کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۱۰۰۰ کارخانه تعطیل شده‌اند+اسامی

18 خرداد 1400 ساعت 11:52

آمار‌ها نشان می‌دهد در ۸ سال گذشته تقریبا ۱۰۰۰ کارخانه تعطیل شده‌اند.


صبح شد: حسن روحانی، رئیس جمهوری در شعار‌های انتخاباتی خود، وعده چرخیدن همزمان چرخ سانتریفیوژ‌ها و چرخ زندگی و تولید و اشتغال کشور را داد؛ اما در طول هشت سال گذشته هر از گاهی اسم یک کارخانه به گوش می‌رسید که با چند دهه سابقه تعطیل شده‌است، شمار این کارخانه‌ها و کارگران به قدری زیاد است که برای بررسی آن‌ها نیاز به جست‌وجویی گسترده‌است.

با این حال خبرنگار ما به کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی بزرگ و با بیشتر ۵۰ نفر نیروی انسانی شاغل در آن اکتفا کرده که تعداد آن‌ها در سراسر کشور به ۹۱۶ کارخانه می‌رسد. آمار‌ها نشان می‌دهد سال گذشته حدود ۱۴۶۰ کارخانه به دلیل اقساط معوق به تملک بانک‌ها درآمده که برخی از آن‌ها تعطیل شده‌اند.

میثم زالی؛ دبیر سابق ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور در سال ۹۸ در خصوص تعطیلی دومینووار کارخانه‌ها در کشور گفت: بالغ بر ۵۰ درصد واحد‌های صنعتی و تولیدی کشور تعطیل است. حالا جام‌جم به بررسی کارخانه‌های تعطیل‌شده پرداخته که آمار‌ها نشان می‌دهد طی هشت سال گذشته حدود ۱۰۰۰ کارخانه تولیدی تعطیل شده‌است. مشروح این گزارش را بخوانید.

سیستان و بلوچستان

 کارخانه شیر سیستان زهک

با تعطیلی تنها کارخانه شیر سیستان، بیش از ۱۰ هزار خانواده دامدار سیستانی بلاتکلیف مانده و ۲۳۰ کارگر این کارخانه نیز بیکار شده‌اند.

کارخانه تولید محصولات لبنی شهرستان زهک، واحد نمونه کشوری با چندین خط تولید محصولات متنوع لبنی همواره با مشکلاتی همچون بدهی انباشته شده بانکی و غیر بانکی در اردیبهشت ۹۵ تعطیل که باعث سرگردانی دامداران سیستانی برای فروش شیر تولیدی شده‌است.

 کارخانه سنگبری سنگ زرین زاریس سیستان

این کارخانه با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۸۵ نفر در سیستان احداث شده‌بود و در اواخر سال ۹۸ با ورشکستگی رو به رو شد.

یزد
 کارخانه کاشی کویر

کارخانه کاشی کویر به عنوان بزرگ‌ترین کارخانه کاشی در استان یزد نیز چندی پیش تعطیل شد.

این کارخانه دارای سه سالن تولید با ۱۳ خط تولید است که ظرفیت تولید روزانه حدود ۳۰ هزار متر مربع کاشی و سرامیک را دارد. این کارخانه بزرگ در زمان اوج خود دارای بیش از ۱۱۰۰ کارگر بوده است.

 کاشی شیرکوه

 کاشی شیرکوه را می‌توان قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین کارخانه تولید کاشی در استان یزد و شهرستان تفت دانست. شرکت کاشی شیرکوه یزد از شهریور ۷۱ به مساحت ۶۷ هکتار تشکیل شد.

این شرکت در فروردین ۸۱ موفق به اخذ پروانه بهره‌برداری با ظرفیت تولیدی ۲‌میلیون متر مربع کاشی گرانیتی شد. ناتوانی کارخانه مذکور در پرداخت حقوق کارگران خود در مراحل متعدد باعث اعتصاب بیش از ۳۰۰ کارگر این کارخانه شده‌است. این روز‌ها کارخانه شیرکوه با تعدیل نیروی ۸۰ نفره به حالت نیمه تعطیل درآمده‌است.

 کاشی گلچین میبد

این کارخانه سال ۹۴ تعطیل شد و بیش از ۴۰۰ کارگر قراردادی آن از کار بیکار شدند.

 چوفای اردکان

کارخانه چوب و فلز اردکان (چوفا) از روز‌های ابتدایی سال با مشکل نقدینگی روبه رو شده و کارگران آن بیکار شدند.

تعطیلی خطوط تولید کارخانه چوب و فلز اردکان بیش از ۱۴۰ کارگر را بیکار کرد.

 پستیژ

 شرکت پسته پستیژ که می‌توان از آن به عنوان بزرگ‌ترین کارخانه فرآوری و بسته‌بندی آجیل و پسته کشور و خاورمیانه نام برد یکی از واحد‌هایی است که شرایط اقتصادی کشور آن را به مسیری سوق داده که راهی جز تعطیلی پیش روی خود ندیده و همین موضوع سبب شده اواخر سال ۹۵ به فعالیت پنج‌ساله خود پایان دهد.

گفتنی است در این کارخانه بیش از ۳۰۰ نفر مشغول به کار بودند.

 شرکت صنایع الکترونیک تامر

 شرکت صنایع الکترونیک تامر با تولید و ساخت در بازکن‌های صوتی، تصویری، انواع بلندگو‌های کاربردی در داخل ساختمان، آمپلی‌فایر مربوطه، انواع هواکش‌های خانگی، هواکش‌های دارای حسگر و قاب مهتابی، بخش عمده‌ای از بازار داخلی کشور را در اختیار داشت.

این شرکت نیز در ادامه روند تعدیل نیرو و رکود بازار در اواخر سال ۹۵ مجبور به تعدیل نیروی ۱۰۰ نفره شده و به حالت نیمه تعطیل درآمد.

 کاشی سهیل میبد

این کارخانه سال ۹۶ تعطیل شد به طوری که یکی از طلبکاران کارخانه، کاشی‌ها را مصادره نموده و کارگران این شرکت از کار بیکار شدند.

گفتنی است در این کارخانه بیش از ۱۰۰ نفر مشغول به کار بودند.

 فولاد میبد

شرکت فولاد میبد در مرداد ۹۶ به تعطیلی کشیده شده و حدود ۳۰۰ نفر از پرسنل این شرکت بیکار می‌شوند.

 کاشی نگین‌سرام

شرکت نگین‌سرام یزد با نام تجاری نگین‌سرام از سال۱۳۸۲شمسی و ۸۰نفر پرسنل با هدف تولید چینی بهداشتی و محصولات کاشی و سرامیک در شهرک صنعتی سفیدکوه تفت شروع به فعالیت کرد. اما سوءمدیریت در این بخش باعث تعطیلی این کارخانه شد.

کرمانشاه

 شهرک صنعتی فرامان

 واردات بی‌رویه، فرسودگی ماشین‌آلات، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش و بدهی معوق باعث تعطیلی این شهرک شده است. در زمان اوج تولید، ۳۰۰۰نفر در این کارخانه مشغول به کار بودند.

 کارخانه قند گل مهرغرب

۲۹تیر۹۵ بود که این کارخانه عظیم قند -که در نوع خود بزرگ‌ترین کارخانه قند استان کرمانشاه و دومین کارخانه کارخانه قند ایرانی است- به دلایل مشکلات مالی و افزایش بی‌دلیل و بی‌جواب قیمت مواد اولیه همانند شکر، به تعطیلی کشانده شد و با تعطیلی این کارخانه ۲۰۰کارگر از کار بیکار شدند.

 کارخانه کاشی کاژه

مهر۹۸ بود که این کارخانه با داشتن ۸۸۰ نیروی کار مستقیم در شهرستان اسلام آباد غرب کرمانشاه برای همیشه به کار خود خاتمه داد. از ۸۸۰نفر نیروی مستقیم این شرکت ۷۹۰نفر آنان کارکنان مستقیم و ۹۰نفر رانندگان مینی‌بوس و کامیون بودند که همگی از کار، بیکار شدند.

چهارمحال و بختیاری

 آب معدنی کوهرنگ اشی مشی

کارخانه آب معدنی شلمزار با نام تجاری سیرنگ فعالیت خود را در سال ۱۳۸۳با حمایت شرکت اشی مشی آغاز کرد و توانست در طول مدت فعالیت خود ۲۱۰کارگر و کارمند را به‌کارگیرد، اما در تیر ۱۳۹۵ فعالیت کارخانه به تعطیلی انجامید.

 کارخانه نان صنعتی سفیددشت

 بروز مشکلات نقدینگی در کارخانه نان صنعتی استان چهارمحال و بختیاری سبب تعطیلی این واحد در سال ۹۵ شد که در صورت احیای آن برای بیش از ۴۰۰ نفر اشتغال‌زایی صورت می‌گیرد.

 فولاد سفید دشت

 با تصمیم هیات مدیره کارخانه فولاد سفید دشت، این واحد تولیدی در اواخر سال ۹۵ تعطیل شد و بیش از ۲۵۰ نفر از کار بیکار شدند.

 برفاب

این کارخانه سال گذشته تعطیل شد و بیش از ۳۳۰ نفر بیکار شدند.


خوزستان

 کارخانه ارجان نوین بهبهان

 این کارخانه که یکی از کارخانجات بزرگ تولیدکننده روغن‌نباتی بود در اواخر سال۹۲ به دلیل عدم‌همکاری بانک‌ها به ورطه نابودی کشانده شد. گفتنی است در این کارخانه ۶۰ نفر مشغول به‌کار بودند.

 بیکاری ۸۰۰کارگر

۵۰کارخانه تولید شن و ماسه، سنگ‌شکن‌داران جوبجی رامهرمز زمینه‌ساز فعالیت ۳۰۰دستگاه ماشین‌آلات سنگین و اشتغال ۸۰۰نفر به‌صورت مستقیم در این شهرستان شده‌بودند که به دلیل عدم ایجاد راه مواصلاتی، تعطیل و سبب بیکارشدن ۸۰۰ نفر شده‌اند.

 شرکت بوستان اروند

این کارخانه تجهیزات آموزشى، میز و نیمکت مدرسه، مبلمان شهرى و مخازن سطل زباله شهری تولید می‌کرد و تنها کارخانه تخصصی سازنده این موارد در استان خوزستان است که مدتی است تعطیل‌شده، ۶۸نفر از افراد بومی منطقه در این کارخانه مشغول به کار بودند.

هرمزگان

 شرکت شناور سازان جهان دریا (بزرگ‌ترین کارخانه لنج سازی)
کارگاه بزرگ لنج‌سازی در استان هرمزگان که زمانی سازنده بزرگ‌ترین لنج فایبرگلاس خاورمیانه بوده با وجود مشکلات متعددی تعطیل شده که به دنبال تعطیلی گسترده کارگاه‌های تولیدی در سیر یک بیکاری در این شهرستان نیز افزایش یافته‌است. در صورت احیای این کارخانه برای ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و برای ۱۰۰۰نفر به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد می‌شود.

اردبیل

 کارخانه نئوپان خلخال

تولید در کارخانه نئوپان، تنها کارخانه بزرگ شهرستان خلخال تعطیل شده است. بیش از هزار نفر که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در این کارخانه اشتغال داشتند، بیکار شده‌اند. این کارخانه سال ۹۷ تعطیل شد.

 آرتاویل تایر

طبق اطلاعیه امور اداری مجتمع صنعتی آرتاویل تایر این کارخانه عظیم سال ۹۷ به علت نبود مواد اولیه تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام شده است و ۴۰۰ کارگر آن از کار بیکار شدند.

کردستان

 ایستک سنندج

شرکت تولیدی و صنعتی خورشید زریوار سال۸۵ به همت گروه سرمایه‌گذاری ایستک در سنندج احداث شد، ولی هم اکنون تعطیل شده و ۱۰۰کارگر این کارخانه بیکار شدند.

 کارخانه بستنی عسل کردستان

کارخانه بستنی عسل یکی از واحد‌های موفق تولیدکننده استان از نوروز ۹۶ تعطیل شده و ۱۲۰ کارگر آن با در‌های بسته این کارخانه مواجه هستند.

 کارخانه نساجی کردستان

این کارخانه سال ۹۸ در استان کردستان تعطیل شده و باعث بیکاری بیش از ۳۰۰ نیروی خود شده‌است.

 کارخانه فولاد زاگرس قروه

اواخر سال ۹۲ شرکت فولاد زاگرس در قروه کردستان منحل شد؛ بعد از این انحلال، ۴۰۰کارگر این کارخانه با بیکاری و آوارگی مواجه شدند.


لرستان

 کارخانه سیمان دورود

کاهش صادرات، فرسودگی خطوط، رکود در بازار ساخت‌وساز و عدم اجرای فاز چهارم سبب‌شده کارخانه سیمان دورود این صنعت قدیمی‌کشور تعطیل شود و ۸۰۰کارگر آن از کار بیکار شوند.

 کارخانه کاشی جم بروجرد

این کارخانه که یکی از برند‌های معروف تولیدکننده کاشی در خاورمیانه بوده روزگاری نه‌چندان دور محصولات خود را به کشور‌های دیگر صادر می‌کرد، اما متأسفانه اکنون خط تولید این کارخانه کاملا تعطیل است و ۲۳۰کارگری که در آن مشغول به‌کار بودند بیکار شدند.

 شرکت پارسیلون

کارخانه پارسیلون خرم‌آباد که قبلا ۱۵۰۰ نفر در آن مشغول به کار بودند اکنون با یک دهم ظرفیت فعالیت دارد.

 شرکت صدر فولاد خرم‌آباد

کارخانه صدر فولاد خرم‌آباد سال۹۶ تعطیل و ۱۸۰کارگر آن اخراج شدند. کارخانه صدر فولاد سالانه ۶۰۰هزار تن فولاد تولید می‌کرد.

 شرکت سیمان خرم‌آباد

این کارخانه سال۹۴ تعطیل شد و ۴۰۰نیروی انسانی شاغل در آن از کار بیکار شد.

 ماشین‌سازی خرم‌آباد

ماشین‌سازی لرستان بیش از چهار سال است که تعطیل شده‌است.

گفته می‌شود در صورت احیای آن برای ۱۵۰نفر به‌طور مستقیم اشتغالزایی صورت می‌گیرد.

 کارخانه فروآلیاژ ازنا

واردات بی‌رویه کارخانه فروآلیاژ بزرگ‌ترین واحد صنعتی شهرستان ازنا را سال۹۵ تعطیل کرد و ۵۰۰کارگر آن اخراج شدند.

 سامان کاشی بروجرد

 کارخانه سامان کاشی بروجرد که ۲۲۰کارگر در آن مشغول به کار بودند امروز در فهرست بلندبالای کارخانه‌های تعطیل استان لرستان قرار گرفته‌است.

کرمان

کارخانه شیردونه بافت

سال۹۵ به دنبال تعطیلی معنادار کارخانه‌های مختلف در شهربافت این کارخانه نیز کرکره خود را پایین کشید و کارگرانش بیکار شدند. ۷۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم در این کارخانه مشغول کار بودند.

سفال مساک کرمان

بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین کارخانه استان کرمان به نام سفال مساک سال ۹۵ تعطیل شد. در این کارخانه ۶۰ نفر نیروی مستقیم و۱۵۰ نفر غیر‌مستقیم مشغول به کار بودند.

پارس الکترونیک سیرجان

کارخانه پارس الکترونیک سیرجان سال ۹۵ تعطیل شده و ۳۰۰۰ کارگر آن از کار بیکار شدند. ساختمان این کارخانه و دستگاه‌های تولیدی نیز فرسوده شده‌اند و هنوز هیچ اقدامی برای راه‌اندازی این شرکت در منطقه ویژه اقتصادی شهرستان سیرجان صورت نگرفته‌است.

کارخانه روغن نباتی گلناز کرمان

کارخانه روغن نباتی گلناز تا سال ۹۳ جزو بزرگ‌ترین مجموعه‌های تولیدی و دومین کارخانه تولید روغن در ایران بود که روزانه ۱۵هزار تن روغن تولید می‌کرد. نزدیک به ۱۰۰۰نفر در آنجا مشغول کار بودند.

سال۹۳ بر اثر آتش‌سوزی‌هایی که در آن صورت گرفت متحمل خساراتی شد و در نهایت منجر به بدهکاری و کاهش تولیداتش شد.

تولیدات این کارخانه روزانه به ۱۵۰۰تن رسید و بسیاری از کارگر‌ها هم بیکار شده و شغل خود را از دست دادند تا این‌که اوایل سال ۹۹ خط تولید تقریبا به طور کامل از کار افتاد، اما از حدود شهریور ۹۹جانی دوباره در رگ‌های کارخانه دمیده شد و فعالیت‌های خود را با تمام قدرت آغاز کرد، ولی در این میان دوباره مشکلاتی بر سر راه این واحد تولیدی قرار گرفت و دوباره تعطیل و ۷۰ کارگرش نیز بیکار شدند.

معدن کرومیت آسمینون کرمان

معدن کرومیت آسمینون در جنوبی‌ترین منطقه استان کرمان با حدود ۱۲۰۰کارگر اوایل سال ۱۴۰۰ تعطیل شد. ابتدا گفته شد برای کمبود سیمان این معدن تعطیل شده، اما ظاهرا دست‌های دیگری پشت پرده است که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در حال پیگیری این موضوع است.

کارخانه قند بردسیر

این کارخانه اواخر سال ۹۲ تعطیل شد، هر چند از اواخر سال گذشته تاکنون برای احیای آن تلاش‌هایی شده‌است، ولی هنوز به چرخه تولید بازنگشته‌است. گفتنی است ۳۰۰ نفر در این کارخانه مشغول به کار بودند.

خراسان رضوی

فولاد سبزوار

سال ۹۵ فولاد سبزوار حدود ۱۵۰ نفر نیروی کار داشت، اما به تعطیلی اجباری کشیده شد.

مشهد نخ

به دلیل بالا بودن موجودی انبار‌ها و فروش نرفتن محصولات، این کارخانه سال ۹۶ تعطیل شد و حدود ۳۰۰ کارگر بیکار شدند.

کارخانه کاشی و سرامیک طوس

سال ۹۵ کارخانه کاشی و سرامیک طوس به‌عنوان دومین کارخانه بزرگ تولیدکننده کاشی داخلی ورشکسته شد و ۱۵۰ کارگر این کارخانه بلاتکلیف شدند.

دوچرخه‌سازی آساک قوچان

هزینه‌های بالای تولید و افزایش واردات باعث شد آساک، تنها کارخانه تولیدکننده دوچرخه ایرانی در کشور در سال ۹۵ تعطیل شود. به دنبال این تعطیلی حدود ۲۲۰ نفر بیکار و کارخانه با ظرفیت ۸۰ نفری به کار خود ادامه داد.

کارتن مشهد

این کارخانه در نیمه دوم سال ۹۶ تعطیل و ۴۰۰ کارگر آن نیز از کار بیکار شد.

کاشی کاشمر

دومینوی تعطیلی کارخانجات و واحد‌های تولیدی در سال ۹۶ به کاشمر رسید و کارخانه کاشی این شهرستان با صد‌ها کارگر تعطیل شد.

آذربایجان شرقی

ذوب‌آهن سهند غرب

کارخانه ذوب‌آهن سهند غرب با ظرفیت اسمی تولید ۵۰۰هزار تن فولاد در سال، یکی از کارخانه‌های تولید شمش فولادی آذربایجان‌شرقی است که در سرمای رکود فولاد تعطیل شد تا نزدیک به ۴۰۰ کارگر به جمع بیکاران استان اضافه شوند. این کارخانه سال ۹۴ تعطیل شد.

اصفهان

کاشی نیلو

شرکت کاشی نیلو سال ۱۳۵۶ به عنوان اولین تولیدکننده کاشی کف در اصفهان تاسیس و با ظرفیت یک‌میلیون مترمربع در سال به بهره‌برداری رسید و ۷۰۰کارگر آن از کار بیکار شدند.

قند کامیاب

کارخانه‌قند کامیاب که یکی از کارخانه‌های قدیمی صنعت قند و شکر کشور بوده به دلیل مشکلات فراوان در سال ۹۶ تعطیل و ۱۵۰کارگر آن کار خود را از دست دادند.

کارخانه وطن اصفهان

کارخانه ریسندگی وطن اصفهان به دلایلی همچون رکود بازار داخل و افزایش حجم واردات در سال ۹۷ با ۳۰۰ کارگر تعطیل شد.

۴۰۰واحد سنگبری در شهرک صنعتی محمود آباد اصفهان

بحران اقتصادی سبب تعطیلی ۴۰۰ واحد سنگبری در شهرک صنعتی محمودآباد اصفهان از سال ۹۳ تا ۹۵ شد. به طور متوسط هر کارخانه سنگبری حدود ۲۰ نفر اشتغال مستقیم و ۳۰ اشتغال غیر مستقیم دارد.

۳۰۰واحد صنعتی در شهرک صنعتی مورچه‌خورت اصفهان از سال ۹۳ تا ۹۶ تعطیل شده که طی آن ۱۱۲۶۰ کارگر کارشان را از دست داده‌اند.

قزوین

تولی پرس

تولی پرس، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده موادشوینده بیش از ۱۰۰۰نفر نیروی انسانی داشت و در حال حاضر نیمه‌فعال است.

ستبر گرانول

کارخانه ستبر گرانول، از اول اسفند سال۹۴ به دلیل رکود بازار مواد اولیه کاشی تعطیل شده و تمامی۶۰ کارگر آن هم اکنون بیکار شده‌اند.

آریان فولاد

این شرکت سال۹۵ تعطیل شد و ۱۲۰۰کارگر آن از کار بیکار شدند.

اشکان چینی

کارخانه اشکان چینی در قزوین یک‌بار با ۲۰۰کارگر در سال۹۲ و بار دیگر با ۱۵۰کارگر در مرداد سال۹۴ تعطیل اعلام شد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 3744

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/3744/۱۰۰۰-کارخانه-تعطیل-شده-اند-اسامی

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir