چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب : ۳۴۶۷
plusresetminus
گمانه‌زنی درباره نام‌نویسی علی لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم افزایش یافته است.
علی لاریجانی ثبت نام می‌کند؟
صبح‌شد: گمانه‌زنی درباره نام‌نویسی علی لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم افزایش یافته است. هر چند اظهارات در این باره بسیار متناقض است.

از یک سو عده‌ای با تاکید موکد از این می‌گویند که او حتما نام‌نویسی می‌کند و از طرف دیگر منابع نزدیک گزارش می‌دهند که او شخصا کاندیداتوری خود را تکذیب کرده است.

در این بین نیز برخی منابع خبری گزارش داده‌اند که او در تهران دیدار‌هایی را با مقامات ارشد نظام داشته و درباره انتخابات ۱۴۰۰ مشورت‌هایی انجام داده، اما خبرنگار «اعتماد» کسب اطلاع کرده که این اخبار از اساس کذب بوده و او اساسا این روز‌ها خارج از پایتخت روزگار می‌گذراند.

چندی پیش کمال‌الدین پیرموذن، نماینده سابق مجلس که از جمله چهره‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان به حساب می‌آید، در مصاحبه‌ای گفته بود که «لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری حتما شرکت می‌کند.»، اما او دیروز بار دیگر مصاحبه کرده و مصاحبه قبلی‌اش را تکذیب کرده است.

پیرموذن به خبرگزاری تسنیم گفته است: «یکی از نزدیکان آقای دکتر لاریجانی به من گفته بود که آقای لاریجانی کاندیدا می‌شود، بنده هم بر همین اساس مصاحبه کردم و گفتم که ایشان کاندیدا خواهد شد.»

او همچنین می‌گوید: «نمی‌دانم واقعا آقای لاریجانی کاندیدا می‌شود یا نه؟ چون برخی نزدیکانشان می‌گویند که می‌شود، برخی دیگر می‌گویند کاندیدا نمی‌شود.»

در این میان، اما بنابر بررسی و پیگیری خبرنگار «اعتماد» موید آن است که هر دو موضع به واقع مطرح می‌شوند و موضوع خبرسازی صرف در رسانه‌ها نیست؛ برخی از نزدیکان لاریجانی می‌گویند او قصد کاندیداتوری دارد و برخی می‌گویند او بار‌ها اعلام کرده که چنین قصد و برنامه‌ای ندارد.

در این میان دیروز یک چهره سیاسی که نخواست نامش فاش شود به خبرنگار «اعتماد» خبر داد که در صحبتی که با علی لاریجانی داشته، او تاکید کرده که علاقه‌ای به شرکت در انتخابات ندارد.

همچنین پیگیری‌های «اعتماد» از برخی نزدیکان لاریجانی درباره آنچه در مورد دیدار او با مقامات ارشد نظام مطرح شده نیز از این حکایت دارد که او اصلا در تهران حضور ندارد و طی هفته‌های اخیر هم سفری به تهران نداشته است.

با این حال رسانه‌های اصولگرا همچنان در تلاشند که ورود لاریجانی به انتخابات را قطعی جلوه دهند.

دیروز خبرگزاری مهر در گزارشی نوشت: «به دنبال انتشار برخی اخبار مبنی بر قطعی شدن کاندیداتوری علی لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم، یک نماینده ادوار مجلس از تشکیل یک گروه در فضای مجازی متشکل از ۲۵۰ نفر از نمایندگان ادوار مجلس با هدف برنامه‌ریزی برای نامزدی علی لاریجانی در انتخابات خبر داد. به گفته این نماینده ادوار، ورود لاریجانی به عرصه انتخابات حتمی است و او احتمالا روز پنجشنبه برای ثبت‌نام در انتخابات به وزارت کشور خواهد رفت.»

البته این تعیین تاریخ ثبت‌نام نیز از سوی نزدیکان لاریجانی تایید نشده و به نظر خبری موثق نیست. خبرگزاری مهر همچنین نوشته است: «حامیان لاریجانی دنبال ایجاد دوقطبی «لاریجانی- رییسی» هستند و در عین حال به دلیل آرا منفی لاریجانی و از طرفی آرا بالای سیدابراهیم رییسی در سال ۹۶ و تجربه او در رقابت‌های انتخاباتی، رقابت دشواری را برای لاریجانی پیش‌بینی می‌کنند.»

نکته جالب، اما در این نگاه به موضوع آنجاست که صرفا رسانه‌های اصولگرا چنین گزارش‌هایی را منتشر می‌کنند و به این اعتبار بعید نیست این اقدام در راستای راهبردی انتخاباتی و تبلیغاتی سیاسی دنبال شود. هر چند این خود تنها ادعایی رسانه‌ای و به تعبیری برآیند خوانش بین سطور اخبار رسانه‌های اصولگرا درباره کاندیداتوری لاریجانی است. اما آنچه قطعی است این است که حداقل نزدیکان لاریجانی می‌گویند تاکنون هیچ فعالیت ستادی برای او کلید نخورده و اگر صحبتی هم درباره انتخابات شده تنها از جانب برخی نزدیکان لاریجانی و به صورت شفاهی بوده و نه بیش از آن.

فارغ از این، اما به هر حال بسیاری کاندیداتوری لاریجانی را بی‌ارتباط با کاندیداتوری رییسی نمی‌دانند. طیفی از ناظران معتقدند با آمدن رییسی، بعید است که لاریجانی وارد گود شود. ازجمله مصطفی کواکبیان، چهره اصلاح‌طلبی که مجالس هشتم و دهم را با لاریجانی پشت سر گذاشته، گفته است: «آقای دکتر علی لاریجانی نگاه می‌کند که آیا آقای رییسی می‌آید یا نه؛ که اگر بیاید، او نیاید و اگر او نیاید، خودش بیاید.»

البته برعکس این گزاره هم صادق است و طیفی دیگر از ناظران معتقدند که با حضور رییسی اتفاقا وقت ورود لاریجانی است و او در این صورت وارد گود شده و رقابتی تنگاتنگ شکل خواهد گرفت. آنچه، اما تا اینجا می‌دانیم این است که تاکنون علی لاریجانی شخصا به همه نزدیکان و افرادی که با او در ارتباط هستند، اعلام کرده که برنامه‌ای برای کاندیداتوری ندارد. هر چند همزمان برخی نزدیکان او می‌گویند، لاریجانی قصد خود را علنی نمی‌کند و اگر در روز پایانی او را در ستاد انتخابات کشور دیدید، تعجب نکنید!

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcb.0bfurhbaziupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما