کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جزئیات دیوار مرزی ایران و ترکیه

20 شهريور 1400 ساعت 9:09

چند وقتی است که تصاویری از دیوارکشی بین مرز ایران و ترکیه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که طبق اعلام رسانه‌های ترکیه و به نقل از سازمان انبوه سازی مسکن این کشور، این دیوار در چارچوب پروژه احداث دیوار امنیتی در مرز ترکیه - ایران از سوی وزارت دفاع ترکیه ساخته می‌شود تا از ورود مهاجران غیرقانونی و قاچاق کالا جلوگیری کند.


صبح شد: چند وقتی است که تصاویری از دیوارکشی بین مرز ایران و ترکیه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که طبق اعلام رسانه‌های ترکیه و به نقل از سازمان انبوه سازی مسکن این کشور، این دیوار در چارچوب پروژه احداث دیوار امنیتی در مرز ترکیه - ایران از سوی وزارت دفاع ترکیه ساخته می‌شود تا از ورود مهاجران غیرقانونی و قاچاق کالا جلوگیری کند. همچنین این دیوار قرار است محافظی در برابر حزب PKK و پژاک باشد که از سال‌ها قبل در جنوب شرقی ترکیه با دولت ترکیه در جنگ است. «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه هم چندی قبل پس از گفتگو با «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به تحولات اخیر افغانستان و تلاش بسیاری از اتباع افغان برای خروج از کشورشان، تصریح کرد که آنکارا نمی‌تواند بار مسئولیت موج جدید پناهجویان از افغانستان را به دوش بکشد و تحمل کند.
مشخصات این دیوار بتنی
ایران و ترکیه با هم ۵۳۴ کیلومتر مرز مشترک دارند و ترکیه قرار است ۲۹۵ کیلومتر آن را دیوارکشی کند. طبق گزارش‌ها تاکنون بیش از ۱۵۰ کیلومتر از این دیوار با بلوک‌های پیش ساخته بتنی سیار به وزن ۷ تن، طول ۲ متر، عرض ۳۰ سانتی متر و ارتفاع ۳ متر تکمیل شده و قرار است با سیم‌های خاردار هم تقویت و در این مسیر هر ۴ متر یک روشنایی نصب شود، همچنین این مسیر با برجک‌های دیده بانی، دوربین‌های نظارتی و گشت‌های پهپادی کنترل می‌شود.
کدام کشور‌ها در مرز خود دیوار کشیده اند؟
با این همه، دیوار کشیدن در مرز میان کشورها، نه اتفاق تازه‌ای است و نه محدود به مرز میان ایران و ترکیه است. حتما جنجال دیوارکشی بین مرز‌های آمریکا و مکزیک را به خاطر دارید. این دیوار ۷۲۷ کیلومتر طول دارد. ایران هم مدت‌ها پیش کلنگ ساخت یک دیوار مرزی میان خاک خود با پاکستان را زده که قرار است ۹۶۰ کیلومتر طول داشته باشد. پاکستان هم از سال ۲۰۰۵ میلادی ساخت دیواری به طول حدود ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر در مرز‌های خود با افغانستان را کلید زد که در صورت تکمیل، می‌تواند یکی از طولانی‌ترین مرز‌های محافظت شده در جهان باشد. عربستان سعودی هم در سال ۲۰۰۳ میلادی ساخت دیواری به طول هزار و ۸۰۰ کیلومتر در مرز‌های خود با یمن را آغاز کرد، اما کمی بعد، به دلیل اختلافات سیاسی میان دو کشور، ساخت این دیوار متوقف شد. بلغارستان در دوران جنگ سرد برای حفاظت از مرز‌های ۲۱۰ کیلومتری خود با ترکیه، ۱۴۳ کیلومتر سیم خاردار در امتداد مرز خود با ترکیه ایجاد کرد، اما پس از پیوستن به سازمان ناتو در سال ۲۰۰۴ بخش عمده آن را از بین برد. یونان نیز با بودجه ۲/۳ میلیون یورویی دیواری ۱۰ کیلومتری در مرز‌های خود با ترکیه احداث کرد. این دیوار به منظور جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی از ترکیه به یونان و با هدف بستن راه ورود مهاجران غیرقانونی به اروپا احداث شد.
دیوار‌های مرزی بسیاری هم در حال ساخت هستند. به عنوان نمونه، هند و بنگلادش در حال ساخت دیواری به طول حدود ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر در مرز‌های خود هستند و دیوار مشابهی هم میان هند و میانمار در حال احداث است که قرار است هزار و ۶۰۰ کیلومتر طول داشته باشد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 4594

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/4594/جزئیات-دیوار-مرزی-ایران-ترکیه

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir