دوشنبه ۷ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۸
کد مطلب : ۳۹۰۰
plusresetminus
نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد اصلاح رژیم‌غذایی گاهی می‌تواند شما را در برابر ابتلا به بیماری‌ها مصون کند.
چی بخوریم، کرونا نگیریم؟
صبح‌شد: نوع تغذیه همیشه به‌طور مستقیم بر سلامت شما تأثیر می‌گذارد. مصرف برخی موادغذایی باعث بهبود وضعیت جسمی و مصرف برخی دیگر نتیجه عکس داشته و تأثیر منفی بر جا می‌گذارد.

در سال‌های اخیر گرایش به گیاهخواری افزایش یافته و بسیاری از افراد تمایل خود را به مصرف مواد گوشتی از دست داده‌اند و ترجیح می‌دهند با پروتئین‌های گیاهی، بدنی سالم‌تر داشته‌باشند.

در دوران همه‌گیری کرونا نیز حرف و حدیث‌هایی درباره نوع تغذیه به راه‌انداخته و عده‌ای معتقدند مصرف برخی موادغذایی می‌تواند مانع ابتلا به کرونا شود.

داشتن یک رژیم‌غذایی سالم در همه‌گیری کرونا می‌تواند توانایی پیشگیری، مبارزه با عفونت‌ها و بهبود ناشی از آن‌ها را افزایش دهد. با این‌که هیچ مکمل غذایی نمی‌تواند از ابتلا به عفونت کووید-۱۹ جلوگیری کند، اما داشتن یک رژیم‌غذایی سالم در تقویت دستگاه‌های ایمنی بدن مؤثرند. تغذیه مناسب احتمال ابتلا به مشکلاتی مانند چاقی، بیماری‌های قلبی، دیابت و برخی انواع سرطان را کاهش می‌دهد.

در نوزادان، داشتن یک رژیم‌غذایی سالم به‌معنای تغذیه با شیر مادر در شش ماه نخست است که با ورود موادغذایی مغذی و بی‌خطر به‌عنوان مکمل شیر مادر از سن پنج‌ماهگی تا دو سالگی یا بیشتر کامل می‌شود.

برای کودکان خردسال، یک رژیم‌غذایی سالم و متعادل برای رشد و نمو آن‌ها ضروری است و افراد سالمند هم می‌توانند با رعایت رژیم‌غذایی زندگی سالم و فعال‌تری داشته‌باشند.

 فواید گیاهخواری و ماهی‌خواری

بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهد گیاهخواران که اغلب از خوردن گوشت و فرآورده‌های گوشتی سر باز می‌زنند، کار اشتباهی نمی‌کنند و این اقدام غالبا برای سلامت آن‌ها مفید است.

به‌تازگی محققان وجود ارتباط میان رژیم غذایی و ابتلا به کووید-۱۹ را نشان داده‌اند.

درواقع افرادی که از غذا‌هایی بر پایه گیاهی استفاده می‌کنند، ۷۳درصد کمتر از کسانی که از رژیم‌های غذایی حیوانی مصرف می‌کنند، به کرونا مبتلا می‌شوند.

در این میان گروهی از افراد هم ماهی‌خوار هستند؛ به‌طوری‌که پروتئین اصلی موجود در رژیم‌غذایی آن‌ها ماهی است و ماده پروتئینی دیگری مصرف نمی‌کنند. افراد ماهی‌خوار هم با ۵۹درصد خطر کمتر ابتلا به کرونا مواجه هستند.

در این رابطه محققان شماری از افراد را مورد مطالعه قرار دادند که در عادت‌های غذایی خود ۱۰گروه رژیم‌غذایی را شامل رژیم کامل غذایی، رژیم کتو، رژیم مدیترانه‌ای، رژیم گیاهخواری و رژیم ماهی‌خواری گنجانده‌بودند.

در این رژیم‌ها گوشت‌های قرمز و سفید به‌کلی حذف می‌شوند. نتایج به‌دست آمده نشان می‌دهد یک رژیم غذایی سالم و غنی از مواد مغذی می‌تواند در برابر ابتلا به کووید-۱۹ مانند یک سد عمل کند. البته هنوز به‌درستی مشخص نیست چرا افرادی که از غذا‌های دریایی و گیاهی استفاده می‌کنند در دوران همه‌گیری کرونا وضع مناسب‌تر و بهتری دارند.

 با کربوهیدرات و پروتئین بالا کرونا می‌گیرید

به گزارش سازمان ملل متحد، ۳۰درصد کل دنیا از رژیم‌های غذایی گیاهی به‌عنوان سیاست برای مقابله با تغییر اقلیم استفاده می‌کنند. از این رو، شمار افرادی که به استفاده از رژیم‌های غذایی رو می‌آورند، در حال افزایش است. متخصصان حوزه سلامت بر این باورند رژیم‌های گیاهخواری و ماهی‌خواری خطر ابتلا به نوع متوسط یا شدید کرونا را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، افرادی که از رژیم‌های غذایی حاوی کربوهیدرات پایین یا پروتئین بالا مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به نوع متوسط تا شدید کرونا قرار دارند. محققان مطالعات خود را روی شش کشور اروپایی انجام دادند. زمانی که صحبت از بهترین رژیم‌غذایی برای محافظت از بدن در برابر ویروس کرونا می‌شود، داده‌های باکیفیت و دقیقی در دسترس نیست.

در انتخاب نوع رژیم‌غذایی مناسب، صرفا نام رژیم اهمیت ندارد. به عبارتی، نام گیاهخواری یا ماهی‌خواری الزاما به‌معنای سالم‌بودن رژیم‌غذایی نیست و از همه مهم‌تر، نوع موادغذایی است که در آن رژیم مصرف می‌شود.

درست است که به‌گفته محققان، انتخاب رژیم گیاهخواری و ماهی‌خواری می‌تواند از شما در برابر ابتلا به نوع متوسط یا شدید کرونا جلوگیری کند، اما بر این نکته هم تأکید می‌کنند اگر رژیم غذایی دیگری در پیش گرفته‌اید، الزاما مجبور به تغییر آن نیستید.

آن‌ها داشتن فعالیت بدنی، استفاده از رژیم‌غذایی سالم و کنترل وزن بدن در حد متعادل نه تنها از شما در برابر طیف وسیعی از بیماری‌ها محافظت می‌کند بلکه شامل حال کووید-۱۹ هم می‌شود. در یک رژیم غذایی سالم که بتواند از شما در برابر کرونا محافظت کند، می‌توانید از سبزیجات، میوه، حبوبات، دانه‌های خوراکی و غلات کامل نام برد. محققان توصیه می‌کنند در مصرف چنین رژیم‌های غذایی، از مصرف موادغذایی فرآوری شده که سرشار از مواد قندی، نمک و چربی هستند، پرهیز کنید.

منابع: Hindustan Times و New York Post

لزوم کاهش مصرف گوشت‌قرمز

بسیاری از محققان بر این باورند ویروس‌هایی مانند کرونا به‌دلیل مصرف گوشت حیوانات میان انسان‌ها شیوع می‌یابد. یکی از راه‌های طبیعی برای جلوگیری از بروز همه‌گیری بعدی، کاهش تقاضا نسبت به فرآورده‌های حیوانی است. همین امر باعث شده‌است توجه و گرایش بسیاری از مردم جهان به رژیم‌های گیاهی و اهمیت گیاهان در پیشگیری از ابتلا به کرونا افزایش یابد. بنابراین، محققان به افراد توصیه می‌کنند با ایجاد تغییر در سبک زندگی بتوانند تا حدودی از شر این ویروس رها شوند.

انتهای پیام/
http://sobhshod.ir/vdcd.z0s2yt0nza26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما