چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب : ۳۷۵۷
plusresetminus
پزشکیان در صحن علنی مجلس خواستار اعلام صریح دلیل عدم احراز صلاحیت خود از سوی شورای نگهبان شد.
مسعود پزشكيان: گفتند چرا قرآن خواندی؟!
صبح‌شد: اسحاق جهانگیری و علی لاریجانی اگرچه نفر اول اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان به شمار می‌رفتند ولی عدم احراز صلاحیت چهره‌ای، چون مسعود پزشکیان که هم سابقه وزارت بهداشت را در کارنامه خود دارد و هم نایب‌رییسی مجلس را موجب شد بسیاری از اصولگرایان هم به انتقاد از شورای نگهبان بپردازند و با طرح این پرسش که «با چه متر و معیاری علیرضا زاکانی و امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی احراز صلاحیت شدند ولی مسعود پزشکیان خیر» خواستار تجدیدنظر شورای نگهبان شوند.

این خواسته هرگز برآورده نشد ولی پزشکیان در صحن علنی مجلس خواستار اعلام صریح دلیل عدم احراز صلاحیت خود از سوی شورای نگهبان شد. خواسته‌ای که از قرار معلوم به مذاق اصولگرایان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی خوش نیامده؛ چنانکه پزشکیان روز گذشته در صحن علنی مجلس در تذکری مستند به ماده ۷۵ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: «به دنبال نطق بنده در جلسه هفته گذشته مجلس، عده‌ای از نمایندگان به من گفتند که به شورای نگهبان بی‌احترامی کردم! ابتدا باید بگویم آنچه بنده به شورای نگهبان گفتم، این بود که از این شورا تشکر کردم و خواستم تا دلایل رد صلاحیت من را به مردم بگویند.»

نکته قابل توجه آ‌نکه انتقادات نمایندگان اصولگرای پارلمان از این نماینده اصلاح‌طلب از قرار معلوم به همین ختم نشده؛ چنانکه براساس اظهارات پزشکیان، برخی از این نماینده از او پرسیده‌اند که «چرا آیه قرآن خوانده است!»

این سوال آنقدر عجیب است که بتوان ساعت‌ها در موردش تحلیل و تفسیر ارایه داد ولی پزشکیان به اختصار درباره این مساله گفته است: «درخصوص اینکه چرا قرآن خواندم؟ باید بگویم مشکل کشور ما و مسلمانان دنیا این است که قرآن را کنار گذاشته‌ایم و از خودمان دستورالعمل و آیین‌نامه صادر می‌کنیم. در حالی که قرآن کتاب حق است.

شهید بهشتی تاکید داشتند هر جا که انصاف و عدل باشد، آنجا اسلام است و هر جا که بی‌انصافی دیدید، بدانید که اسلام نیست. ایشان تاکید کردند که همه اسلام در حق و عدالت و انصاف وجود دارد.»

او همچنین در ادامه بخشی از اظهارات رهبری درباره عملکرد شورای نگهبان در رد صلاحیت داوطلبان را بازخوانی کرد و متذکر شد: «۴۰ سال از جمهوری اسلامی می‌گذرد، اما ما هنوز نتوانستیم شاخص‌هایی برای ارزیابی افراد براساس عدالت و حق تعیین کنیم.

بنده معتقدم اگر کشور بخواهد درست شود باید همه در صحنه حضور پیدا کنند، اما با این شرایط امکان حضور همه در صحنه نیست. صلاحیت افراد باید براساس شاخص‌های معینی اندازه‌گیری شود.

زمانی که شورای نگهبان افراد را رد می‌کند، شخصیت آن‌ها را خرد می‌کند. صلاحیت باید براساس شاخص‌هایی مبتنی بر عدالت و حق بررسی شود.»

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcd.k0s2yt055a26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما