سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۵۶
کد مطلب : ۴۲۲
plusresetminus
یک پرسش رایج در دوران کرونا به‌خصوص در مورد زوج‌ها این است که آیا بوسیدن یا رفتار صمیمانه‌‌تر مشابه باعث انتقال ویروس کرونا می‌شود یا نه.
باید و نبایدهای زناشویی بیماران کرونایی
صبح‌شد:  یک پرسش رایج در دوران کرونا به‌خصوص در مورد زوج‌ها این است که آیا بوسیدن یا رفتار صمیمانه‌‌تر مشابه باعث انتقال ویروس کرونا می‌شود یا نه.

پاسخ به این پرسش مثبت است. ویروس جدید کرونا که باعث بیماری کووید-۱۹ می‌شود، در بزاق وجود دارد، بنابراین هر فعالیتی که باعث انتقال بزاق شود، می‌تواند ویروس را به دیگری منتقل کند. اگر کسی را بخواهید ببوسید که با شما در یک خانه زندگی می‌کند و علائمی از بیماری نشان نمی‌دهد، خطر انتقال ویروس از این راه احتمالا کم است، به‌خصوص اگر مطمئن باشید که هیچ‌کدام از شما در معرض ویروس نبوده‌‌اید.

ویروس کرونا یک بیماری آمیزشی شمرده نمی‌شود، اما تماس نزدیک و طولانی در جریان آمیزش ممکن است باعث انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر شود. ویروس در بزاق وجود دارد و هنگام بازدم قطرک‌های کوچک و نادیدنی حاوی ویروس از دهان خارج می‌شوند. بنابراین بوسیدن یا رابطه زناشویی هم خطر انتقال مستقیم ویروس از طریق بزاق و احتمال استنشاق ویروس‌های منتشرشده با هر تنفس را بیشتر می‌کند.

اگر شما و همسرتان نکات بهداشتی مربوط به کووید-۱۹ مانند ماسک‌زدن در فضاهای عمومی، حفظ فاصله‌گیری جسمی دست‌کم ۲متری و شستن مکرر دست‌ها را رعایت می‌کنید، می‌توان فرض کرد هیچ‌کدام از شما دچار عفونت نیستید؛ البته مادامی که هیچ‌کدام علائمی بروز نداده باشید. در چنین شرایطی روابط نزدیک با همسرتان احتمالا خطری ایجاد نمی‌کند. از طرف دیگر اگر هریک از شما نشانه‌های بیماری مانند تب، لرز یا سرفه را داشته باشد، باید خودش را در خانه ایزوله و از بوسیدن و تماس نزدیک خودداری کند.

همچنین اگر هریک از شما مثلا به‌علت رفتن به سرکار در تماس با فردی قرار گرفته‌اید که دچاربودنش به ویروس کرونا بعد مشخص شده است، باید احتیاط‌های مشابهی را برای مدت دست‌کم ۱۴روز رعایت کنید.

ضمنا توجه داشته باشید که برخی از افراد با وجود عفونت با ویروس کرونا علامتی ندارند و بعد علامت‌دار می‌شوند و گروهی دیگر در تمام طول دوره عفونت بی‌علامت می‌مانند. در هر دو مورد تماس جسمی و روابط نزدیک می‌تواند باعث انتقال ویروس شود.

*علی ملائکه پزشک و روزنامه‌نگار

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcbu5baprhb5.iur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما