کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جنجال فایل صوتی ادامه دارد

11 ارديبهشت 1400 ساعت 9:01

آشنا کنار رفت و ربیعی جایگزین او شد، 20 نفر مرتبط با انتشار فایل صوتی ظریف نیز از سوی دستگاه قضایی ممنوع الخروج شدند.


صبح شد: آشنا استعفا کرد، ربیعی جایگزین شد، ۲۰ نفر مرتبط با انتشار فایل صوتی ممنوع الخروج شدند و دولتمردان ترامپ و جمهوری خواهان برای جان کِری، همچنان کُری خواندند و برای او خط و نشان کشیدند.

این‌ها بخشی دیگر از حواشی به وجود آمده انتشار فایل صوتی و محرمانه ظریف در گفت و گوی «آن سوی دولت» است. به نظر می‌رسد پس از گذشت چندین روز از انتشار این فایل و سر در آوردن آن از رسانه معاند سعودی، بعید به نظر می‌رسد که آتش حواشی آن حالا حالا‌ها خاموش شود.

در این بین حسام الدین آشنا کسی که پرونده مستند «آن سوی دولت» را مدیریت می‌کرد، این روز‌ها به تیتر یک رسانه‌ها آمده است. او البته به دلیل حواشی فراوانی که درز فایل صوتی در داخل و خارج از کشور داشته است، از مقام خود استعفا کرد و رئیس جمهور، علی ربیعی سخنگوی دولت را به عنوان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری منصوب کرد هر چند تسنیم از برکناری آشنا خبرداد وجالب این جاست که روحانی حتی در حکم انتصاب ربیعی نه نامی از مشاور اصلی و رفیق شفیق خودش می‌برد نه از او یادی و تشکر می‌کند! آشنا که عملا مسئولیت حفظ این مصاحبه محرمانه با او و مجموعه تحت مدیریتش بود، از همان بدو انتشار این فایل محرمانه، توئیت‌های مختلفی در این باره زد و بعد از استعفا یا برکناری دریکی از رشته توئیت‌ها به نوعی در دفاع از خود درباره این اتفاق توضیحاتی ارائه کرد: «مرکز بررسی‌های استراتژیک علاوه بر آن‌که ارائه خدمات مشاوره‌ای، تحلیلی، نظارتی و آگاهی رسانی تخصصی در حوزه‌های راهبردی را در دستور کار خود داشته، مسئولیت مستندسازی دستاورد‌های دولت یازدهم و دوازدهم را نیز بر عهده گرفته و تا کنون چهار جلد از این مجموعه را آماده انتشار کرده‌است... مقرر شده بود گزیده خروجی‌های تصویری و مکتوب برنامه در توافق با مصاحبه‌شوندگان و با اعمال ملاحظات ضروری، از طریق صدا و سیما، نمایش خانگی، مطبوعات و کتاب در دسترس عموم قرار گیرد و نسخه قابلِ انتشار محدود آن نیز طبق استاندارد‌های مرسوم، آرشیو شود.»

آشنا در ادامه رشته توئیت خود با اشاره به این که اصل این مستند نگاری کاری نیکو و پسندیده بوده و انتشار نابهنگام آن نباید باعث شود که اصل این مستند نگاری زیر سوال برود، ادامه داد: «امیدوارم مسئولان ذی‌ربط به جای دراز کردن حکیم‌باشی، حداقل یک مسیر نفوذ را شناسایی کنند...»، اما ماجرای درز فایل صوتی به استعفای آشنا ختم نشد. یک منبع مطلع به خبرگزاری صدا وسیماگفت: ۲۰ نفر از عوامل مرتبط با مصاحبه اخیر خبرنگار ریاست جمهوری با ظریف از سوی دستگاه قضایی ممنوع الخروج شدند.

همچنین به گفته دادستان تهران این پرونده در دادسرای امنیت تهران در حال پیگیری است. این پیگیری ها، اما رنگ و بوی شایعه هم به خود گرفت به طوری که در فضای مجازی مطالبی درخصوص بازرسی از دفاتر مقام‌های دولتی منتشر شد که با واکنش یک مقام آگاه در دفتر سخنگوی دولت همراه وبه شدت این خبر تکذیب شد.

از حواشی انتشار این فایل در داخل کشور که بگذریم، انتشار صوت ظریف این روز‌ها بدجوری برای جان کری دردسر ساز شده است. پیش از این تعدادی از اعضای سنا از جمله جرج بوش خواستار استعفای کری شده بودند و در تازه‌ترین خبر ۱۹ سناتور جمهوری‌خواه از جو بایدن خواستند که تحقیقاتی را درباره اتهامات واردشده به کری درباره افشای اطلاعات حساس به ایران در زمان فعالیت به عنوان وزیر خارجه آمریکا در دوران اوباما راه‌اندازی کند.

آنان همچنین خواستار عزل کری از شورای امنیت ملی آمریکا در زمان انجام تحقیقات شدند. قضیه به سنا ختم نشد. دونالد ترامپ ادعا کرد که جان کری برای ارتباط دولت او با ایران، مانع تراشی می‌کرده است! حتی پای کُری خواندن‌های پمپئو برای کِری نیز به این ماجرا باز شد و وزیر خارجه دولت ترامپ در یادداشتی از کری خواست که درباره گفت‌وگوهایش با مقامات ایرانی توضیح دهد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 3337

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/3337/جنجال-فایل-صوتی-ادامه

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir