چهارشنبه ۹ تير ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۴۷
کد مطلب : ۳۹۲۰
plusresetminus
به طور متوسط هر گاو در روز 44 کیلو علوفه مصرف می کند که از اجزای مختلفی مثل کاه، یونجه، ذرت سیلو و کنسانتره تشکیل می شود. با توجه به حجم هر کدام از اقلام گفته شده در جیره غذایی یک روز گاو، قیمت های زیر به دست می آید.
هر گاو روزی چقدر هزینه دارد؟
صبح‌شد: در چند وقت اخیر چندین گزارش درباره قاچاق و کمبود علوفه چاپ کرده ایم و از عواقب خطرناک آن برای تامین گوشت در آینده نوشته ایم. با این حال روز گذشته درددل یک دامدار در شبکه‌های اجتماعی بازتاب زیادی داشت. دامداری که از هزینه بالای نگهداری گاو و پایین بودن قیمت شیر می‌گفت. همین اتفاق باعث شد به سراغ حساب و کتاب خوراک یک روزه گاو و گوسفند برویم و در انتها هم از تعداد دام سبک و سنگین کشور نوشته ایم.
 
هر گاو چقدر می‌خورد؟
به طور متوسط هر گاو در روز ۴۴ کیلو علوفه مصرف می‌کند که از اجزای مختلفی مثل کاه، یونجه، ذرت سیلو و کنسانتره تشکیل می‌شود. با توجه به حجم هر کدام از اقلام گفته شده در جیره غذایی یک روز گاو، قیمت‌های زیر به دست می‌آید.
۱ کیلو کاه: ۴ هزار تومان
۶ کیلو یونجه: ۳۰ هزار تومان
۲۴ کیلو ذرت سیلو: ۴۸ هزار تومان
۱۳ کیلو کنسانتره دامی: ۵۰ هزار تومان
هرچند در کنار این مبالغ باید هزینه‌های آب، برق، نیروی انسانی و خدمات درمانی را هم در نظر بگیریم، اما بدون این هزینه‌ها روزانه هر گاو ۱۳۲ هزار تومان فقط غذا می‌خورد.
 
هزینه خوراک یک روزه گوسفند
برخلاف گاو که به دلیل شیردهی و وزن بالایش خوراک زیادی دارد، هر گوسفند پرواری در روز بین ۱.۵ تا ۲ کیلو علوفه می‌خورد که شامل یونجه و کنسانتره می‌شود. در جیره غذایی گوسفندان پرواری روزانه حدود ۴۰۰ گرم یونجه و ۱۶۰۰ گرم کنسانتره دامی وجود دارد.
۴۰۰ گرم یونجه: ۲ هزار تومان
۱۶۰۰ گرم کنسانتره دامی: ۷ هزار تومان
درباره گوسفندان هم هزینه هر روز خوراک بدون احتساب آب، برق، نیروی انسانی و خدمات درمانی حدود ۹ هزار تومان تمام می‌شود.
 
تعداد دام سبک و سنگین کشور
برای این که یک نمای کلی از وضعیت دام در کشور داشته باشیم، باید در ابتدا از تعداد آن‌ها آگاه شویم. به گزارش مرکز آمار ایران، تعداد دام سبک در کشور در پاییز سال گذشته ۵۸ میلیون و ۲۸۰ هزار راس بوده که از این میزان ۴۳ میلیون راس گوسفند و بره بوده اند و ۱۵ میلیون و ۲۸۰ هزار راس هم بز و بزغاله. در دام سنگین هم در آمار دیگری که مرکز آمار ایران در پاییز ۹۹ منتشر کرده می‌بینیم که تعداد کل دام سنگین کشور پنج میلیون و ۴۱۰ هزار راس می‌شود که از این میزان یک میلیون و ۲۵۰ هزار راس گاو و گوساله اصیل، دو میلیون و ۳۱۰ هزار راس گاو و گوساله آمیخته و یک میلیون و ۸۵۰ هزار راس هم گاو و گوساله بومی در بهره برداری‌های پرورش دهنده گاو و گوساله وجود داشته است.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcf.0dmiw6d1xgiaw.html
نظرات منتشر شده : ۶  | 
در صف انتظار : ۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

رعیت نواز
کاش امانت دار باشید منبع اخباری که منتشر می کنید را هم می زدید
این گزارش ۹ تیر در صفحه ۴ روزنامه خراسان چاپ شده
خالدی
سلام عرض ادب و احترام دارم این مقدار ۴۴ کیلو علوفه در روز یه مقدار زیادی نیست !! منطقی به نظر نمیاد....
مهرداد
تقریبا سه تا سو نیم درصد وزن بدن گاو صرف ماده خشک مصرفی میشه. گاوی شیری با وزن 500 کیلو حدوداٌ روزانه 1 کیلو کاه، 5 کیلو یونجه، 15 کیلو سیلو ی ذرت (ماده خشک 35 درصد) و 12 تا 10کیلو کنسانتره مصرف داره
کوروش
خب وقتی گاو روزی ۳۰ کیلو شیر بده باید هم خوراک زیادی بخوره.
حمید
خخخ از کجا سیزده میان کنسانتره میخری پنجاه الان کیلویی پانزده هزار تومان هست
حمید
خخخ از کجا سیزده میان کنسانتره میخری پنجاه الان کیلویی پانزده هزار تومان هست