سه شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۴
کد مطلب : ۳۴۶
plusresetminus
٣٩ قاضی از ۶۶ قاضی دیوانعالی کشور معتقدند که قتل میترا استاد، قتل عمد بوده و ۲۷ قاضی می گویند گلوله كمانه كرده و مستقيم به سينه مقتول اصابت نكرده است.
قتل میترا استاد، عمد محسوب شد+ جزئیات جدید
  صبح‌شد: جلسه هیات عمومی دیوان عالی کشور در مورد رای اصراری پرونده قتل میترا استاد برگزار شد. حجت الاسلام والمسلمين مرتضوى مقدم، رييس ديوان عالى كشور در ابتداى اين جلسه ضمن گراميداشت شهادت امام سجاد(ع) عنوان كرد: پرونده مطروحه كه امروز مورد بحث است ويژگى خاصي ندارد و مثل همه پرونده هايي است كه به صورت اصرارى مطرح مى شود؛ اما چون افكار عمومى موضوع اين پرونده را دنبال مى كرد و سرنوشت آن را دنبال مى كنند، اين موضوع جلوه پیدا كرده است وگرنه ما هر هفته جلسه داريم.

رييس ديوان عالي كشور خاطرنشان كرد: پرونده هاى اصرارى كه در هيات عمومى مطرح مى شود پرونده هايى است كه بعد از اظهار نظر ديوان عالى كشور بر ايراد به راى دادگاه ها نظر ديگرى دارند كه بايد در هيات عمومى مطرح و تعيين تكليف شود. اين پرونده يكى دو بار بين دادگاه ها و شعبه ديوان عالى مورد بحث قرار گرفته و نهايتا در هيات عمومى بايد تعيين تكليف شود.


مرتضوى مقدم اذعان كرد: پرونده حاضر در حال حاضر شاكى خصوصى ندارد و قصاص و ديه منتفى است و آن چه كه بايد تعيين تكليف شود جنبه عمومى جرم است؛ چرا كه برخى از جنايات جنبه عمومى دارد. جنبه عمومى اين پرونده از دو حيث مورد توجه است كه اگر جنايت واقع شده به صورت عمد تلقى شود و يا غيرعمد و شبه عمد باشد، نوع ديگرى مجازات دارد، از اين جهت بين دادگاه ها و شعبه ديوان عالى كشور اختلاف افتاده است. به نظر نمى رسد گزارش كاملا دوباره تكرار شود و جلسه امروز اصرارى كيفرى است و از رياست محترم شعبه مى خواهم اجمالى از گزارش را قرائت كنند.

در ادامه رييس شعبه مربوطه ديوان عالى كشور گزارشى در خصوص اين پرونده در هيات عمومى ديوان عالى كشور ارائه كرد و گفت: ما معتقديم كه گلوله كمانه كرده و مستقيم به سينه مقتول اصابت نكرده است.

در ادامه اين جلسه حاتمى از قم عنوان كرد: به جهت بي احتياطی بى مبالاتى در رفتار، متهم را مى توان به يك تا سه سال زندان محكوم كرد.

رييس شعبه رسيدگى كننده به پرونده نجفى در دیوان عالی کشور اظهار کرد : هرچند در این پرونده شاکی خصوصی مصالحه کرده؛ اما آنچه برعهده دیوان عالی کشور است بررسی عمد یا غیرعمد بودن این پرونده و پرونده های دیگر است.پرونده در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران رسیدگی شده است و حکم بر عمد بودن قتل داده شده و حکم قصاص صادر شده است. آن زمان به شعبه ایرادی گرفته شد مبنی بر اینکه گلوله ای از دست خارج و به سینه خورده است که خیلی دقیق نبود و به همین دلیل ما ایراد شکلی و ماهوی به آن گرفتیم. موضوع مورد بحث شعبه دیوان با دادگاه این است که گلوله به بدن مستقیما نخورده است.

در این جلسه نظرات قضات دیوان عالی کشور مطرح شد و در نهایت مجموع قضات شركت كننده ٦٦ نفر بودن كه ٣٩ نفر رای كيفرى يك و ٢٧ نفر راى ديوان عالى را تاييد كردند و بر این اساس هيات عمومى ديوان عالى كشور قتل میترا استاد را قتل عمد اعلام كرد.

میترا استاد متولد سال ۱۳۶۲ در استان کرمانشاه نام همسر دوم محمدعلی نجفی وزیر اسبق آموزش و پرورش و شهردار اسبق تهران است. قتل میترا استاد  به حادثه کشته شدن وی به دست همسرش محمدعلی نجفی سیاست‌مدار و شهردار پیشین تهران اشاره دارد که با شلیک گلوله از سلاح گرم انجام شد.او هفتم خردادماه ۱۳۹۸ به ضرب گلوله در خانه‌اش به‌قتل رسید.جسد او در حمام منزلش در طبقهٔ هفتم برج آرمیتا در منطقهٔ سعادت آباد تهران یافت شد. دقایقی پس از اعلام خبر قتل میترا استاد، برخی همسرش را به‌عنوان مظنون اصلی معرفی کردند که از سوی مقامات قضائی رد شد. اما محمدعلی نجفی ساعاتی بعد با مراجعه به پلیس آگاهی خیابان وحدت اسلامی تهران به قتل همسر دومش با اسلحه اعتراف کرد و بازداشت شد. او انگیزهٔ اصلی از ارتکاب قتل را فشار روانی و مشکلات خانوادگی اعلام کرد. محمدعلی نجفی در دادگاه بدوی، به قصاص نفس محکوم شد.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcgr39w4ak9t.pra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما