کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بی توجهی دولت به توصیه‌های دانشمندان هندی

12 ارديبهشت 1400 ساعت 11:32

دانشمندان هندی گفته‌اند دولت به هشدارهای آنها درباره موج دوم همه‌گیری کرونا در این کشور توجه نکرده است.


صبح شد: هند، در حالی این روز‌ها در آتش کرونا می‌سوزد که خیلی زودتر از شروع موج دوم، دانشمندان درباره اوج‌گیری مرگبار انتشار ویروس هشدار داده بودند، اما هشدار‌های آنان، مورد توجه دولت نارندرا مودی قرار نگرفته بود.

رویترز در گزارشی اختصاصی، نوشته است که گروهی از دانشمندان مشاور که کارشان دادن نظر تخصصی به دولت بوده، در ابتدای ماه مارس درباره همه‌گیری یک نوع جدید ویروس که قابلیت سرایت بسیار بیشتری دارد هشدار داده بود. با این حال نظرات آن‌ها با اعتنایی دولت مواجه شده است.

۵ نفر از اعضای این هیأت علمی، با رویترز صحبت کرده‌اند و بی‌اعتنایی دولت به توصیه‌های این گروه را تأیید کرده‌اند.

با وجود این هشدار صریح درباره شرایط فاجعه‌بار، به‌گفته چهار نفر از این دانشمندان، دولت فدرال برای جلوگیری از انتشار ویروس، قرنطینه و محدودیت‌های سراسری را فورا در دستور کار قرار نداده بود.

میلیون‌ها نفر بدون ماسک در گردهمایی‌های مذهبی و میتینگ‌های سیاسی که حزب نخست‌وزیر هند، بهاراتیا جاناتا و دیگر احزاب برگزار می‌کردند شرکت کردند.

در همه این مدت، ده‌ها هزار مزرعه‌دار هم به بست‌نشینی خود در اردوگاه موقتی که بیرون دهلی‌نو ایجاد کرده بودند ادامه دادند. آن‌ها به سیاست‌های جدید کشاورزی دولت معترض بودند.

دومین کشور پرجمعیت دنیا، بدترین روز‌های خود از منظر تعداد مبتلایان جدید و قربانیان کرونا را تجربه می‌کند و موج دوم همه‌گیری این ویروس، سراسر کشور را بحران‌زده کرده است.

هند، دیروز به نخستین کشور دنیا تبدیل شد که در یک روز، بیش از ۴۰۰ هزار مورد جدید ابتلا به کرونا را ثبت کرده است. به گزارش بی‌بی‌سی، در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر دیروز همچنین ۳ هزار و ۵۲۳ مورد مرگ به‌دلیل کرونا گزارش شده است.

با این حال تعداد واقعی مرگ‌ومیر روزانه کرونا، به‌مراتب بالاتر از آمار‌های رسمی است، چون بیشتر آن‌ها گزارش نمی‌شوند.

موج دوم همه‌گیری کرونا و مرگ‌ومیر مرتبط به آن، بزرگ‌ترین بحرانی است که دولت مودی، از زمانی که در سال ۲۰۱۴ قدرت را به‌دست گرفته با آن مواجه بوده است. بسیاری معتقدند شیوه مدیریت این بحران، می‌تواند از نظر سیاسی تأثیر عمیقی روی آینده مودی و حزب او داشته باشد. هم‌اکنون، هندی‌ها به‌شدت از مدیریت این بحران توسط دولت مودی عصبانی و آشفته هستند و ممکن است عواقب این خشم، در انتخابات سراسری بعدی که قرار است در سال ۲۰۲۴ برگزار شود بر سر مودی و حزبش آوار شود.

صحبت‌های اخیر دانشمندان درباره انفعال دولت مودی می‌تواند شرایط را برای او پیچیده‌تر کند.

این دانشمندان، گزارش خود از گونه‌های جدید ویروس را در ابتدای ماه مارس به یک مقام ارشد دولتی که مستقیما به مودی گزارش می‌دهد داده بودند. این گروه از دانشمندان که مأمور بررسی گونه‌های جدید ویروس هم بودند، در ابتدای ماه مارس دو گونه جدید را شناسایی کرده و حتی بیانیه‌ای هم برای رسانه‌ها آماده کرده بودند.

با این حال، وزارت بهداشت هند، دو هفته بعد از شناسایی این دو گونه که دانشمندان آن‌ها را بسیار نگران‌کننده خوانده بودند، بیانیه‌ای درباره آن منتشر کرد.

شاه جمال یکی از دانشمندان این گروه در پاسخ به این پرسش که چرا دولت واکنش‌های قاطعانه‌ای مانند ممنوعیت گردهمایی‌های بزرگ را نشان نداده گفته است: «من نگران هستم که دولت برای سیاستگذاری، علم را مدنظر نداشته است... ما به‌عنوان دانشمند، مدارک کافی در اختیار دولت قرار دادیم تا براساس آن سیاستگذاری کند. سیاستگذاری کار دولت است نه ما.»

نه تنها دولت در این مدت جلوی گردهمایی‌ها را نگرفته بود که رهبران هند ازجمله خود مودی و نزدیکانش در دولت، گردهمایی‌های انتخاباتی بزرگی را در سراسر کشور ترتیب دادند و در آن‌ها شرکت کردند.

دولت همچنین اجازه داد تا گردهمایی مذهبی چند‌هفته‌ای کومب ملا، از میانه ماه مارس، با حضور چندین میلیون هندو برگزار شود.

برخی مقامات دولتی، در جلسات غیرعلنی اعتراف کرده‌اند که محدودیت‌ها را بسیار دیرتر شروع کرده‌اند.

در یک مورد، یک مقام ارشد دولتی گفته است که نگرانی اصلی آنها، شورش در شهر‌های متوسط بوده است، چون امکانات پزشکی، مثل منابع دارویی و اکسیژن، در این شهر‌ها رو به اتمام بود و برقراری قرنطینه می‌توانست به شورش منجر شود. این در حالی است که همین حالا هم شهر‌های زیادی در هند، بدون اکسیژن بیمارستانی مانده‌اند.

سراب واکسن

دولت هند که زیر فشار آمار‌های ویران‌کننده روزانه ابتلا و مرگ‌ومیر کووید-۱۹ کمر خم کرده، در آخرین اقدام برای مهار بحران، شرایط دریافت واکسن را تغییر داده و از دیروز، هر هندی بالای ۱۸ سال واجد شرایط دریافت واکسن کرونا به شمار می‌رود.

پیش از این تمرکز دولت در مسئله واکسیناسیون، کارکنان خط اول مبارزه با کرونا مثل کادر درمان بود. افراد بالای ۴۵ سال هم در اولویت دریافت واکسن بودند.

این کشور، اما در یک بحران تمام عیار به سر می‌رود؛ اکسیژن بیمارستانی به‌شدت کم است، بیمارستان‌ها پر است و گورستان‌ها به‌سختی جوابگوی سیل قربانیان هستند. وضعیت واکسیناسیون هم بسیار وخیم است.

دولت در حالی شرایط دریافت واکسن را تعمیم داده که بزرگ‌ترین تولید‌کننده واکسن در دنیا، به‌شدت با کمبود واکسن مواجه است و به همین‌خاطر، دولت صادرات واکسن آسترازنکا را ممنوع کرده تا نیاز‌های داخلی را برطرف کند.

بیش از ۱۳ میلیون هندی ۱۸ تا ۴۵ ساله برای دریافت واکسن ثبت نام کرده‌اند با این حال بسیاری از ایالات گفته‌اند؛ به‌دلیل کمبود واکسن، فعلا واکسیناسیون را شروع نمی‌کنند.

مقامات بهداشتی هم از مردم خواسته‌اند جلوی بیمارستان‌ها برای دریافت واکسن صف نکشند، چون هنوز به بیمارستان‌ها واکسن داده نشده است.

هند از دو واکسن استفاده می‌کند؛ آکسفورد-آسترازنکا که محلی‌ها آن را کووشیلد (سپر کووید) می‌خوانند و همینطور بهارات بیوتک (کوواکسین).

دولت هند همچنین واکسن روسی اسپوتنیک وی را برای استفاده تأیید کرده و انتظار می‌رود نخستین واکسن‌های روسی، امروز به هند برسند. با این حال مشخص نیست که این محموله چقدر بزرگ است.

زدن واکسن کرونا در هند داوطلبانه است و کلینیک‌ها و بیمارستان‌های دولتی آن را به‌صورت رایگان به مردم می‌دهند. با این حال این واکسن به قیمت ۲۵۰ روپیه (۳.۴ دلار) در کلینیک‌ها و بیمارستان‌های خصوصی هم تزریق می‌شود.

انتهای پیام/


کد مطلب: 3358

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/3358/بی-توجهی-دولت-توصیه-های-دانشمندان-هندی

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir