دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۰۱
کد مطلب : ۳۷۱۶
plusresetminus
با همه‌گیری ویروس کرونا و تعطیلی‌های بهمن و اسفندماه ۱۳۹۸، امید بر این بود که پس از تعطیلات نوروز ۱۳۹۹ مدارس بازگشایی شود.
مروری بر وعده‌های بازگشایی مدارس
صبح‌شد: با همه‌گیری ویروس کرونا و تعطیلی‌های بهمن و اسفندماه ۱۳۹۸، امید بر این بود که پس از تعطیلات نوروز ۱۳۹۹ مدارس بازگشایی شود.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز در جلسه هیأت دولت گفته بود که امیدوار است تا ۲۰ فروردین، مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات بازگشایی شوند.

اما در همان جلسه حسن روحانی گفت که فعلا تصمیم بر این است که در بخش آموزش به استثنای آموزش تکمیلی (مخصوصا دکترا) که از ۳۰فروردین حضوری خواهد بود، مدارس و مقطع کارشناسی دانشگاه‌ها تا ۳۰‌فروردین همچنان تعطیل باشند.

اردیبهشت

احتمال بازگشایی مدارس در شهر‌های کم‌خطر یا به‌اصطلاح سفید از ۲۷ اردیبهشت دوباره مطرح شد. رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفته بود درصورت تصمیم بر ادامه تعطیلات از طریق آموزش‌های تلویزیونی و فضای مجازی روند آموزش دانش‌آموزان و برگزاری امتحانات پیگیری می‌شود. اگر هم وزارت بهداشت تأکید کند که مخاطره‌ای وجود ندارد و مدارس امکان بازگشایی دارند، این کار را انجام می‌دهیم.

خرداد

این در حالی است که چنین رخ نداد و حکیم‌زاده در خردادماه همین سال اعلام کرد که به‌دنبال غنی‌سازی آموزش با استفاده از بستر فضای آموزش آنلاین و مدرسه تلویزیونی در کنار آموزش حضوری هستند. او گفت که آموزش و پرورش در شرایطی قرار گرفته بود که یا باید آموزش را تداوم می‌داد یا به کلی سال تحصیلی را لغو می‌کرد.

او حتی گفت که با وجود ۳۰‌دانش‌آموز در یک کلاس نمی‌توان فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرد و شاید گفته شود به جای اینکه دانش‌آموزان، ۵ روز در هفته به مدرسه بیایند، از بستر فضای مجازی با روش آموزش معکوس استفاده شده و ۱۰ نفر هر کدام ۲ روز برای رفع اشکال و تثبیت و تعمیق یادگیری به مدرسه بروند.

مدل حضور تغییر خواهد کرد و احتمالا در زمان آموزش هم با توجه به شروع برنامه درسی تغییراتی را ایجاد کنیم که نگرانی خانواده‌ها نیز برطرف شود و در عین حال از سلامتی بچه‌ها اطمینان حاصل کنیم.

مرداد

مرداد‌ماه سال گذشته بود که زمان قطعی بازگشایی مدارس اعلام شد؛ ۱۵ شهریور. وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بازگشایی مدارس قطعی است، گفت که آموزش‌ها بنا بر شرایط به سه شکل حضوری، نیمه‌حضوری و غیرحضوری خواهد بود و بازماندگان از تحصیل هم به هر طریق ممکن باید به مدرسه بازگردانده شوند و شرایط کرونا نباید فرصتی برای جدایی کودکان از آموزش و مدرسه ایجاد کند.

شهریور

اما خیلی زود شهریورماه از راه رسید و وعده وزیر برای بازگشایی مدارس عملی نشد! به‌عبارتی، این ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا بود که تصمیمات نهایی را اتخاذ می‌کرد.

حاجی‌میرزایی برنامه‌های وزارتخانه برای آغاز سال تحصیلی جدید را اینطور اعلام کرده بود: در مراکز و شهر‌های پرجمعیت، کلاس‌های مدارس به‌صورت مجازی، در مراکز خلوت، چون روستا‌ها کلاس‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت حضوری و تعدادی که به شبکه «شاد» و تلویزیون دسترسی دارند، از این طریق برنامه‌های آموزش‌شان را پیگیری کنند. اما حسین‌فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، گفته بود تصمیم‌گیری درباره بازگشایی مدارس در آغاز سال جدید تحصیلی را در کمیسیون آموزش مورد بررسی قرار می‌دهند.

دی

مهر، آبان و آذر گذشت. دی‌ماه ۱۳۹۹ خبر رسید که از ابتدای بهمن‌ماه مدارس زیر ۵۰‌نفر بازگشایی می‌شود. وزیر آموزش و پرورش، آموزش دانش‌آموزان مناطق آبی و زرد را در مدارس زیر۵۰ نفر در همه پایه‌های تحصیلی و مدارس بالای ۵۰ نفر فقط در پایه‌های اول و دوم ابتدایی از یکم بهمن حضوری اعلام کرد. به مدارس ابلاغ شد که تشکیل کلاس‌ها با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و حداکثر تعداد دانش‌آموزان در هر کلاس ۱۰ نفر تشکیل شود.

این موضوع در حالی از سوی وزیر آموزش و پرورش مطرح شد که مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا روز قبل از این خبر بر این موضوع تأکید کرده بود که در اپیدمی‌ها مدارس آخرین مکان‌هایی هستند که بازگشایی می‌شوند.

اسفند

۳۰ بهمن ۹۹، وزیر آموزش و پرورش، بازگشایی مدارس را با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا دانست. محسن حاجی میرزایی گفت که هر کجا که دانش‌آموزان دسترسی به اینترنت ندارند، آموزش تعطیل نشده و برای تهیه و تامین تبلت و گوشی برای دانش‌آموزان منابعی از سوی وزارت آموزش و پرورش وجود ندارد و باید از سایر منابع تامین شود. وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه دسترسی‌نداشتن به اینترنت به‌معنای دسترسی‌نداشتن به آموزش نیست، گفت: به طرق مختلف دانش‌آموزان را از آموزش بهره‌مند می‌کنیم.

و، اما مهر

در همه این مدت و در طول ۲ سال تحصیلی که تصمیمات متفاوتی برای حضور دانش‌آموزان در مدارس طراحی شده است، هیچ‌یک به نتیجه نرسیده است. از آنجا که با افت یک دوره سخت همه‌گیری ما به سرعت وارد پیک بعدی شده‌ایم، این امر تا امروز به تعویق افتاده است. اما آموزش و پرورش حالا در آستانه سال تحصیلی جدید به فکر آن است که با واکسینه‌کردن معلمان، مهر ۱۴۰۰ را با بازگشایی مدارس پس از جدایی طولانی دانش‌آموزان از مدارس آغاز کند.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdci.zapct1ayqbc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما