دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۳۳۸
plusresetminus
وزارت میراث فرهنگی پس از برآورد خسارت 12هزار میلیارد تومانی به صنعت گردشگری در همه‌گیری کرونا، تلاش دارد برای راه انداختن چرخ اقتصاد کشور و جلوگیری از نابودی کامل صنعت گردشگری، سفر با تور در دوران کرونا را رواج دهد.
کرونا؛ بازار داغ سفرهای داخلی و افزایش چشمگیر قیمت‌ها
صبح‌شد: وزارت میراث فرهنگی پس از برآورد خسارت 12هزار میلیارد تومانی به صنعت گردشگری در همه‌گیری کرونا، تلاش دارد برای راه انداختن چرخ اقتصاد کشور و جلوگیری از نابودی کامل صنعت گردشگری، سفر با تور در دوران کرونا را رواج دهد. در گام نخست ستاد ملی مقابله با کرونا برپایی تورهای گردشگری با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی را مجاز اعلام کرد و در گام دیگر وزارت میراث فرهنگی در تلاش است مجوز این ستاد برای بازگشایی مرزهای ایران به روی گردشگران خارجی را بگیرد تا ارز حاصل از سفر گردشگران خارجی به ایران بتواند بخشی از زیان‌های سنگین واردآمده به صنعت گردشگری را جبران کند. در پی تداوم شیوع کرونا در ایران و افزایش هزینه‌ها در کشور، سفر نیز از افزایش نرخ در امان نماند و خدمات سفر گران‌تر از سال قبل به مشتریان عرضه می‌شود. بررسی‌ها از وضعیت تورهای داخلی مشخص کرد که هزینه سفر با تور در سال‌جاری افزایش بیشتری نسبت به سال گذشته داشته است.

بررسی‌های همشهری از پایین‌ترین نرخ عرضه تورها مشخص کرد که هر گردشگر برای سفر 3روزه به کیش از همین امروز تا پایان هفته و در قالب تور باید 880هزار تا 2میلیون تومان هزینه کند. بدین ترتیب اگر یک خانوار 4نفری قصد سفر با تور به کیش را داشته باشد در کمترین حالت باید 3میلیون و 250هزار تا 8میلیون تومان برای خرید یک تور بپردازد.

در مسیر مشهد نیز که یکی از مسیرهای گردشگری انبوه ایران است، قیمت خرید تور برای هر گردشگر 930هزار تا 2میلیون و 100هزار تومان است. یعنی یک خانوار 4نفری برای خرید یک بسته تور 3روزه سفر به مشهد باید از 3میلیون و 720هزار تا 8میلیون و 400هزار تومان هزینه کند.  اگر همین خانواده قصد سفر انفرادی به مشهد را داشته باشد باید تنها برای خرید بلیت پرواز به مشهد رقمی معادل 920هزار تا 3میلیون و 440هزار تومان پرداخت کند.

هزینه خرید بلیت پرواز برای یک خانوار 4نفری که قصد سفر یک‌روزه به شیراز، اصفهان، کیش، یزد یا تبریز را داشته باشد نیز در شبکه پروازی خرید بلیت هواپیما در کشور، از 680هزار تا 2میلیون و 880هزار تومان است. این مبلغ تنها برای خرید بلیت پرواز و جدای از قیمت یک شب اقامت در هتل‌های مقصد سفر است.

سفرهای خارجی هم که مدت‌هاست به کما رفته و شرکت‌های خدمات گردشگری در بخش تورهای خروجی به‌طور کامل از درآمدهای ناشی از سفرهای خارجی ایرانی‌ها محروم شده‌اند. تقریبا هیچ تور خارجی برقرار نیست و در شبکه‌های خرید و رزرو آنلاین تور هم نشانی از سفرهای خارجی یافت نمی‌شود.

اما بررسی همشهری از قیمت بلیت‌ هواپیما از تهران به مقصد استانبول، دوبی، بانکوک و پاریس مشخص کرد که بلیت پرواز رفت‌وبرگشت از تهران به استانبول و بالعکس که تنها با پرواز قطری برقرار است برای هر مسافر، از 49میلیون تا 54میلیون تومان قیمت خورده است. پرواز تهران به دوبی نیز از 6میلیون تا 11میلیون تومان قیمت دارد. در مسیر تهران-بانکوک بلیت پرواز حداقل 20میلیون تومان است و بلیت رفت و برگشت از تهران تا فرودگاه پاریس هم 18میلیون تا 67میلیون تومان نرخ خورده است.

این قیمت‌ها به‌خوبی مشخص می‌کند که برگزاری تورهای خارجی به هیچ‌وجه به‌صرفه نیست و گردشگران خروجی نیز حتی علاقه‌ای به سفر به ترکیه با چنین قیمت‌هایی که تنها هزینه پرواز به یک مقصد است ندارند. تنها راه چاره، سفرهای داخلی است که براساس اطلاع همشهری از شرکت‌های خدمات مسافرتی کشور، 80درصد تورهای رزروشده برای سفر به مقاصد گردشگری داخلی نیز در هفته کنسل می‌شوند و مشتریان این تورها پس از رزرو اقدام به کنسل‌کردن سفرهای داخلی کرده‌اند. گران‌ترشدن هزینه‌های سفر در ایران که با بالاتررفتن نرخ کالا و خدمات در بخش‌های دیگر همراه شده، مشتریان تورهای گردشگری را نیز از سفر با تور پشیمان می‌کند و در چنین شرایطی است که جاده‌های کشور مملو از خودروهای شخصی و سفرهای انفرادی گردشگران می‌شود. فعالان بازار گردشگری ایران در 2سال اخیر زیان هنگفتی به دلیل کاهش و تعطیلی مطلق سفرهای داخلی و خارجی به دلیل رخدادهای اخیر متحمل شده‌اند. اما وزیر میراث‌فرهنگی 6ماه پس از تعطیلی مطلق سفر در کشور به دلیل همه‌گیری جهانی کرونا و بسته‌شدن مرزهای جهان به دلیل پاندمی کووید-19 می‌گوید که سفرهای انفرادی منجر به افزایش شیوع بیماری کرونا شده و سفر در قالب تورهای گردشگری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نمی‌تواند عامل شیوع بیشتر بیماری در کشور باشد. علی‌اصغر مونسان گفته  است، در دیدار با وزیر بهداشت کشور، سعید نمکی هم موافق آن است که حجم سفرهای انفرادی و نه سفر با تور به شیوع بیماری در کشور دامن زده است.

فعالان صنعت گردشگری کشور اما در گفت‌وگوهایی که پیش‌تر با همشهری داشتند اعلام کردند از همان ابتدا این پیام را به وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و حتی ستاد ملی مقابله با کرونا منتقل کرده‌اند که سفر با تور به دلیل رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی علاوه بر آن که موجب کاهش شیوع کرونا در کشور می‌شود، منجر به راه افتادن چرخ اقتصاد کشور و جلوگیری از نابودی و ورشکستگی صنعت گردشگری خواهد شد اما مسئولان در هر دو حوزه این پیام را نشنیدند.

از همان ابتدای شیوع کرونا در ایران وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا به عنوان تصمیم‌گیرنده اصلی در مدیریت این بیماری در کشور، سفر را مهم‌ترین عامل شیوع کرونا در ایران اعلام کردند و با همین اعلام فعالان صنعت گردشگری کشور با لغو تورهای گردشگری و رزرو هتل‌ها روبه‌رو شدند؛ در حالی که هتلدارها همان ابتدا اعلام کردند می‌توانند اتاق‌های خود را برای طی دوران نقاهت مبتلایان بهبودیافته به آنها اختصاص دهند و شرکت‌های خدمات مسافرتی نیز تاکید داشتند که با اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی در تورهای گردشگری قادر به جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا در کشور با حفظ چرخه اقتصادی صنعت گردشگری شوند. با شیوع کرونا در ایران صنعت حمل‌ونقل به عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های گردشگری کشور نیز  تعطیل شد تا آنکه با اجازه ستاد ملی کرونا پروازها به تدریج در داخل ایران برقرار شدند و اتوبوس‌ها در جاده‌ها به راه افتادند که مسافران را به مقصد برسانند.

تمام این اقدامات نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کاهش تعداد مسافران ناوگان حمل‌ونقل کشور مجاز شمرده شد. بدین ترتیب پروازها باید با ظرفیت کمتر راهی فرودگاه‌های شهرهای مختلف می‌شدند و اتوبوس‌ها نیز باید مسافر کمتری می‌گرفتند. همین موارد موجب شد قیمت بلیت حمل‌ونقل گران‌تر شود و جاده‌ها همچنان مملو از خودروهای شخصی بماند.

انتهای پیام/
 
https://sobhshod.ir/vdcht6nxd23nx.ft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما