امروز چه کسانی ثبت نام می کنند؟

چشم ها به روز آخر نام نویسی ریاست جمهوری
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۴۷
کد مطلب : ۳۴۷۴
plusresetminus
در حالی که زمزمه حضور رئیسی، جهانگیری و لاریجانی برای ثبت نام در امروز افزایش یافته است، در چند روز گذشته احمدی نژاد و تاج زاده با خواندن بیانیه های تند آمدند،مطهری، سردار افشار ، فریدون عباسی و...هم ثبت نام کردند .
امروز چه کسانی ثبت نام می کنند؟
صبح‌شد: روز چهارم ثبت نام‌های انتخابات ریاست جمهوری در حالی روز گذشته به اتمام رسید که از حدود ۳۰۰ نفر نامزد کمتر از ۲۰ نفر آن‌ها شناخته شده بودند و این یعنی همه نامزد‌های اصلی و احتمالی کار ثبت نام خود را به امروز که روز آخر است موکول کرده اند و حتما با ترافیک سنگین نامزد‌ها در میدان فاطمی روبه رو خواهیم بود.

اگرچه در این میان از چهره‌های جدید مثل آذری جهرمی وزیر ارتباطات و صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی هم به عنوان نامزد احتمالی یاد می‌شود، اما همچنان گزینه‌های اصلی می‌تواند حول نام‌هایی همچون علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری و ابراهیم رئیسی بچرخد که تا لحظه تنظیم این گزارش خبری از قصد قطعی و نهایی آن‌ها برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی نیست.

چهارشنبه؛ روز احمدی نژادی‌ها

 چهارشنبه، روز دوم ثبت نام از نامزد‌های ریاست جمهوری را باید روز احمدی نژاد و یارانش نامید. روزی که نه تنها خودش با حضوری پرحاشیه و پرسروصدا در انتخابات ثبت نام کرد بلکه وزرای نفت، ورزش و جوانان، جهاد و کشاورزی و رئیس پیشین سازمان میراث فرهنگی دولت دهم نیز عزم خود برای حضور در پاستور را اعلام کردند همچنین حسن سبحانی از اقتصاددانان معروف کشور، امیر حسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس دوم مجلس و قدیری ابیانه سفیر اسبق کشورمان در مکزیک و ایتالیا نیز از جمله افراد مطرح دیگری بودند که روز چهارشنبه به ساختمان وزارت کشور در میدان فاطمی آمدند.

محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان دولت دهم پس از ثبت‌نام در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در نشستی خبری اظهار کرد: مشکلات به وجود آمده در حوزه معیشت موجب شد تا وارد عرصه و برای خدمت‌رسانی به مردم داوطلب شوم، اما قطعا بمب خبری روز دوم، ثبت نام محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق کشورمان بود.

احمدی‌نژاد که حضورش با افراد زیاد و رعایت نکردن پروتکل‌های وزارت کشور و حتی درگیری جزئی و بالا رفتن از نرده‌ها همراه بود پس از ثبت‌نام با حضور در سالن ۶۰۰ نفری وزارت کشور در جمع خبرنگاران حاضر شد و فرصت ۱۵ دقیقه‌ای خود را تماماً به روخوانی از بیانیه اعلام کاندیداتوری‌اش گذراند که بیانیه‌ای شامل طعنه به مقامات کشور و حتی تهدید بابت رد صلاحیت وی بود.

وی با بیان این که اگر رد صلاحیت شود انتخابات را تایید نخواهد کرد و در انتخابات رای نخواهد داد گفت: بدانید که اگر خودم تایید نشوم از هیچ کدام از نزدیکان و همکارانم هم حمایت نمی‌کنم.

محمود احمدی‌نژاد با وعده برگزاری نشست خبری در آینده نزدیک و پاسخگویی به سوالات خبرنگاران در حلقه همراهان خود از ستاد انتخابات کشور خارج شد.

«رستم قاسمی» وزیر نفت دولت دهم نیز پس از ثبت‌نام در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری در نشست خبری با خبرنگاران با بیان این که امروز حال اقتصاد خوب نیست و بخش زیادی از مردم به زیر خط فقر کوچ کرده‌اند، گفت: دیگر وقت شعارهای" می‌شود" و "باید بشود" گذشته است.

قاسمی همچنین ائتلاف با سایر نامزد‌های نظامی را تکذیب کرد. امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب رئیس مجلس نیز اسم دولت خود را دولت سلام گذاشت و گفت:، چون سلام به دولت جدید و سلام به نسل نو است و با نسل نو می‌خواهیم ایران جدید خلق کنیم. «صادق خلیلیان» وزیر جهاد کشاورزی و محمد شریف ملک زاده رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دولت دهم نیز با حضور در محل ستاد انتخابات کشور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند.

روز نه چندان شلوغ پنج شنبه

روز سوم ثبت نام‌ها روز چندان شلوغی نبود و به ویژه مهره‌های اصلی انتخابات در هر دو اردوی اصلاح طلبی و اصولگرایی همچنان ترجیح دادند وارد میدان نشوند با این حال علی مطهری، محمود صادقی، رامین مهمان پرست و محمد رضا صباغیان از چهره‌های رزومه داری بودند که روز پنج شنبه راهی میدان فاطمی شدند همچنین عبدالرضا رحمانی وزیر کشور در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات کشور تاکید کرد هم کار شورای نگهبان قانونی است و هم کار وزارت کشور.

وی اظهار کرد: هیچ مشکلی با شورای نگهبان نداریم و هماهنگی کامل در حال انجام است؛ پس از دریافت مدارک کسانی که شرایط لازم را از نظر شورای نگهبان ندارند، دسته بندی می‌کنیم و آن را تحویل شورای نگهبان می‌دهیم.

محمود صادقی نماینده سابق مردم تهران و دبیر کل اصلاح طلب انجمن مدرسین دانشگاه‌ها پس از ثبت نام گفت: می‌خواهم صدای مردم باشم. صدای بی‌صداها، به حاشیه رانده شده‌ها، صدای همه اقشار مردم از هر مذهب و طیف و نژادی. علی مطهری نماینده سابق مجلس شورای اسلامی نیز با حضور در ستاد انتخابات کشور برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

خبرنگاران از مطهری درباره تصمیم لاریجانی برای انتخابات سوال کردند که مطهری گفت بیست روز است از لاریجانی خبری ندارد. خبرنگاران با خنده از او پرسیدند با لاریجانی قهر است؟ که مطهری جواب داد نه به خاطر کرونا و ماه رمضان دیداری نداشته ایم.

محسن مهرعلیزاده آخرین شخصیت شناخته شده‌ای بود که عصر روز سوم ثبت نام کرد. وی که در سال ۸۴ نیز کاندیدا شده بود این بار با دو نوه خود که یکی از آن‌ها لباس سبز سپاه بر تن داشت وارد ستاد انتخابات کشور شد مهرعلیزاده در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نام دولت بنده دولت تحول و عدالت است تحول در مسائل اجتماعی و اقتصادی و به ویژه تامین معیشت مطلوب برای زندگی ایرانی.

جمعه؛ روز خلوت نام نویسی

روز چهارم ثبت نام‌های ریاست جمهوری هم مثل سه روز گذشته چندان داغ و پرهیجان نبود و به نظر می‌رسد بسیاری از نامزد‌های مطرح ثبت نام خود را به روز آخر یعنی امروز موکول کرده اند با این حال سردار علیرضا افشار فرمانده اسبق بسیج و قائم مقام وزارت کشور دولت احمدی نژاد، فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی دولت احمدی نژاد و نماینده اصولگرای کازرون در مجلس یازدهم و سید مصطفی تاج زاده معاون سیاسی وزیر کشور در دولت اصلاحات با حضور در ستاد انتخابات نامزدی خود را اعلام کردند.

سردار افشار با بیان این که ۴۸ برنامه کلان برای کشور دارد تصریح کرد: از افراد پاکدست و کارآمد در کابینه خود استفاده می‌کند، فریدون عباسی هم با بیان این که از توان همه نخبگان و نهاد‌های داخلی بهره می‌برد تاکید کرد: من نیامدم با کسی رقابت کنم یا به نفع دیگران کنار بروم.

سید مصطفی تاج زاده که با همسرش خانم فخرالسادات محتشمی پور به ستاد انتخابات آمده بود نیز ضمن خواندن یک بیانیه تند سیاسی اظهار کرد: مخالف راه حاکمیت هستم؛ معتقد به حجابم، ولی با حجاب اجباری مخالفم، با انحصار صداوسیما و تک‌صدایی و فیلترینگ مخالفم و...

تاکنون از چهره‌های شناخته شده‌ای که ثبت نام کرده اند می‌توان به سرتیپ نامی، سردار دهقان، سردار سعید محمد، سردار رستم قاسمی، محمود احمدی نژاد، صادق خلیلیان، محمد عباسی، قاضی زاده هاشمی، علی مطهری، رامین مهمان پرست، محمدرضا صباغیان، سردار علیرضا افشار، فریدون عباسی و سید مصطفی تاج زاده اشاره کرد. رستم قاسمی وزیر نفت احمدی نژاد که غضنفری وزیر صنعت دولت احمدی نژاد را به عنوان رئیس ستاد تبلیغاتی اش انتخاب کرده بود او را همراه خود به ستاد ثبت نام آورد.

حاشیه‌های ثبت نام

*عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان و حجت الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور با حضور در تالار وزارت کشور از روند ثبت نام داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بازدید کردند. کد خدایی در نشست خبری پس از بازدید گفت که ملاک شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها مصوبه اخیر این شوراست وی همچنین تعیین صندلی‌های مناظرات تلویزیونی را شوخی و دروغ اعلام کرد.
*هر کدام از نامزد‌های شناخته شده می‌توانند در میان خبرنگاران و از تریبون ۱۵ دقیقه سخنرانی کنند یا به سوالات خبرنگاران پاسخ دهند.


*احمد علیرضابیگی نماینده تبریز، هاشمی ثمره و علی اکبر جوانفکر، محمود احمدی نژاد را برای ثبت نام در انتخابات ریاست‌جمهوری همراهی کردند. همچنین ده‌ها نفر از هواداران احمدی نژاد که با فراخوان به میدان فاطمی آمده بودند شعار‌هایی در حمایت از وی سردادند. برخی از این هواداران که خواستار حضور در سالن ستاد انتخابات بودند با کارمندان حراست وزرات کشور درگیری داشتند، اما به دلیل ممنوعیت‌های کرونایی از حضور آن‌ها جلوگیری شد.

*جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره درگیری پیش آمده حین ورود احمدی نژاد به ستاد انتخابات گفت: اگر مسئولان ثبت نام اعلام می‌کنند ثبت نام کنندگان حداکثر با دو همراه حضور یابند، این که داوطلبی اصرار می‌کند جمعیت قابل توجهی را با خود بیاورد و تجمع ایجاد کند، ما به عنوان مسئول ستاد انتخابات یا رسانه‌ها باید این مسئولیت اجتماعی را گوشزد کنیم تا بعد از آن شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

*رحمانی فضلی که به تازگی از بیماری بهبود یافته است، خطاب به خبرنگاران گفت خیلی توان ایستادن ندارد و از آن‌ها خواست فقط دو سوال از وی کنند.

*فردی به نام «شادمان احمدی‌نژاد» که مدعی بود دکترای حقوق خصوصی دارد تاکید کرد می‌خواهد «وزیر شادی» را به کابینه اضافه کند و از روسای دولت گذشته در دولت خود بهره ببرد؛ میرحسین موسوی را به دلیل «سلامت اقتصادی»، سیدمحمد خاتمی را برای «دیپلماسی و گفتگو با جهان»، محمود احمدی‌نژاد را به خاطر «ساخت‌وساز مسکن» و حسن روحانی را هم برای «حرف‌زدن و سخنرانی» به کار گیرد!

*سعید یاری دبیرکل سازمان دفاع منافع ملی ایران، با حضور جمعی از هواداران خود و با شعار دولت نجات ملی برای ثبت نام در انتخابات، وارد وزارت کشور شد و ۲۰ کبوتر سفید را به پرواز درآورد.

*بهروز وثوقی راد لیدر فوتبال و متخصص آرایشگری هم با ظاهری شبیه فیلم فارسی‌های قبل از انقلاب در ستاد انتخابات حاضر شد.

*به نظر می‌رسد برخلاف سال‌های گذشته شاهد کاهش ثبت نام‌های حاشیه ساز مردم باشیم، کرونا، ماه رمضان و برخی بحث‌ها میان شورای نگهبان و وزارت کشور درباره شرایط ثبت نام علت این کاهش است.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcj.aetfuqexxsfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما