چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۰۷
کد مطلب : ۳۵۸
plusresetminus
کرونا به پاییز،‌ ماه آغاز شیوع آنفلوآنزا در ایران رسیده است. تجربه سال‌های طولانی نشان می‌دهد آنفلوآنزا در ایران از ‌ماه آذر شیب تند شیوع خود را آغاز می‌کند و این روند را تا‌ماه بهمن ادامه می‌دهد.
کرونا یا آنفلوآنزا چطور تشخیص دهیم
صبح‌شد: حمید عمادی متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در یادداشتی نوشت: کرونا به پاییز،‌ ماه آغاز شیوع آنفلوآنزا در ایران رسیده است. تجربه سال‌های طولانی نشان می‌دهد آنفلوآنزا در ایران از ‌ماه آذر شیب تند شیوع خود را آغاز می‌کند و این روند را تا‌ماه بهمن ادامه می‌دهد.

اما پاییز امسال به‌دلیل شیوع کرونا سال متفاوتی برای کادر درمان و مردم در مقابله با آنفلوآنزاست. در گذشته کادر درمان و مردم با پدیده‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا روبه‌رو بودند که علائم بروز آنها با یکدیگر کاملاً متفاوت بود. افراد مبتلا به سرماخوردگی به شکل تدریجی و بدون بدن‌درد به سرماخوردگی مبتلا می‌شدند که روندی کاملاً متفاوت با کرونا دارد. افراد مبتلا به آنفلوآنزا معمولاً بیماری را به شکل ناگهانی و همراه با بدن‌درد تجربه می‌کنند؛ شرایطی دقیقاً مشابه کرونا که باعث می‌شود مبتلایان قادر نباشند تشخیص دهند که  کرونا گرفته‌اند یا آنفلوآنزا. به‌سادگی نمی‌توان برای اعلام قطعی اینکه یک فرد در پاییز به کدام‌یک از 2ویروس کرونا یا آنفلوآنزا مبتلا شده، اظهارنظر کرد؛ چراکه در کرونا یک‌سوم افراد مبتلا دچار اسهال، تهوع و بی‌اشتهایی می‌شوند که این علائم دقیقاً مشابه علائم آنفلوآنزاست.

اما وجه تمایز کرونا با آنفلوآنزا این است که افراد مبتلا به کرونا حس بویایی و چشایی خود را از دست می‌دهند و دارای تظاهرات پوستی در بخش‌هایی از بدن خود می‌شوند؛ درحالی‌که آنفلوآنزا چنین علائمی را  ندارد. البته این به آن معنا نیست که همه مبتلایان به کرونا چنین علائمی را از خود بروز می‌دهند؛ چراکه ممکن است فردی مبتلا به کرونا باشد، اما حس چشایی و بویایی خود را از دست نداده باشد. این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که اکنون در معرض شیوع آنفلوآنزا در کشور نیستیم  و افرادی که دچار بدن‌درد، حالت تهوع و علائمی مشابه آنفلوآنزا هستند باید بدانند به‌احتمال زیاد مبتلا به کرونا شده‌اند.

از سوی دیگر، در ماه‌های گذشته و با شیوع بیماری کرونا شاهد رفتارهای مثبتی از سوی مردم در رعایت موارد بهداشتی ازجمله استفاده از ماسک هنگام حضور در معابر عمومی بوده‌ایم. این رفتارها احتمال شیوع آنفلوآنزا را در جامعه در مقایسه با سال‌های قبل به‌شدت کاهش خواهد داد. اما سؤال جدی که در جامعه وجود دارد، این است که به‌دلیل مشابهت علائم کرونا و آنفلوآنزا آیا استفاده از واکسن می‌تواند افراد را از ابتلا به بیماری در امان نگه دارد؟ پاسخ این سؤال منفی است.

مطلقاً استفاده از واکسن آنفلوآنزا کمکی به جلوگیری از ابتلا به کرونا نمی‌کند. علاوه بر این، استفاده از واکسن آنفلوآنزا در شرایط کنونی نیز برای همه افراد توصیه نمی‌شود. در شرایط فعلی که کمبود واکسن در جامعه وجود دارد، افراد و گروه‌های پرخطر باید در اولویت استفاده از واکسن باشند.

افراد با سن بالای 65سال، نیروهای درمانی درگیر با کرونا، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، فشار خون، بیماری‌های خونی و قلبی و خصوصاً خانم‌های باردار که در معرض خطر هستند و ابتلا به بیماری در آنها می‌تواند منجر به مرگ شود باید در اولویت استفاده از واکسن آنفلوآنزا قرار بگیرند.

در کنار این گروه‌ها، کودکان  نیز باید واکسن آنفلوآنزا بزنند. بچه‌ها در صورت ابتلا به آنفلوآنزا به بیماری واکنش شدیدی نشان می‌دهند؛ درحالی‌که ابتلای آنها به کرونا در اغلب موارد بسیار خفیف است و به سرعت برطرف می‌شود.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcjfoetzuqei.sfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما