سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۵۱
کد مطلب : ۳۷۴۵
plusresetminus
نگاه در حوزه بلاکچین و رمزارز سلبی و منعی نیست
نشست هم اندیشی فعالان حوزه بلاکچین و رمزارز ایران با حضور کارشناسان و فعالان برای ارائه پیشنهادات و برنامه مدون در این حوزه با میزبانی ستاد کارآفرینان و نوآفرینان سید ابراهیم رییسی برگزار شد.

درابتدای این نشست هم اندیشی، رییس ستاد مرکزی کارآفرینان و نوآفرینان سید ابراهیم رئیسی، با اشاره به اینکه دال مرکزی برنامه‌های حضرت آیت الله رییسی، رونق تولید و فساد ستیزی است، اظهارکرد: باید دولت‌ها را در تدوین برنامه‌ها و مقررات گذاری، برای تنظیم گری بازار‌های مختلف از سوی نهاد‌های صنفی و اهالی اکوسیستم یاری رساند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر طبق اعلام رسانه‌ها حدود ۱۲ میلیون نفر ایرانی به نوعی در بازار رمز حضور دارند، گفت: دولت نمی‌تواند با نگاه سلبی صرف به این حوزه بپردازد بلکه باید وارد فضای تنظیم گری برای فعالیت‌های فعالان حوزه رمز ارز شود، از این رو در این نشست درصددیم نکات و نظرات فعالان این اکوسیستم را بشنویم با همفکری، محور‌هایی را برای پیشنهاد به دولت آماده سازیم.

دکتر سید مهدی جوادی با بیان اینکه باید به دنبال راهبردی مبتنی بر واقعیت‌های آینده در حوزه بلاکچین و رمز ارز باشیم، افزود: با توجه به تشکیل چنین جلساتی ما به دنبال ایجاد مکانیزم تعاملی پایدار با اهالی این اکوسیستم حتی برای بعد از استقرار دولت هستیم و این جلسات نباید صرفا ناظر به فضای قبل انتخابات باشد.

دکتر جوادی به اهمیت نقش دولت در ریگولاتوری (قانون گذاری) رمز ارزها، گفت: نهاد‌های مردمی می‌تواند به شکل انجمن‌های صنفی و تخصصی در حوزه اجرا و نظارت به دولت کمک شایانی انجام دهند.
وی با بیان اینکه دولت‌ها هم مجری هستند و هم با ارائه لوایح می‌توانند منشا مقررات گذاری باشند، گفت: عدم نظارت بر رمزارز، تهدید ایجاد می‌کند، ولی در صورت داشتن زیرساخت‌های قانونی درست می‌توان به این مقوله به چشم فرصت نیز نگاه کرد.

دکترجوادی همچنین با اشاره به برگزاری فراخوان هم اندیشی کارآفرینان و نوآفرینان در حوزه ابزار‌های حکمرانی نوین، گفت: درصددیم تا ستاد، مجرایی برای انتقال حرف‌ها و نظرات به آیت الله رئیسی باشد.

دست یابی به سیستم پیاده سازی توسط متخصصان بومی
در ادامه مهندس سامان بیرقی، بنیان‌گذار پلتفرم اوام‌پی‌فینکس، با بیان اینکه در حوزه بلاکچین و رمز ارز‌ها باید بگویم که قانون گذاری این امر با فوریت فراوان و حداقل ساختار پیشگیرانه باید تنظیم و اجرایی شود، گفت: دست یابی به سیستم پیاده سازی ولت (کیف پول رمز ارز) توسط متخصصان بومی میسر است، بنابراین این موضوع باعث امنیت دارایی کاربران این حوزه و همچنین نظارت شفاف سیستم حاکمیت خواهد شد.

وی ادامه داد: پدیده فناوری بلاکچین، یک اتفاق اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است و نیاز به زیر ساخت آموزشی فراوان دارد.
مهندس بیرقی با بیان اینکه این بازار نیاز به سالم سازی، فرهنگسازی و در نهایت بازارسازی دارد، گفت: بازار رمز ارزها، باید از کلاهبرداران پاک شود چراکه سوداگران این حوزه با توجه به نا آگاهی مردم و اشکالات در برخورد و روند قانون گذاری، با تبهکاران و متخلفان، از این امر سواستفاده کرده و حاشیه امنی برای خود ساختند.


باید به سمت تکنولوژی رفته و خنثی عمل نکنیم

در ادامه دکتر بهنام ساکی، مخترع سیستم‌های هایتک، با بیان اینکه در عرصه تکنولوژی باید به سمت آن برویم و از آن فاصله نگیریم چراکه در آینده به فناوری نیاز داریم، اظهارکرد: در حال حاضر دانش در زمینه فناوری وجود دارد، بنابراین چرا نباید از آن استفاده کنیم.

همچنین در ادامه نیز دکتر مجید سعادت، محقق در حوزه تجارت الکترونیک و بانکداری الکترونیکی، گفت: پیشنهاد بنده این است که با تعیین چارچوب‌ها در این حوزه پیشرو باشیم.

وی با بیان اینکه پیشنهاد بنده به دولت آینده، استفاده از اندیشمندان در خصوص ارائه راهبرد و راهکار بوده و همچنین ماموریتی به کارشناسان و اندیشمندان در این حوزه داده شود؛ تا شاهد اقدامات موثر و مثبتی برای کشور باشیم.

مدیریت بیمه و بانک با لاکچین

در ادامه دکتر سید یاسر سرقلی پور، فعال حوزه کریپتو کارنسی، با بیان اینکه علی رغم مشغله آیت الله رئیسی، شاهد تعصب ایشان در حوزه‌های نوآوری بودیم که این نشانه خوبی است، آینده بلاکچین با آینده اقتصاد گره خورده است، افزود: مسئله بیمه و بانک از مواردی است که می‌تواند با بلاکچین مدیریت کرد به طور مثال اگر حادثه‌ای رخ دهد، کافی است به بلاکچین سر بزنیم و دیگر نیاز به سیستم اداری در خصوص بیمه نیست.

وی با بیان اینکه این مقوله در نظام سلامت نیز کمک به سزایی دارد، گفت: در این راستا باید راهکار اساسی ارایه و ساز و کار فراهم شود.
در ادامه دکتر ایمان رستگار مقدم، فعال اکوسیستم نوآوری، با بیان اینکه ما هر چیزی که شناخت کلی نداریم، انکار می‌کنیم در صورتی که ما نمی‌توانیم بگوییم موضوعی بد است و خودمان آن را انجام دهیم، افزود: دولت آینده نباید بر نقطه صفر بشینید بلکه باید همراهی کند.
وی با بیان اینکه جلوی تکنولوژی و فناوری را نمی‌توان گرفت، گفت: باید روال منطقی درنظر گرفت تا مردم بهترین استفاده را داشته باشند. استفاده از ظرفیت مردم به نفع بنیه اقتصادی و تقویت جمهوری اسلامی ایران باید در دستور کار قرار گیرد.

وی بیان کرد: باید نگاه امنیتی خود را کنار گذاشته و از ظرفیت مردم استفاده کنیم که البته این امر نیاز به هنر دارد.

نظارت دولت بر بلاکچین

همچنین در ادامه دکتر مسعود نیلی، دبیر کارگروه استخراج انجمن بلاکچین، با بیان اینکه بحث آمار اشتباه مشکل ساز است در خصوص بیت کوین هم به این شکل است، گفت: دولت باید به وظیفه اصلی خود یعنی نظارت برگردد چراکه مشکل اصلی نظارت است.

وی با بیان اینکه در آفریقا با بلاکچین مشکل ثبت را از بین بردند، گفت: در اکثر صنایع زیر ساختی از رانت انرژی استفاده می‌شود، بیان کرد: اگر به دنبال شفافیت هستیم بهترین راهکار بلاکچین است.

دکتر نیلی با بیان اینکه امروزه دولت در زمینه انرژی دچار مشکل است، افزود: با استفاده از فناوری بلاکچین می‌توان در زمینه استفاده بهینه از منابع انرژی اقدامات مثمر ثمر در زمان مناسب صورت گیرد.

وی گفت: صنعت استخراج مظلوم واقع شده است و راهکار اصلی برای استفاده از صنعت انرژی، استخراج رمز دارایی‌ها است.

رشد فناوری از قانون گذاری پیشی گرفته است

در ادامه مهندس سید محمدرضا نوائی سیدی، عضو شتابدهنده ماموت و عضو انجمن بلاچین خراسان، با بیان اینکه رشد فناوری از رشد قانون گذاری در کشور‌های دنیا پیشی گرفته است، افزود: این مسئله باعث شده تا کشور‌ها در صورت عدم بررسی و تعیین و تکلیف در این راستا متضرر شوند؛ درواقع فناوری بلاکچین و محصول برجسته آن (رمز نگار) در زمینه قانونی، رفتار متفاوتی را تجربه کرده اند.

وی ادامه داد: در حال حاضر وضعیت قانون گذاری برای رمز ارز‌ها در ایران، بلاتکلیف بوده و جایگاهی در نظام پولی و بانکی کشور ندارد.
در ادامه دکتر محمد شرقی، مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران، با بیان اینکه انجمن به عنوان سازمان مردم نهاد، در جهت آشنایی و اشتراک فعالیت می‌کند، گفت: درواقع هدف انجمن ما آگاهی مردم است.

وی ادامه داد: این حوزه جدید بوده و سرمایه بسیاری می‌تواند درگیر این امر باشد. در حال حاضر در حوزه مالی قانون گذاری‌هایی که داشته ایم، مطلوب نبوده است، بنابراین نکته مهم نگاه نو حکمرانی است در این راستا سمن‌ها این ظرفیت را دارند که در این زمینه کمک باشند.
دکتر شرقی با بیان اینکه شرکت‌های خطرناک را شناسایی کردیم، گفت: باید بستری به وجود آید تا موضوعاتی مانند نظارت بر فضای مجازی شکل گیرد.

وی ادامه داد: در خصوص بحث اشتغال باید بگویم فضای شفاف نداریم که با ایجاد بستر رمز ارز این امر حل خواهد شد.

بزرگترین فساد کلاهبرداری رمز ارزی

در ادامه دکتر حامد صالحی، عضو کمیسیون فاوی اتاق ایران، با بیان اینکه بزرگ‌ترین فساد این حوزه، کلاهبرداری رمز ارزی است، اظهارکرد: وضع به شدت در این راستا نامناسب است و کلاهبرداران حاشیه امن پیدا کردند که ناشی از برخورد ناصحیح است؛ مهم‌ترین موضوع در حال حاضر چالش دسترسی به کارشناسان واقعی در این حوزه است.

همچنین در ادامه مهندس شرفی، رییس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین با بیان اینکه معمولا تصمیمات، سلبی بوده و صورت مسئله پاک شده است، گفت: خوشبختانه فناوری جدید در این حوزه پاسخ نه را نمیپذیرد.

وی با بیان اینکه تفکیک سیستم سرمایه و مالی از دولت خواسته‌ی همه از جمله بازار سرمایه است، گفت: منافع ملی ایجاب می‌کند که یک مرز در نظر بگیریم چراکه مشکلات ما از مجریان قانون است نه قانون گذاری.

مهندس شرفی ادامه داد: ساختار جزیره‌ای در نهاد‌ها آسیب‌های بسیاری را به دنبال دارد درواقع مسئولی در این زمینه وجود ندارد.
وی ادامه داد: مشکلات اصلی این است که مدیران میانی که خودمختار هستند؛ درواقع مدیران میانی استخدام رسمی هستند و به مدیران مشاوره می‌دهند بنابراین با حضور هر دولتی مشکل حل نمی‌شود مگر اینکه این موضوع مدیران میانی حل شود، اظهارکرد: هر سازمان و نهاد سعی دارد حوزه حکمرانی خود را گسترش دهد

وی بیان کرد: موضوع آموزش و فرهنگسازی در خصوص فناوری، دربرگیری از فرصت‌ها و لزومی چابکی در رصد فضای عمومی و تشخیص فرصت و لزوم تنظیم ابزار‌های نوین در این حوزه باید مدنظر باشد.

آشنایی با بلاکچین برای تعامل و روابط مستمر

در ادامه نیز دکتر زید آبادی، عضو کارگروه بلاکچین ایران، با بیان اینکه نزدیک بر بیست و دو ماه است افرادی را جمع کرده تا شرکت تعاونی سهامی عام را راه اندازی کنیم، ولی معطل یک مجوز هستیم؛ ارتباط حاکمیت و بلاکچین (رمز ارز و بحث بیت کویین)، موجب شده که همه نگران تاثیر این امر بر روی بانک مرکزی و پول ملی باشند، بنابراین هر میزان با بلاکچین آشنا باشیم روابط و سازمان بر اساس آن تعریف خواهد شد.

 همچنین در ادامه دکتر طیبه دین محمدی با بیان اینکه ما در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم به سر می‌بریم، گفت: پیشنهاد بنده این است که نظام مسائل ارایه شده و راهکار پیشنهادی مطرح شود تا به دست ایت الله رییسی برسد.

هم اندیشی مجازی کارآفرینان و نوآفرینان در حوزه ابزارهای حکمرانی نوین

هم اندیشی مجازی کارآفرینان و نوآفرینان در حوزه ابزار‌های حکمرانی نوین در بخش‌های مختلف برگزار می‌شود.

بخش‌های مختلف این فراخوان شامل بازار‌های مالی نوین (بورس، بیمه و اینشورتک، بانک و فینتک و بلاکچین و رمز ارزها)، نوآفرینی (صنایع خلاق و دانش بنیان، مراکز نوآوری و پارک‌های فناوری، استارتاپ‌ها و فریلنسرها)، کارآفرینی (کارآفرینی موفق، نانو، زیست فناوری و علوم نوین، کسب و کار‌های خرد و نوپا) و ICT (کسب و کار‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، کسب و کار‌های اینترنتی و پلتفرم‌ها) است.

لازم به ذکر است، ازاهالی اکوسیستم کارآفرینی و نوآفرینی دعوت می‌شود ایده‌ها و برنامه خود را به آدرس KARAFARINNOAFARIN.IR ارسال فرمایید.

نکته حائز اهمیت این فراخوان این است که از صاحبان ایده‌های برتر دعوت خواهد شد تا در حضور حضرت آیت الله رئیسی نظرات خود را ارائه دهند.



انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdca.ynek49n0m5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما