کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ظريف و هاشمی کاندید می شوند؟

9 ارديبهشت 1400 ساعت 11:37

احزاب اصلاح‌طلب در حال بررسي براي معرفي كانديداي خود به جبهه اصلاحات ايران هستند، آن‌هم در حالي كه تاكنون تقريبا تمامي احزاب اصلاح‌طلب با وجود آنكه مي‌گويند گزينه اختصاصي خود را دارند، ولي تاكيد دارند كه نظر آنان همان است كه جبهه اصلاحات ايران درنهايت بنابر خرد جمعي و خروجي نهايي مذاكرات اعلام خواهد كرد.


صبح شد: احزاب اصلاح‌طلب در حال بررسي براي معرفي كانديداي خود به جبهه اصلاحات ايران هستند، آن‌هم در حالي كه تاكنون تقريبا تمامي احزاب اصلاح‌طلب با وجود آنكه مي‌گويند گزينه اختصاصي خود را دارند، ولي تاكيد دارند كه نظر آنان همان است كه جبهه اصلاحات ايران درنهايت بنابر خرد جمعي و خروجي نهايي مذاكرات اعلام خواهد كرد.

اين يعني اگر كانديداي اصلي آن حزب از سوي جبهه اصلاحات ايران كنار گذاشته شد، احزاب نيز تبعيت مي‌كنند و پشت كانديدايي مي‌ايستند كه كانديداي نهايي جبهه اصلاحات است، نه الزاما كانديداي اختصاصي اين يا آن حزب و تشكل اصلاح‌طلب. در اين بين كارگزاران سازندگي فعاليت‌هايي جدي را در دستوركار قرار داده و درحالي از گزينه‌هاي نهايي خود رونمايي كرده كه برخي كانديداهاي احزاب اصلاح‌طلب، مشترك هستند و اتفاقا از گزينه‌هاي اصلي جريان اصلاح‌طلبي نيز محسوب مي‌شوند؛ چهره‌هايي از جمله محمدجواد ظريف كه كارگزاران اعلام كرده يكي از گزينه‌هاي مطلوب‌شان است.

محسن هاشمي‌رفسنجاني، رييس شوراي مركزي و البته رييس ستاد انتخابات كارگزاران سازندگي ديروز از آخرين تصميمات انتخاباتي اين تشكل سياسي به خبرگزاري اصولگراي تسنيم خبر داده و گفته است: «آنچه در شوراي مركزي حزب به ‌تصويب رسيد، حضور در نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان بود، البته اعضاي حزب بنده و دكتر ظريف را به عنوان يك گزينه مصوب كردند، اما بناي كارگزاران بر تبعيت از خرد جمعي در نهاد اصلاح‌طلبي است؛ بنابراين منتظر اعلام نظر نهاد اجماع‌ساز هستيم؛ البته دكتر جهانگيري قبلا گفته‌اند تصميم به كانديداتوري ندارند و به همين علت در شوراي مركزي روي ايشان بحث نشد. اگر در تصميم خود تجديدنظر كنند، طبيعتا كارگزاران هم موضوع را مورد بحث قرار خواهند داد.» با اين تفاسير اسحاق جهانگيري از ميدان خارج مي‌شود.

جهانگيري ازجمله چهره‌هاي شاخصي بود كه نامش از همان روزهاي انتخابات 96 براي انتخابات 1400 مطرح بود، اما حوادث اين 4 سالي كه گذشت، به نحوي رقم خورد كه ظاهرا او حاميان خود را از دست داد و حالا گويا ديگر تمايلي به كانديداتوري ندارد. حال آنكه طي ماه‌هاي اخير بارها اخبار ضد و نقيضي از كانديداتوري او در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شده بود و برخي ناظران مي‌گفتند كه ممكن است جهانگيري در روزهاي نام‌نويسي كانديداها از تصميم نهايي پرده بردارد اما حالا سخنان محسن هاشمي نشان مي‌دهد كه جهانگيري تصميم قطعي خود را براي نيامدن گرفته است. هر چند جهانگيري از جمله چهره‌هايي بود كه تنها موردنظر كارگزاران نبود و در صورت اعلام كانديداتوري احتمالا مورد حمايت احزاب ديگر هم قرار مي‌گرفت.

تا اينجاي كار اما محسن هاشمي و ظريف گزينه‌هاي كارگزاران هستند. چهره‌هايي كه قرار است هفته آينده درباره‌شان در جبهه اصلاحات بحث و بررسي آغاز شود، آن‌هم در حالي كه ظريف اين روزها با چالش‌هاي جدي مواجه است و پيش از اين و اين اواخر به‌كرات اعلام كرده كه قصد كانديداتوري ندارد. محسن هاشمي نيز ديروز گفته بود: «تا جايي كه اطلاع دارم دكتر ظريف با وجود محبوبيت بالا، بنايي بر حضور در انتخابات ندارد و اين موضوع را بارها اعلام كرده و شايد طرح مساله كانديداتوري ايشان در شرايط حساس مذاكرات هم با هدف تخريب روند مذاكرات صورت بگيرد، حوزه سياست خارجي، حوزه حساسي است و بايد ملاحظاتي براي ديپلمات‌ها كه سربازان كشور در سياست خارجي هستند، درنظر گرفته شود و فراتر از مسائل جناحي و به‌صورت ملي به موضوع نگاه كنيم.»

همزمان البته محمد عطريانفر، ديگر عضو ارشد حزب كارگزاران سازندگي نيز توضيحات محسن هاشمي را تكميل كرد ضمن تكرار آنچه هاشمي درباره دو گزينه نهايي اين تشكل سياسي اعلام كرده بود، به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: «از موضع جبهه اصلاح‌طلبان آقاي محمدجواد ظريف مورد تاييد است و از نظر احزاب هم آقاي محسن هاشمي به عنوان منتخب حزب كارگزاران معرفي شده است. نكته قطعي از نظر حزب كارگزاران اين است كه به دنبال مشاركت جمعي و همگرايي در درون جبهه اصلاحات هستيم و بايد به شخصيتي دست پيدا كنيم كه مورد نظر تمامي جريان‌ها و احزاب اصلاح‌طلب باشد.» عطريانفر، عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي با اشاره به اينكه هيچ حزبي تصميم قطعي براي حضور يك نامزد خاص در انتخابات رياست‌جمهوري نمي‌گيرد، مي‌گويد: «ورود محسن هاشمي به انتخابات، بستگي به نظر تمامي احزاب اصلاح‌طلب دارد كه اين موضوع در دست بررسي است.»

خبر تصميم‌گيري كارگزاران درباره گزينه‌هاي نهايي خود اما در حالي منتشر مي‌شود كه پيش از اين زمزمه‌هاي كانديداتوري محسن هاشمي مطرح بود و برخي منابع مدعي بودند كه او با 2 شرط تاييد صلاحيت و حمايت حداكثري اصلاح‌طلبان وارد گود رقابت خواهد شد. حالا كه كارگزاران رسما از كانديداتوري او خبر داده و به نظر مي‌رسد كه او دست‌كم از برخي جوانب اطمينان يافته است. اين درحالي است كه فارغ از بحث تاييدصلاحيت و اجماع اصلاح‌طلبان، بحث مشاركت شهروندان هم دغدغه اين روزهاي اصلاح‌طلبان است و محسن هاشمي در اين باره گفته است: «در شرايط فعلي كه فضاي انتخابات سرد است و مشاركت در پايين‌ترين سطح نسبت به دوره‌هاي گذشته قرار دارد، به ‌نظرم هر نوع فعاليت و بحث و گفت‌وگو درباره انتخابات مثبت است و موجب توجه افكار عمومي به انتخابات مي‌شود، بنابراين حتي گفت‌وگو با كساني را كه قائل به راي دادن هم نيستند، مثبت مي‌دانم؛ چون اولين گام براي راي دادن آنها، گفت‌وگو درباره علت راي ندادن است تا مسكوت گذاشتن موضوع.»

انتهای پیام/


کد مطلب: 3332

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/3332/ظريف-هاشمی-کاندید-می-شوند

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir