کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قیمت لپ‌تاپ از نرخ پژو206 یا پراید صفرکیلومتر هم فراتر رفت+جزئیات و مدل

3 مهر 1399 ساعت 8:48

شیوع ویروس کرونا و تأکید مسئولان بر آموزش مجازی، موجب افزایش تقاضای دانش‌آموزان برای خرید انواع گوشی هوشمند موبایل و لپ‌تاپ و نوت‌بوک شده است. مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری نشان می‌دهد قیمت برخی از این محصولات مانند لپ‌تاپ ‌ام‌اس‌ای یا اپل در فروشگاه‌های اینترنتی از نرخ پژو206 یا پراید صفرکیلومتر هم فراتر رفته است.


صبح‌شد: شیوع ویروس کرونا و تأکید مسئولان بر آموزش مجازی، موجب افزایش تقاضای دانش‌آموزان برای خرید انواع گوشی هوشمند موبایل و لپ‌تاپ و نوت‌بوک شده است. مشاهدات میدانی  نشان می‌دهد قیمت برخی از این محصولات مانند لپ‌تاپ ‌ام‌اس‌ای یا اپل در فروشگاه‌های اینترنتی از نرخ پژو206 یا پراید صفرکیلومتر هم فراتر رفته است.

در شرایطی که تب گرانی در بازار کالاهای دیجیتال تندتر شده و قیمت برخی انواع لپ‌تاپ، تبلت، نوت‌بوک، گوشی‌های تلفن‌همراه هوشمند و لوازم و تجهیزات جانبی آن در فروشگاه‌های اینترنتی نجومی شده، وارد‌کنندگان و اتحادیه صنفی متولی عرضه این اقلام در بازار، افزایش نرخ ارز و مشکلات تامین و واردات انواع محصولات دیجیتال را عامل این گرانی قلمداد و تأکید می‌کنند اجرای طرح رجیستری موجب آرامش و ثبات بازار این محصولات شده است.

در مقابل برخی دیگر از فعالان صنفی مانند ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه فروشندگان گوشی تلفن‌همراه و لوازم جانبی از نقش برخی واردکنندگان در افزایش قیمت این اقلام خبر می‌دهد و تأکید می‌کند: برخی واردکنندگان که قبلا گوشی موبایل را با نرخ ارز پایین‌تر وارد کرده‌اند، از عرضه آن به بازار خودداری کرده و با دپوی این محصولات، موجب کمبود و افزایش قیمت در بازار شده‌اند. علاوه بر آن، با اجرای طرح رجیستری گوشی تلفن‌همراه و تبلت و قطع منبع تامین این محصولات از طریق گوشی و تبلت‌های مسافری اکنون 200شرکت وارد‌کننده رسمی، وظیفه تامین نیاز بازار به این محصولات را برعهده دارند اما این کمبود و گرانی، زمینه اقبال مشتریان کم‌درآمد به خرید محصولات دست‌دوم و یا تعمیر انواع گوشی، لپ‌تاپ و تبلت‌های قدیمی را فراهم کرده است.

لپ‌تاپ هست اما گران است

گشتی در مغازه‌های سطح شهر تهران و فروشگاه‌های اینترنتی نشان می‌دهد جدیدترین محصولات انواع برندهای مشهور گوشی تلفن‌همراه، تبلت و نوت‌بوک در بازار وجود دارد، اما این محصولات با قیمت‌هایی عرضه می‌شود که کمتر کسی قادر به خرید آن است. در چند‌ماه اخیر افزایش قیمت پراید به سوژه فعالان صنفی برای توجیه افزایش قیمت محصولاتشان تبدیل شده، اما مشاهدات خبرنگاران همشهری نشان می‌دهد قیمت کالاهای دیجیتال گوی سبقت را از پراید و پژو نیز ربوده و حالا مدل‌های جدید لپ‌تاپ، تبلت و گوشی هوشمند تلفن‌همراه تنها مشتریان خاصی دارد که دغدغه‌ای برای پرداخت قیمت بالاتر برای این اقلام ندارند یا به‌دلیل نوع شغل و حرفه‌شان به خرید این محصولات به هر قیمتی ناگزیر هستند.

این افزایش قیمت به بازار تامین قطعات و ارائه خدمات انواع محصولات دیجیتال و لوازم جانبی مرتبط با آن نیز سرایت کرده است به‌نحوی که قیمت اینگونه اقلام از ابتدای امسال رشد حداقل سه‌برابری را تجربه کرده و موجب شده متقاضیانی که خواستار تعمیر لپ‌تاپ، تبلت یا نوت‌بوک و گوشی‌های هوشمند تلفن‌همراه خود به‌دلیل گرانی این اقلام هستند، هزینه‌های به‌مراتب بالایی را برای‌ تعمیر و استفاده از آن پرداخته یا ناچار شوند به‌دلیل کمبود گرانی قطعات و خدمات، قید استفاده از این محصولات دست‌دوم را بزنند.

لپ‌تاپ‌های تا 210میلیونی در بازار

گزارش میدانی خبرنگاران همشهری از مغازه‌های سطح شهر تهران و فروشگاه‌های مجازی نشان‌دهنده قیمت‌های نجومی برخی از این محصولات، به‌خصوص در انواع مرتبط با گیمینگ است؛ به‌نحوی که قیمت لپ‌تاپ گیمینگ برند ‌ام‌اس‌ای مدل (6cores) GTX 1080[SLI] 16G، 32GB 1TB SSD + 1TB HDD، 18.4” در فروشگاه‌های اینترنتی به 209میلیون تومان، نوت‌بوک برند اپل مدل
 Apple MacBook Pro (15Inch Z0V10001W: 2.9GHz 6-core 8th-Gen i9، 1TB، 32GB RAM، 560X) Space Gray (Mid 2018) به 136میلیون تومان، لپ‌تاپ اپل مک‌بوک پرو MR942 مدل Apple MR942-i7-16GB-512GB-4GB به 94 تا 100میلیون تومان و لپ‌تاپ دل مدل DELL Precision 17M7720FHD به 183میلیون تومان رسیده است. بر این اساس می‌توان ‌ام‌اس‌ای را یکی از گران‌ترین برندهای لپ‌تاپ در بازار فروشگاه‌های مجازی قلمداد کرد. قیمت برخی از مدل‌های گیمینگ این برند به 200میلیون تومان رسیده و تنوع لپ‌تاپ‌های آن بین 100 تا 200میلیون تومان است. همچنین قیمت لپ‌تاپ گیمینگ ایسوس ROG Strix G531GV مدل ASUS ROG Strix G531GV i7-16GB-1TB+256SSD-6GB به 58میلیون تومان، لپ‌تاپ 17اینچ اچ‌پی OMEN by HP X 17ap005ng مدل OMEN by HP X 17ap005ng-Core i7-32GB-1+1TB SSD-8GB به        167 میلیون و 945 هزار  تومان، لپ‌تاپ ایسوس مدل ZenBook Pro Duo UX581GV با پردازنده i7 نسل دهم مدل ASUS ZenBook UX581GV Core i710750H 16GB 1TB SSD 6GB Laptop به 89میلیون تومان، لپ‌تاپ ۱۵ اینچی مایکروسافت مدل Microsoft Surface Book 3-Core i732GB 512GB SSD 6GB به 89میلیون تومان و لپ‌تاپ 15.6اینچی لنوو مدل ThinkPad P51 به 110میلیون تومان افزایش یافته است. در بازار محصولات دیجیتال مرتبط با لپ‌تاپ، نوت‌بوک و تبلت نیز سیر صعودی قیمت‌ها حیرت‌آور است؛ به‌نحوی که قیمت کارت گرافیک ایسوس مدل راگ استریکس آرتی‌ایکس2080 او8 جی گیمینگ با حافظه 8گیگابایت به 39میلیون تومان یا مانیتور گیمینگ دل مدل DIA GeForce GTX 1050Ti، Windows 10Home، Gaming Capable به 72میلیون تومان رسیده است. با این قیمت‌ها می‌توان گفت اکنون اکثر برندهای موجود در بازار ایران، لپ‌تاپ‌های گیمینگی دارند که قیمت در برخی موارد از قیمت پژو 206صفرکیلومتر بیشتر یا برخی دیگر مانند مک‌بوک‌ پرو  با محدوده قیمتی 70 تا 129میلیون تومانی از یک پراید صفر گران‌تر است.

آرامش بازار گوشی موبایل

در بازار گوشی‌های هوشمند تلفن‌همراه نیز نوسان قیمت‌ها با وجود رشد نسبی تقاضا ادامه دارد. این در حالی است که رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی با بیان اینکه قیمت گوشی موبایل در کشور به نرخ دلار بستگی داشته و با بالارفتن قیمت ارز، افزایش می‌یابد، گفت: البته شخصا فکر می‌کنم تلفن‌همراه نسبت به کالاهای دیگر گران نشده و همچنان در بازار وارد می‌شود. مهدی محبی‌ افزود: البته عرضه و تقاضا برای گوشی همراه در این مدت افزایش پیدا کرده و از آنجا که ثبت سفارش انجام نمی‌شود و بانک مرکزی نیز ارز تخصیص نداده، گوشی در بازار کم شده است. او با اشاره به اینکه استفاده از برنامه شاد و آموزش مجازی نیاز به گوشی هوشمند را افزایش داده، گفت: با درنظر گرفتن نسبت عرضه و تقاضایی که در بازار وجود دارد، اگر بانک مرکزی و مرکز جامع تجارت، ارز مناسب را تخصیص دهند، شرکت‌ها آمادگی دارند موبایل را سریع وارد کشور کنند.

انتهای پیام/


کد مطلب: 445

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/445/قیمت-لپ-تاپ-نرخ-پژو206-یا-پراید-صفرکیلومتر-هم-فراتر-رفت-جزئیات-مدل

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir