را انجام می‌دهند».

قالیباف:حاج قاسم قهرمان ملی است و روی آن حساس هستیم

 از سوی دیگر، اما رئیس قوه مقننه واکنش متفاوتی از رئیس جمهور در برابر اظهارات ظریف اتخاذ کرد و در موضعی صریح، خاطر نشان کرد که «حاج قاسم قهرمان ملی ماست و ما حتی حاضر نیستیم یک خط کوچک بر سیمای درخشان این عزیز وارد شود؛ این برای ما سخت و سنگین و غیرقابل تحمل است و البته ما باور داریم که خداوند متعال، مدافع و حافظ خون شهداست.» محمد باقر قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط روز کشور و مسائل مطرح شده در روز‌های اخیر، تاکید کرد: «همه می‌دانیم که تولید قدرت، اعم از قدرت هوشمند، نرم و سخت، ضامن امنیت ملی و قدرت دیپلماسی ماست. اگر کسانی به هر دلیلی دوگانه‌های فرصت‌طلبانه از قدرت میدانی و قدرت دیپلماسی می‌سازند، بدانند که این کار ضد منافع ملی، تجربه بشریت و علم است و هیچ منطقی در آن نیست، جز فرصت‌طلبی. همه ما می‌دانیم که هنر حاج قاسم عزیز ما در این بود که برای کشور تولید قدرت می‌کرد؛ ما روی حاج قاسم‌مان حساس هستیم، چون او نماد مکتب حضرت امام (ره) و سیدالشهدای مدافعان حرم و نماد مقاومت کشور‌های اسلامی بود. همان طور که شهادت شهید بهشتی در آغاز انقلاب منافقین را رسوا کرد و ریشه آن‌ها را از کشور کَند، مطمئنم خون شهید سلیمانی نیز غرب گرایان در کشور را رسوا خواهد کرد و ریشه آن‌ها را از کشور خواهد کَند.»

مجلس نیز این روز‌ها با جدیت تمام به دنبال بررسی اظهارات ظریف است و در آخرین خبر هم سید نظام‌الدین موسوی نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، در توئیتی از رایزنی‌های انجام شده برای استیضاح ظریف خبر داد. آیت ا... رئیسی، رئیس قوه قضاییه نیزگفت: حاج قاسم فقط یک فرمانده و سردار نظامی نبود بلکه یک دیپلمات انقلابی به معنای واقعی کلمه بود و حقیقتا در کار دیپلماسی انقلابی اثربخش، گره‌گشای در میدان بود. سرلشکر سلامی، فرمانده کل سپاه هم با اشاره به هویت و فلسفه شکل‌گیری نیروی قدس، قدرت سازی در سرزمین‌های اسلامی و درهم شکستن نقاط تمرکز دشمن را از کارکرد‌های این نیرو دانست و تاکید کرد: اگر حاج‌‎قاسم در میدان نبود، امروز داعش یک کرونای امنیتی عالمگیر بود.

پست اینستاگرامی ظریف

 این واکنش ها، اما در حالی صورت می‌گرفت که خود محمد جواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در اینستاگرام خود نوشت: «به هنگام ورود به بغداد بار دیگر در شهادتگاه دوست دیرینه‌ام شهید پرافتخار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و یارانشان حضور پیدا کردم و یک بار دیگر در کنار نماد زبونی و استیصال جنایتکارانه ترامپ به دلاوران این مرز و بوم افتخار کردم، ولی بسیار تاسف خوردم که چگونه یک بحث نظری محرمانه پیرامون ضرورت هم‌افزایی دیپلماسی و میدان به منظور استفاده دولتمردان بعدی از تجربیات گرانبهای هشت سال گذشته به یک کشمکش داخلی تبدیل می‌شود و آسیب شناسی صادقانه و مشفقانه برخی روند‌ها به مثابه انتقاد شخصی معرفی می‌شود.» وزیر امور خارجه نوشت: «در ۴۰ سال گذشته کوشیده‌ام در تحلیل مجتهد و در اجرا مقلد باشم. در مقام کارگزار همواره تابع سیاست‌های مصوب کشور بوده و از آن‌ها با قدرت دفاع کرده‌ام. اما در بیان نظر کارشناسی، عافیت‌طلبی، مماشات و خودسانسوری را خیانت دانسته‌ام». ظریف گفت: «تقلیل بحث نظری در خصوص ارتباط دو بال قدرت خارجی جمهوری اسلامی ایران، یعنی دیپلماسی و میدان، به مثابه بهانه‌ای برای دوگانه‌سازی میان نظامیان سرافراز و دیپلمات‌های غیور که هر دو برای عزت و سربلندی ایران عزیز می‌کوشند، نه تنها کوته اندیشانه بلکه در تقابل کامل با نگرش این دانشجوی روابط بین‌الملل است که میدان و دیپلماسی را مقوم و مکمل می‌داند و نکته اصلی عرایضش—در نواری که نمی‌داند چگونه از آن سوی آب‌ها سردرآورده—ضرورت تنظیم هوشمندانه رابطه میان این دو بال و تعیین اولویت‌ها توسط ساختار‌های قانونی و تحت اشراف عالی مقام معظم رهبری است.»

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdch.inxt23nx6ftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما