چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب : ۳۵۱
plusresetminus
خطوط هوایی خارجی و برخی خطوط هواپیمایی داخلی از اسفندماه سال گذشته تاکنون که پاندمی کرونا جهان را تحت تاثیر قرار داده است، پول مردم را گرفته‌اند و رفته‌اند و سازمان هواپیمایی کشوری هم پیگیر بازگرداندن پول‌های رفته مردم نیست. این جمله‌ای است که حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به همشهری گفته است.
ایرلاین‌های خارجی پول مردم را گرفته‌اند و پس نمی‌دهند
صبح‌شد: خطوط هوایی خارجی و برخی خطوط هواپیمایی داخلی از اسفندماه سال گذشته تاکنون که پاندمی کرونا جهان را تحت تاثیر قرار داده است، پول مردم را گرفته‌اند و رفته‌اند و سازمان هواپیمایی کشوری هم پیگیر بازگرداندن پول‌های رفته مردم نیست. این جمله‌ای است که حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به همشهری گفته است.

پاندمی کرونا نه تنها در ایران که بسیاری از خطوط پروازی جهان را نیز متاثر کرد و برخی از شرکت‌های بزرگ هواپیمایی جهان را به تعدیل نیرو و زمینگیر شدن پروازها ناچار کرد. در این میان اما تنها چند خط پروازی توانسته‌اند مسیرهای بین‌المللی پروازهای جهان را پس از یک وقفه طولانی به یکدیگر متصل کنند.

براساس آنچه رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به همشهری می‌گوید، تمام این اقدامات با مجوز سازمان هواپیمایی کشوری صورت گرفته است و حالا که این مشکلات پیش‌آمده، مسئولان این سازمان می‌گویند آیین نامه‌ای برای بازگرداندن پول مسافران خطوط پروازهای خارجی ندارند.  پیگیری همشهری از فعالان صنعت گردشگری از جمله حرمت‌الله رفیعی مشخص کرده است که خط پروازی اصلی ترکیه در ایران که مدتی بازار پروازهای خارجی کشور به مقصد ترکیه را نیز در اختیار خود گرفته‌اند و ایرلاین‌ های داخلی در این مسیر را متضرر کرده بود، از اسفندماه سال گذشته تاکنون پول مسافران ایرانی که برای خرید بلیت پروازهای کنسل شده به آن خط پروازی از طریق دفاتر خدمات مسافرتی پرداخت شده را پس نداده است.
براساس آماری که فعالان صنعت گردشگری ایران در اختیار همشهری قرار دادند، تمامی ظرفیت پروازی در نظر گرفته شده برای فروردین‌ماه سال 99 تعداد 440 هزار صندلی پرواز به مقاصد خارجی بود که از این تعداد حدود 300 هزار صندلی تنها برای نوروز در حال فروش بود.

بازهم براساس همین آمار، حدود 25 درصد ظرفیت 300 هزار صندلی نوروزی به مسافران فروخته و پول بلیت آنها از ایرانی‌ها دریافت شده بود.

در نهایت 70 هزار صندلی فروخته شده است که تعداد حدود 30 هزار ایرانی بلیت سفر به ترکیه را خریداری کردند و 80‌درصد ایرانی‌هایی که ظرفیت 70‌هزار صندلی را پر کردند عازم کشورهای ترکیه، گرجستان، آذربایجان و دوبی بودند.

برآورد همشهری حاکی است حدود 180 میلیارد تومان تنها برای سفر به ترکیه به ایرلاین‌ها پرداخت شد که هنوز بخش عمده این پرداختی‌ها به مسافران مسترد نشده است. تخمین‌زده می‌شود مبلغ بلیت پرواز به ترکیه در سفرهای نوروزی برای هر نفر 6 میلیون تومان و برای سفر به آذربایجان و گرجستان 3میلیون تومان و برای سفر به دوبی نیز 4‌میلیون تومان بوده است.

براساس بررسی‌های همشهری از آمار ارائه شده توسط شرکت‌های خدمات مسافرتی 75‌درصد از مسافران نوروزی بلیت سفر به مقاصد‌خارجی را از ایرلاین‌های داخلی تهیه کرده‌اند. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران حتی به همشهری خبر داده است که خط پروازی معروف آلمان نیز که بزرگترین خط پروازی آن کشور است، از دی‌ماه سال گذشته دفتر خود در تهران را تعطیل کرد و از ایران رفت و هنوز بیش از 50 میلیارد تومانی را که ایرانی‌ها برای خرید بلیت‌های پروازی از طریق شرکت‌های خدمات مسافرتی ایران به آن شرکت داده‌اند، مسترد نکرده است.

دو خط پروازی مهم و شناخته شده کشوری نیز همین مشکل را دارند و هنوز بخشی از بدهی خود به مسافرانی که پروازهایشان از اسفندماه سال قبل تاکنون کنسل شده است را مسترد نکرده‌اند.  دفاتر خدمات مسافرتی ایران پیش‌تر نیز صدای اعتراض خود را نسبت به اقدام ایرلاین‌ها در بازنگرداندن پول بلیت پروازهای کنسل شده مردمی که برای دریافت بلیت به دفاتر خدمات مسافرتی کشور مراجعه کردند و از طریق این دفاتر بلیت پرواز خریداری کردند، به گوش مسئولان هواپیمایی کشور و وزارت میراث فرهنگی رساندند. اما با این حال هنوز بخش بزرگی از مطالبات مردم از سوی ایرلاین‌ها پرداخت نشده و این موضوع مشکلات زیادی برای دفاتر خدمات مسافرتی ایجاد کرده است.

حرمت‌الله رفیعی خطاب به مسئولان شرکت هواپیمایی کشوری می‌گوید: اگر پروازها انجام نمی‌شود چرا مجوز پروازهای خارجی را صادر می‌کنید؟ در همین مسیر ترکیه بارها مجوز فروش بلیت پرواز صادر کردید و آنها هم بدعهدی کردند و پروازها را برقرار نکردند. در حالی که بلیت پرواز به ترکیه فروخته شده است.   او می‌گوید: مجوز داشتن پرواز را سازمان هواپیمایی کشوری صادر می‌کند و سیستم فروش بلیت هم توسط ایرلاین برای آژانس‌ها باز می‌شود و بعد که پروازی بدعهدی می‌کند به آژانس‌ها می‌گویند بلیت نفروشند. خب تکلیف مردمی که بلیت پروازها را خریداری کرده‌اند چه می‌شود؟

 حرمت‌الله رفیعی حتی به گرانی بلیت پروازهای خارجی در برخی ایرلاین‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: قیمت بلیت پرواز رفت و برگشت به ترکیه که سال گذشته تا 5 میلیون تومان بود امسال به 80 میلیون تومان رسیده است و در همین شرایط باز هم خطوط پروازی آن کشور در برقراری پروازها بدعهدی می‌کند.

صنعت حمل‌ونقل یکی از زیرساخت‌های اصلی صنعت گردشگری در جهان است. اما کرونا کاری با این صنعت کرد که براساس برآوردهای سازمان‌های جهانی هوانوردی، تنها در فروردین و اردیبهشت‌ماه سال‌جاری خسارت جهانی کرونا به این صنعت 252‌میلیارد دلار برآورد شد.   سازمان بین‌المللی هوانوردی (ایکائو) نیز چندی پیش در گزارشی اعلام کرد: شمار مسافران هوایی بین‌المللی تا اواسط شهریورماه گذشته حدود ۱ میلیارد و ۲۰۰‌میلیون نفر معادل دو سوم افت کرده و درآمد شرکت‌های هواپیمایی در سراسر جهان نیز در همین مدت ۲۳۵ میلیارد دلار ریزش کرده است.  مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری اما معتقدند تنها صنعت هوانوردی ایران نیست که از کرونا آسیب دیده است. به گفته کارشناسان صنعت هوانوردی، تصور اولیه آن بود که صنعت حمل‌ونقل هوایی تا آخر سال 2021 به قبل از کرونا بازگردد. اما این امکان میسر نیست و به همین دلیل مجامع جهانی صنعت هوانوردی سال 2024 را برای بازگشت صنعت هوانوردی به شرایط پیش از کرونا مطرح کرده است.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdccasq182bqp.la2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما