شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۲۲
کد مطلب : ۳۷۷۲
plusresetminus
پس از سیلی خوردن مکرون، نگاهی کرده‌ایم به دیگر اتفاقاتی که برای سیاستمداران جهان در میان مردم رخ داده است.
اتفاقات تلخ رئیس جمهور
صبح‌شد: تاکنون سیاستمداران زیادی در جهان هدف حمله فیزیکی شهروندان خود یا مردم کشور‌های دیگر قرار گرفته‌اند. در برخی موارد، حملات به اندازه‌ای شدید بوده که مصداق ترور بوده و بعضا به مرگ سیاستمداران منجر شده است، مانند آنچه بر سر جان اف کندی رئیس‌جمهور اسبق آمریکا یا اولاف پالمه، نخست وزیر اسبق سوئد آمد.

با این حال در برخی موارد، شهروندان ترجیح می‌دهند اعتراض خود نسبت به سیاستمداران را به گونه‌های دیگری مانند زدن سیلی، پرتاب گوجه، تخم مرغ و حتی لنگه‌کفش نشان دهند. هر چند این وسط گوجه و تخم‌مرغ سهم بیشتری دارند و ظاهرا علاقه مردم را به املت نشان می‌دهد!

سیلی جنجالی به مکرون

تازه‌ترین مورد حمله به سیاستمداران، به سیلی سختی برمی‌گردد که سه‌شنبه هفته گذشته یکی از شهروندان فرانسوی به امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور این کشور زد. مکرون در جریان سفر به منطقه‌ای در جنوب شرق این کشور از یکی از شهروندان سیلی خورد.

تصاویری که از لحظه این حادثه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌است، رئیس‌جمهور فرانسه را در حال گام‌برداشتن به سوی گروهی از شهروندان نشان می‌دهد.

در ادامه یک مرد پس از رسیدن امانوئل مکرون به شهروندانی که پشت نرده‌ها در انتظار او بودند، به وی سیلی می‌زند.

رسانه‌های فرانسه گزارش داده اند دو نفر به دنبال این حادثه در بازداشت موقت به سر می‌برند.

بنا به اعلام دادستانی فرانسه بازداشت شدگان دو مرد ۲۸ساله و اهل ناحیه دروم در منطقه «اوورن رون آلپ» هستند و هیچ کدام سابقه محکومیت قضایی ندارند. مطابق آنچه منابع قضایی و رسانه‌ای در فرانسه اعلام کرده‌اند، فردی که به مکرون سیلی زده‌است، به ۱۸ ماه حبس محکوم شده که ۱۴ماه آن تعلیقی است.

حمله‌کننده به مکرون از طرفداران جریانات افراطی و ملی‌گرا بوده و با همکاری همدست دستگیر شده خود، به رئیس‌جمهور فرانسه حمله کرده‌است. مکرون سال گذشته و در جریان سفر به لبنان (پس از انفجار بیروت) نیز از سوی معترضان لبنانی با تخم‌مرغ مورد حمله قرار گرفت. او یک بار نیز در جریان سخن گفتن با معترضان به سیاست‌های اجتماعی دولت خود در سال ۲۰۱۸ میلادی با گوجه‌فرنگی مورد حمله قرار گرفت.

به این ترتیب، مکرون را می‌توان در این زمینه رکورددار دانست!


استقبال از حضور انتخاباتی ترامپ با گوجه‌فرنگی

در حالی که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ میلادی خود را برای حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا آماده می‌کرد، اندرو آلمائو یک جوان ۲۸ساله آمریکایی که معترض سیاست‌های ترامپ و شعار‌های انتخاباتی وی بود، با حضور مقابل کمپین انتخاباتی وی با پرتاب گوجه فرنگی به ترامپ حمله کرد.

این حمله در ایالت آیووا رخ داد. آلمائو به‌دلیل این اقدام دستگیر، اما روز بعد به قید ضمانت آزاد شد.

این اقدام آلمائو با استقبالی گسترده در فضای مجازی مواجه شد و حال از او به عنوان قهرمان ملی یاد می‌شود! اکنون صفحه اختصاصی آلمائو نیز در فیس بوک به نام بزرگترین قهرمان آمریکا راه‌اندازی شده و با گذشت نزدیک به پنج‌سال، وی هنوز محبوبیت زیادی نزد مخالفان ترامپ دارد.

گوجه‌ای که به نتانیاهو اصابت کرد

در فروردین سال ۹۸، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس در جریان یکی از میتینگ‌های انتخاباتی خود، از سوی یک زن معترض به سیاست‌هایش، مورد حمله با گوجه فرنگی قرار گرفت. بر این اساس، یکی از شهرک‌نشینان صهیونیست در راهپیمایی انتخاباتی نتانیاهو به سمت او گوجه‌فرنگی پرت کرد.

این راهپیمایی و در حقیقت میتینگ انتخاباتی، در یکی از بزرگ‌ترین بازار‌های تل‌آویو در حال برگزاری بود. زن شهرک‌نشین در نهایت توسط پلیس دستگیر شد. او انگیزه‌اش از حمله به نتانیاهو را سیاست‌های تنش‌زای نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و فساد مالی او عنوان کرده‌بود.

کفش‌هایی که به سمت بوش پسر پرتاب شد

منتظر الزیدی خبرنگار عراقی تلویزیون البغدادیه در ۱۳دسامبر سال ۲۰۰۸ در جریان نشست خبری مشترک جورج بوش رئیس‌جمهور وقت آمریکا و نوری‌مالکی، نخست‌وزیر سابق عراق اقدام به پرتاب کفش‌های خود به سمت جورج‌بوش، رئیس‌جمهور وقت آمریکا می‌کند.

الزیدی پس از این اقدام زندانی شد، اما پس از آزادی از زندان در مورد این کارش:درباره این‌که آیا از بدو ورود به سالن کنفرانس خبری قصد داشت کفش‌هایش را به سمت بوش پرتاب کند یا نه گفت: بله از اول می‌دانستم می‌خواهم این کار را انجام دهم.

اما از این‌که این کار را انجام داده‌ام متاسف نیستم؛ زیرا بوش افراد زیادی را کشته‌است. وی بیش از یک میلیون نفر را در عراق کشته و خانواده‌های زیادی را از هم پاشیده‌است. هر کس هم جای من بود از این کارش متاسف نمی‌شد. من از این‌که کفش‌هایم به بوش برخورد نکرد، بسیار متاسف هستم.


استقبال ناگهانی از رئیس‌جمهوری آلمان با تخم‌مرغ!

اگرچه رئیس‌جمهوری یک مقام تشریفاتی در آلمان محسوب می‌شود و صدراعظم کنترل دولت و امور اجرایی را در دست دارد، اما تشریفاتی‌بودن این مقام، لزوما منجر به مصون ماندن آن از حملات و اعتراضات نمی‌شود! کریستین وولف، رئیس‌جمهوری اسبق آلمان ۱۰سال قبل (در فروردین سال ۹۰) دراولین سفر خود به ایالت هسن در جنوب این کشور مورد حمله قرار گرفت.

 کریستین وولف که توسط فولکر بوفیه، نخست‌وزیر وقت ایالت هسن در شهر ویسبادن مرکز این ایالت همراهی می‌شد، در اولین سفرش به این ایالت با تخم‌مرغ مورد استقبال قرار گرفت. دلیل و انگیزه این حمله که در مقابل شهرداری ویسبان رخ داد، هیچ گاه اعلام نشد.

دو سیاستمدار و یک تخم‌مرغ!

در سال ۱۳۹۳ و چند ساعت پس از بعد از سخنان تند و بی‌سابقه آنگلا مرکل علیه ولادیمیر پوتین در اعتراض به سیاست‌های وی درباره مناطق شرقی اوکراین، یوآخیم گاوک، رئیس‌جمهوری سابق آلمان در شهر پراگ، با پرتاب تخم‌مرغ مورد هدف قرار گرفت.

در آن زمان، صدراعظم آلمان در حاشیه نشست سران کشور‌های گروه ۲۰ در استرالیا، رئیس‌جمهوری روسیه را به تلاش برای برهم زدن نظم جهانی متهم کرده بود. یوآخیم گاوک که برای شرکت در مراسم بیست و پنجمین سالروز انقلاب‌های مخملی در اروپایی شرقی به پراگ سفر کرده بود، از سوی معترضان خشمگین و مخالف رئیس‌جمهوری چک مورد هدف تخم‌مرغ قرار گرفت.

میلوش زمان، رئیس‌جمهوری سابق چک در واکنش به این مساله گفته، تخم‌مرغی که به همتای آلمانی او اصابت کرد برای هدف قرار دادن وی پرتاب شده بود، اما به اشتباه به گاوک اصابت کرده است. در نهایت مشخص نشد که تخم‌مرغ پرتاب‌شده در پراگ، به نیت هدف قرار دادن رئیس‌جمهوری آلمان پرتاب شده بود یا رئیس‌جمهوری چک! در همین رابطه، فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امورخارجه و زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و قائم‌مقام صدراعظم آلمان به عنوان دو نفر از رهبران ارشد حزب سوسیال دموکرات‌ها (حزب ائتلافی دولت مرکل)، از اظهارات تند و بی‌سابقه صدراعظم درمورد رئیس‌جمهوری روسیه انتقاد کردند و پرتاب تخم‌مرغ به رئیس‌جمهوری خود در کشوری دیگر را از جمله آثار سوء این مواضع دانستند.

دستمریزاد ایرلندی‌ها به تونی بلر با پرتاب کفش

در شهریور سال ۱۳۸۹ (سپتامبر ۲۰۱۰) تونی بلر، نخست‌وزیر سابق بریتانیا که برای معرفی امضای کتابش به یک کتابفروشی در دوبلین، پایتخت ایرلند رفته بود، با اعتراض و واکنش شدید مردم این شهر روبه‌رو شد.

فعالان ضدجنگ در شهر دوبلین پایتخت جمهوری ایرلند، هنگام حضور تونی بلر، نخست‌وزیر انگلیس در مراسم امضای کتاب خاطراتش، با پرتاب تخم‌مرغ و کفش از وی استقبال کردند.

تخم‌مرغ‌ها و کفش‌های پرتاب‌شده به سمت بلر، به وی اصابت نکرد. اما تجمع‌کنندگان در محلی که او قرار بود کتاب خود را امضا کند، جمع شدند و علیه نخست‌وزیر اسبق انگلیس شعار دادند و مانع از برگزاری مراسم وی شدند. پلیس خیابان‌های اطراف محل کتابفروشی ایساندر دوبلین را که بلر برای رونمایی و امضای کتاب خود در آن حضور یافته بود، مسدود کرد و تعدادی از تجمع‌کنندگان نیز با پلیس درگیر شدند.

تظاهرات‌کنندگان فریاد می‌زدند: «هی تونی امروز چند کودک را کشته‌ای؟» مغازه‌های اطراف کتابفروشی عرضه‌کننده کتاب خاطرات بلر تعطیل‌شده و فعالیت یکی از خطوط تراموای دوبلین نیز مختل شد. تونی بلر بعد‌ها از آن سفر به‌عنوان بدترین سفر خود یاد کرد.

گوجه‌ای که برای سارکوزی دردسرساز شد

پرتاب گوجه، تخم‌مرغ و کفش می‌تواند به سوی سیاستمداران صورت نگیرد، اما به همان اندازه برای آن‌ها دردسرساز شود! نیکولا سارکوزی رئیس‌جمهوری فرانسه در آخرین سال حضور خود در قدرت، از یک پلیس زن فرانسوی به دلیل پرتاب گوجه‌فرنگی به سمت وی، عذرخواهی کرد.

زیرا پسر ۱۵ ساله سارکوزی این اقدام را علیه پلیس صورت داده بود! پسر ۱۵ ساله رئیس‌جمهوری فرانسه به همراه دوستش به سمت یک پلیس زن فرانسه گوجه‌فرنگی پرتاب کرده بودند. یک مقام مسؤول که خواست نامش اعلام نشود، نیز گفت: «این پلیس زن گفته است صورت نوجوانی را از پنجره دیده است، اما نمی‌تواند حتما تایید کند که او قطعا پسر رئیس‌جمهوری فرانسه است.»

نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه به همراه کارلا برونی (همسر دوم) و پسر ۱۵ ساله‌اش لویس، در نهایت تایید کردند که این اقدام، کار پسر نوجوان سارکوزی بوده و بابت این مساله از پلیس عذرخواهی کردند. این اتفاق، برای سارکوزی در آستانه انتخابات مجدد ریاست جمهوری دردسرساز شد و به همراه دیگر عوامل، منجر به شکست وی در مقابل فرانسوا اولاند، نامزد سوسیالیست‌ها گردید.


روسای جمهوری که با سنگ مورد حمله قرار گرفتند

در سال ۱۳۸۲ و در حالی که تعداد زیادی از شهروندان الجزایری در زلزله این کشور کشته، زخمی و بی‌خانمان شده بودند، آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه در اعتراض به نحوه عملکرد دولت در قبال زمین‌لرزه اخیر، خودروی حامل عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهوری این کشور را هنگام بازدید از مناطق زلزله‌زده مورد حمله قرار دادند.

پس از این حادثه، شاهد افزایش تنش‌های داخلی در الجزایر میان پلیس و معترضان به رئیس‌جمهوری سابق الجزایر بودیم.

در آذر سال ۱۳۹۱، شاهد حمله دیگری با سنگ به سوی رئیس‌جمهوری یک کشور آفریقایی بودیم. در آن زمان شهر سیدی بوزید تونس، شاهد اعتراض گسترده مردمی علیه منصف المروزقی، رئیس‌جمهوری این کشور بود، شهری که قرار بود مرزوقی در آن سخنرانی کند.

اما معترضان پس از آغاز سخنرانی المرزوقی، به وی اعتراض کرده و به سمت او سنگ پرتاب کردند. پس از این حادثه، مصطفی بن جعفر، رئیس مجلس تونس وعده داد که عاملان بازداشت و مجازات خواهند شد. نیرو‌های امنیتی تونس به‌سرعت دو فرد را در نزدیکی محل حادثه بازداشت کردند. رئیس‌جمهوری تونس در واکنش به این اقدام، اظهار کرده بود که خشم و اعتراض مردم برای وی قابل درک بوده و از نظر وی مشروع است. در قاره آمریکای لاتین نیز بعضا اعتراض به سیاستمداران در قالب پرتاب سنگ و گوجه‌فرنگی رخ می‌دهد.

شاید یکی از معروف‌ترین این موارد، حمله اخیر (اسفند سال ۱۳۹۹) به خودروی فرناندز، رئیس‌جمهوری آرژانتین باشد که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های آمریکای جنوبی داشت. ماجرا از این قرار بود که ده‌ها تظاهرکننده به مینی‌بوس حامل رئیس‌جمهوری آرژانتین، هنگام رفتن به منطقه‌ای در جنوب این کشور که دچار آتش‌سوزی شده بود، حمله‌ور شدند و به طرف آن سنگ پرتاب کردند.

هنگامی که او در حال ترک مکانی عمومی در شهر لاگو پوئلو، در استان چوبوت (جنوب کشور) در پاتاگونیا بود، در مقابل پیشروی معترضان مجبور شد پشت یک دالان انسانی از خود محافظت کند.

براساس تصاویری که در شبکه تلویزیونی تی‌ان و روزنامه کلارین منتشر شد، معترضان سپس مینی‌بوس حامل رئیس‌جمهوری را متوقف کردند، با مشت و لگد به آن کوبیدند و به طرف آن سنگ پرتاب کردند تاحدی که باعث شکستن شیشه‌های اتوبوس شد. فرناندز چند ساعت پس از این حوادث در توییتر نوشت: «خشونتی که تعداد انگشت‌شماری به مناسبت سفر من به لاگو پوئلو نشان دادند، با روحیه‌ای که به ما جان می‌بخشد، مطابقت ندارد.

من مطمئن هستم که این خشونت مزیت مشترکی برای مردم چوبوت و کسانی که در آرژانتین عزیز ما زندگی می‌کنند، ندارد.»

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdca.0nek49n0u5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما