شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب : ۴۱۴۴
plusresetminus
سی‌و‌دومین دوره بازی‌های المپیک تابستانی، رسما از دیروز در توکیو پایتخت ژاپن آغاز شد. این برای دومین‌بار است که ژاپنی‌ها در سرزمین آفتاب، برگزارکننده، بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیا می‌شوند.
اولین مدال کاروان ایران را چه کسی می گیرد؟
صبح‌شد: سی‌و‌دومین دوره بازی‌های المپیک تابستانی، رسما از دیروز در توکیو پایتخت ژاپن آغاز شد. این برای دومین‌بار است که ژاپنی‌ها در سرزمین آفتاب، برگزارکننده، بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیا می‌شوند. آن‌ها پیش‌از‌این و در المپیک ۱۹۶۴ توکیو، این آوردگاه مهم را برگزار کرده بود؛ اما المپیک پیش‌رو به‌واسطه شیوع جهانی ویروس کرونا، تجربه متفاوتی برای ژاپنی‌ها خواهد بود؛ چراکه سخت‌ترین محدودیت‌ها برای برگزاری این آوردگاه معتبر در نظر گرفته شده است. با این‌همه اگرچه دولت ژاپن و کمیته برگزاری بازی‌ها، این اطمینان را داده‌اند که با کمترین خطا، توکیو ۲۰۲۰ را برگزار کند، اما تا روز اول مسابقات، آمار کرونایی‌های حاضر در دهکده ورزشکاران از مرز صد نفر عبور کرده است.
‌آنچه گذشت
کاروان ورزش ایران که ۶۶ سهمیه حضور در المپیک توکیو را به دست آورده، استارت کار خود در این بازی‌ها را با رشته‌های قایقرانی و تیروکمان زد. اولین نماینده کشورمان در این رویداد نازنین ملایی در رشته قایقرانی رویینگ بود که به میدان رفت. برترین بانوی رویینگ ایران که عنوان قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد، دیروز در مرحله گروهی رویینگ یک‌نفره زنان پارو زد و در گروه خود سوم شد. ملایی با پنج پاروزن دیگر از کشور‌های بلاروس، آمریکا، پاراگوئه، سودان و نیجریه رقابت داشت که در پایان، زمان هفت‌دقیقه‌و ۵۹ ثانیه را ثبت کرد و در رده سوم قرار گرفت. قایق‌های آمریکا، بلاروس و ایران به ترتیب اول تا سوم شدند و به مرحله یک‌چهارم نهایی رفتند. این برای اولین‌بار است که یک قایقران ایرانی در تاریخ حضورش در بازی‌های المپیک، به‌طور مستقیم راهی مرحله یک‌چهارم نهایی می‌شود. مرحله یک‌چهارم نهایی رویینگ یک‌نفره زنان، دوشنبه چهارم مرداد برگزار می‌شود. دیگر نماینده ایران در روز اول بازی‌ها، میلاد وزیری در رشته تیروکمان بود. وزیری که تجربه حضور در المپیک ۲۰۱۲ را دارد، در مرحله مقدماتی با ۶۲۹ امتیاز، به عنوان شصت‌و‌سوم رسید. این در‌حالی بود که در مجموع ۶۴ شرکت‌کننده در این مرحله حاضر بودند. وزیری روز سه‌شنبه پنجم مرداد باید آماده حضور در مرحله حذفی شود. او به‌دلیل اینکه در جایگاه یکی مانده به آخر قرار گرفته، در این مرحله باید با نفر دوم دور مقدماتی یعنی «بردی الیسون از آمریکا» مسابقه بدهد.
‌روز شلوغ ایرانی‌ها
دومین روز از بازی‌های المپیک، ۲۰۲۰ روز شلوغ و پرکاری برای کاروان ایران خواهد بود. المپین‌های کشورمان امروز در هفت رشته والیبال، تیراندازی، تنیس روی میز، شمشیربازی، بوکس، تکواندو و دوچرخه‌سواری به مصاف رقیبان خود خواهند رفت. ایران امروز این شانس را دارد که اولین مدال‌های خود را از المپیک سی‌و‌دوم صید کند
‌سخت‌ترین‌ها
تکواندو یکی از محتمل‌ترین رشته‌هایی است که مسئولان به مدال‌آوری آن در این کاروان امیدوارند. آرمین هادی‌پور یکی از دو المپین تکواندوی ایران است که امروز روی شیاپ‌چانگ می‌رود. هادی‌پور که رنکینگ سوم دنیا را دارد، دور نخست «جفرسون اوچوا» از دومنیکن را پیش‌رو خواهد داشت و سپس به دیدار برنده «جک وولی» از ایرلند و «لوکاس گاژمن» از آرژانتین خواهد رفت. آرمین با توجه به آسیب‌دیدگی نسبتا شدید که از ناحیه رباط صلیبی دارد، بدون شک کار سختی را برای کسب مدال خواهد داشت. دیگر رشته پرامید کاروان ستارگان ایران‌زمین، شمشیربازی است. این تیم با داشتن سه نماینده در بخش انفرادی مسابقات یکی از تاریخی‌ترین سهمیه‌ها را برای کاروان کسب کرده است. مجتبی عابدینی، کاپیتان تیم ملی شمشیربازی سابر، در اولین مسابقه به مصاف نماینده کانادا می‌رود؛ اما دو شمشیرباز دیگر این تیم کار دشواری را در این بازی‌ها خواهند داشت. علی پاکدامن و محمد رهبری به ترتیب باید با نمایندگان مجارستان و فرانسه مبارزه کنند که هر دو از قهرمانان صاحب‌نام جهان هستند.
‌حساس‌ترین‌ها
تیم ملی والیبال که بعد از لیگ ملت‌ها هیچ بازی تدارکاتی‌ای را برگزار نکرد، در اولین گام از المپیک یک نبرد دشوار را خواهد داشت. شاگردان آلکنو باید برابر لهستانی قرار بگیرند که حدود یک ماه قبل موفق به شکست ایران شده و همیشه جزء مدعیان قهرمانی در رقابت‌های بزرگ به حساب می‌آید. با‌این‌حال باید امیدوار باشیم برخلاف لیگ ملت‌ها تیم آلکنو روز‌های خوبی را در توکیو سپری کند.
‌جذاب‌ترین‌ها
ایران که در تنیس روی میز یک نماینده دارد، تمام امیدش در این دوره به نیما عالمیان خواهد بود. در قرعه‌کشی رقابت‌های انفرادی بخش مردان نیما با رنکینگ ۱۲۷ با «درینخال پائول انگلیسی» دارنده رنکینگ ۵۷ روبه‌رو خواهد شد. عالمیان در صورت شکست‌دادن نماینده انگلیس به دور دوم مقدماتی راه خواهد یافت و پس از برد در مرحله دوم به جدول اصلی رقابت‌ها راه پیدا می‌کند. در صورت پیشروی نیما در جدول اصلی، بقیه مسابقات او در روز‌های بعدی انجام می‌شود. مسابقه نیما در غیاب برادرش نوشاد عالمیان، نابغه چپ‌دست تنیس روی میز ایران، یکی از جذاب‌ترین رقابت‌ها برای ایرانی‌ها خواهد بود. در طرف دیگر مسابقه بوکس دانیال شه‌بخش نیز برای مردم ایران جالب خواهد بود. بوکسوری که اولین نماینده المپیکی استان محروم سیستان‌و‌بلوچستان است. این مشت‌زن جوان در اولین مبارزه خود به مصاف نماینده مراکش می‌رود و در صورت برتری به مرحله بعد می‌رود.
‌تیراندازی زیر ذره‌بین
تیم ملی تیراندازی یکی از رشته‌های انفرادی است که در این دوره از بازی‌های المپیک پرفروغ ظاهر شده و به اندازه تیم ملی کشتی آزاد بالاترین سهمیه را به دست آورده است. فاطمه کرم‌زاده، آرمینا صادقیان و جواد فروغی در این روز به میدان می‌روند. این دو دختر ایرانی در ماده تفنگ بادی ۱۰ متر رقابت می‌کنند و در صورت رسیدن به فینال برای کسب مدال مصاف خواهند داد. جواد فروغی در تپانچه بادی ۱۰ متر مسابقه خواهد داد. مسئولان کاروان ورزش کشور نیم‌نگاهی به مدال‌آوری این تیم در المپیک دارند. آن‌ها معتقدند اگر روز، روز این تیراندازان باشد، طلسم بی‌مدالی این رشته در المپیک شکسته خواهد شد.
‌دوچرخه‌سواری و ناامیدی
سعید صفرزاده، تنها رکاب‌زن ایرانی در المپیک توکیو است که در رقابت‌های بخش جاده به میدان می‌رود. دوچرخه‌سواری یکی از رشته‌های ناامید ایران در المپیک‌ها بوده و به‌جز یک دوره هیچ‌کدام از نماینده‌های کشورمان نتوانستند از خط پایان عبور کنند. باید دید صفرزاده به خط پایان می‌رسد یا خیر.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdce.e8ebjh8ze9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما