يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب : ۴۵۴۰
plusresetminus
یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که زندانیان بعد از طی شدن زمان محکومیت شان در جامعه دارند نداشتن شغل به دلیل سوء سابقه است و متاسفانه نگاه جامعه به زندانیان هم بسیار بدبینانه است.
پرورش گل در زندان
صبح‌شد: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که زندانیان بعد از طی شدن زمان محکومیت شان در جامعه دارند نداشتن شغل به دلیل سوء سابقه است و متاسفانه نگاه جامعه به زندانیان هم بسیار بدبینانه است. البته این اتفاق در زمان طی شدن محکومیت هم وجود دارد که خانواده زندانیانی که سرپرست خانواده هستند با مشکلات زیادی برای تامین مخارج زندگی مواجه می‌شوند. اما اتفاقات خوبی در زمینه اشتغال زندانیان در هنگام طی کردن محدودیت و بعد از آزادی رقم خورده که برخی از آن‌ها بازتاب زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشته است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.
گلخانه‌ای در دل زندان
وقتی روزی رسان خدا باشد، از پشت میله‌های زندان هم روزی آدم‌ها می‌رسد. گزارشی از یک گلخانه در دل زندان مرکزی بیرجند منتشر شد که خیلی زود مورد توجه قرار گرفت. در این گلخانه که به همت بنیاد تعاون زندانیان خراسان جنوبی راه اندازی شده ۲۰ زندانی مشغول کار شده اند و توانسته اند ماهی ۱۰ تن گوجه و خیار برای مصرف داخل زندان و مردم استان تولید کنند. این گلخانه به وسعت ۴ هزار متر مربع و هزینه ۶۵۰ میلیون تومان احداث شده که نیمی از درآمد آن در اختیار خانواده‌های زندانیان قرار می‌گیرد و نیم دیگر هم به خود زندانیان داده می‌شود.
شرط استخدام داشتن سوء پیشینه
همان طور که در اول مطلب نوشتیم بعد از آزادی بسیاری از زندانیان به دلیل داشتن سوء پیشینه نمی‌توانند کار پیدا کنند و همین باعث می‌شود تا دوباره به سمت کار‌های خلاف روی بیاورند، اما در این میان برخی کارگاه‌ها و کارخانه‌ها یکی از شروط استخدام را داشتن سوء پیشینه گذاشته اند تا از اشتباه و در دام خلاف افتادن دوباره این افراد جلوگیری کنند. یکی از این کارخانه‌ها که شرط استخدام شدن در آن داشتن سوء پیشینه است متعلق به فردی است که خودش کودکی سختی داشته و از سال ۱۳۸۴ اقدام به راه اندازی کارخانه‌ای با کارکنان دارای سوء پیشینه می‌کند و از ۱۵ نفر سال ۱۳۸۴ حالا کارکنان دارای سوء پیشینه اش به بیش از ۱۰۵۰ نفر رسیده است.
تعداد زندانیان شاغل
فروردین امسال بود که رئیس سازمان زندان‌ها رقم اشتغال زندانیان در سال گذشته را ۵۴ درصد اعلام کرد و گفت: «هدف گذاری امسال اشتغال ۸۰ درصد زندانیان است». محمد مهدی حاج محمدی در مراسم رونمایی از سامانه حمایت از خانواده زندانیان در سازمان زندان‌ها تصریح کرد که در سال ۱۴۰۰ علاوه بر آن چه در سال قبل اعلام کردیم چهار اولویت اصلی مدنظر است. یکی اشتغال ۸۰ درصدی است و بحث دیگر رسیدگی به خانواده زندانیان و تلاش بیشتر برای اجرای دقیق‌تر تفکیک و طبقه بندی زندانیان است و بحث دیگرمان اصلاح بزهکاران و مقوله توبه است. طبق آخرین آمار منتشر شده از تعداد زندانیان توسط اصغر جهانگیر رئیس سابق سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی در خرداد سال گذشته ٢١١ هزار زندانی موجود در زندان‌های کشور هستند که در ٢۶٨ مرکز نگهداری می‌شوند که حدود ۵۰ درصد از آن‌ها محکومان جرایم مواد مخدر هستند. با این حال آذر سال گذشته رئیس هیئت امنای ستاد دیه کشور هم تعداد زندانیان جرایم غیر عمد را ۱۱ هزار و ۹۸۶ نفر اعلام کرد.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdce.e8ebjh8n79bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما