کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سرنوشت تلخ خانواده ایران نژاد

18 خرداد 1400 ساعت 8:17

پیکر آرتین، کوچک‌ترین عضو خانواده ایران نژاد پس از 7‌ماه در نروژ شناسایی شد.


صبح شد: ۷‌ماه پس از غرق شدن ۴ عضو خانواده‌ای ایرانی هنگام عبور غیرقانونی از کانال مانش، نتایج آزمایش دی ان‌ای نشان می‌دهد پیکری که مدتی قبل در آب‌های نروژ کشف شده متعلق به آرتین، کوچک‌ترین عضو این خانواده است.

به گزارش همشهری، سفر خانواده ایران نژاد برای مهاجرت به انگلیس از روز ۱۷ مردادماه سال ۹۹ آغاز شد. آن‌ها ۵ نفر بودند. رسول ایران‌نژاد -۳۵ ساله- پدر خانواده، شیوا محمدپناهی-۳۵ ساله- مادر خانواده و آنیتا -۹ ساله- آرمین -۶ ساله- و آرتین ۱۵ ماهه ۳ فرزند این خانواده. آن‌ها خانه خود در سردشت را به قصد مهاجرت ترک کردند و چند روز بعد به ترکیه رسیدند.

چند روزی در ترکیه منتظر ماندند تا قاچاقچی‌ها آن‌ها را به ایتالیا منتقل کردند. این سفر برای زن و شوهر جوان و فرزندان خردسال‌شان دشوار بود، اما آن‌ها تصمیم‌شان را گرفته بودند به هر قیمتی که شده خود را به انگلستان برسانند. وقتی خانواده ایران‌نژاد به ایتالیا رسیدند گروه دیگری از قاچاقچیان انسان آن‌ها را تحویل گرفتند و به شمال فرانسه منتقل کردند. دیگر بیشتر مسیر طی شده بود و آن‌ها درصورت عبور از کانال مانش به هدف‌شان رسیده بودند. آن‌ها روز ۶ آبان‌ماه همراه ۱۸ مهاجر غیرقانونی دیگر سوار بر یک قایق دل به دریا زدند تا به سواحل انگلستان برسند، اما دقایقی بعد قایق‌شان واژگون شد. دقایقی از این حادثه می‌گذشت که تیم‌های امدادی برای نجات سرنشینان قایق راهی آنجا شدند. آن‌ها توانستند ۱۵ زن و مرد و کودک که در دریا شناور بودند را نجات دهند، اما در ادامه معلوم شد دست‌کم ۵ نفر دیگر ناپدید شده‌اند. در ادامه با انجام جست‌وجو‌های بیشتر اجساد بی‌جان ۴ نفر از سرنشینان قایق که یک زن و یک مرد و ۲ کودک بودند از دریا بیرون کشیده شد. این اجساد متعلق به رسول، شیوا، آنیتا و آرمین بود، اما هنوز مشخص نبود که آرتین ۱۵ ماهه به چه سرنوشتی دچار شده است. با وجود این ۴ روز بعد پیکر‌های ۴ عضو خانواده ایران‌نژاد به ایران منتقل شد و در زادگاهشان سردشت به خاک سپرده شد.

مرگ خانواده ایرانی در کانال مانش بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های دنیا داشت و تصاویر اعضای این خانواده بار‌ها منتشر شد.

اما سرنوشت آرتین کوچولو همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. از آن به بعد بود که به دستور نخست‌وزیر انگلیس برخورد شدیدتری با گروه‌های تبهکار که در قاچاق انسان دست دارند انجام شد.

کشف پیکر آرتین، هزار کیلومتر دورتر از محل حادثه

با گذشت مدتی از این حادثه تلخ، اما خانواده ایران‌نژاد همچنان پیگیر سرنوشت آرتین بودند. ۱۰ دی‌ماه سال ۹۹ خبر رسید که یک ماهیگیر محلی در شهر کارموی نروژ، یعنی حدود هزار کیلومتر آن طرف‌تر از محل وقوع حادثه، پیکر کودکی ناشناس را در آب پیدا کرده است.

شواهد نشان می‌داد این جسد بیش از ۲‌ماه در آب شناور بوده است. جسد کشف شده داخل یک جلیقه نجات بزرگسالان بود و به‌علت ماندن بیش از حد در آب چیز زیادی از آن باقی نمانده بود.

به همین دلیل مشخص شدن هویت آن نیاز به انجام آزمایش دی‌ان‌ای داشت. در این شرایط بود که با گرفتن نمونه از خاله مادر آرتین آزمایش انجام شد و همه منتظر نتیجه آن بودند. با گذشت حدود ۷‌ماه از این حادثه دلخراش سرانجام روز گذشته پلیس نروژ اعلام کرد پیکر کشف شده متعلق به آرتین ایران‌نژاد است.

بازگشت آرتین کوچولو به خانه

علی ایران نژاد، عموی آرتین در این‌باره به همشهری می‌گوید: پیکر آرتین را چند‌ماه قبل در نروژ پیدا کرده بودند، اما مطمئن نبودند که متعلق به او باشد و از همان زمان آزمایش دی‌ان‌ای انجام دادند، ولی نتیجه آزمایش طول کشید. روز یکشنبه با ما تماس گرفتند و گفتند قرار است نتیجه را روز دوشنبه اعلام کنند و ما از طریق رسانه‌ها فهمیدیم که پیکر کشف‌شده متعلق به آرتین است.

او ادامه می‌دهد: در این چند‌ماه کاری از دست‌مان برنمی‌آمد و فقط منتظر نتیجه بودیم. امید داشتیم که جسد برادرزاده‌ام نباشد. امیدوار بودیم که شاید آرتین زنده باشد. اما وقتی اعلام کردند جسد متعلق به آرتین است، امیدمان ناامید شد. حالا بی‌صبرانه منتظریم تا پیکر آرتین کوچولو به خانه برگردانده شود. حالا همه خانواده حس عجیبی داریم. هم خوشحالیم که پیکر او پس از ماه‌ها پیدا شده و به خانه برمی‌گردد و هم ناراحتیم که او هم جانش را از دست داد. عموی آرتین درباره زمان انتقال پیکر او به ایران می‌گوید: هنوز هیچ‌چیز مشخص نیست.

درخواست کرده‌ایم تا هرچه سریع‌تر پیکر برادرزاده‌ام به ایران منتقل شود. وقتی برادرم و همسر و ۲ فرزندش را به خاک سپردیم یک جای خالی هم کنار آن‌ها برای آرتین نگه داشتیم. حالا دوست داریم او هم کنار خانواده‌اش باشد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 3734

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/3734/سرنوشت-تلخ-خانواده-ایران-نژاد

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir