کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرا مردم از فیلم ها استقبال نمی کنند؟

21 شهريور 1400 ساعت 10:46

ورود به مرحله پیک پنجم کرونا در ایران و بحرانی‌شدن شرایط اپیدمی، بار دیگر بسیاری از مشاغل را به حاشیه برد.


صبح شد: ورود به مرحله پیک پنجم کرونا در ایران و بحرانی‌شدن شرایط اپیدمی، بار دیگر بسیاری از مشاغل را به حاشیه برد. سالن‌های سینما هم که هر‌از‌گاهی به واسطه بهبود نسبی شرایط، پذیرای حداقل مخاطبانشان بودند، همچنان روز‌های سردی را سپری می‌کنند و کمتر کسی حاضر می‌شود در چنین شرایطی فیلمش را راهی اکران سینما کند.

«دینامیت»، «مدیترانه»، «سیاه‌باز»، «قصه عشق پدرم»، «خورشید»، «هفته‌ای یک‌بار آدم باش»، «تک‌خال»، «خون‌شد» و «لاله» از‌جمله فیلم‌هایی بودند که در روز‌های کرونایی روی پرده رفتند و اکرانشان ادامه دارد؛ اکرانی که به‌هیچ‌وجه راضی‌کننده نیست و نمی‌توان فروش این تعداد فیلم را چشمگیر توصیف کرد.

۱۰ شهریور، اما دو فیلم «درخت گردو» و «گیسوم» به اکران سینما‌ها اضافه شدند. «درخت گردو» به کارگردانی محمد‌حسین مهدویان، روایتی است از واقعه بمباران شیمیایی سردشت. پیمان معادی، مهران مدیری، مینا ساداتی و مینو شریفی در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند. «درخت گردو» به تهیه‌کنندگی مصطفی احمدی در جشنواره سی‌و‌هشتم فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد (پیمان معادی) و بهترین بازیگر نقش مکمل زن (مینو شریفی) را کسب کرد.
«گیسوم» به نویسندگی و کارگردانی نوید به‌تویی نیز روایتگر زندگی زن جوانی است که پس از مرگ مادرش متوجه می‌شود پدرش زنده است و برای یافتن پدرش پس از ۳۰ سال مجبور به سفری طولانی می‌شود. سعید سعدی تهیه‌کنندگی فیلم «گیسوم» را بر عهده دارد و پگاه آهنگرانی، شاهرخ فروتنیان، رضا داوودنژاد، مارال بنی‌آدم، حسین صفویان، شبنم گودرزی و سلمان فرخنده از بازیگران آن هستند.

«گیسوم» در مدت اکرانش در ۴۹ سالن سینما تاکنون ۱۷۶ میلیون‌و ۳۰۰ هزار ریال فروش داشته و سهم «درخت گردو» از گیشه سینما با ۱۸۶ سالن سینما، پنج‌میلیاردو‌۵۳۱ میلیون‌و ۴۸۳ هزار ریال است؛ فروشی که هرگز برای هیچ فیلمی توجیه‌پذیر نیست و نمی‌توان انتظار داشت در روز‌های آینده شرایط سینما‌ها از چیزی که هست بهتر شود.

اما بسیاری از صاحبان آثار، اکران فیلم در سینما‌ها را بهتر از خاموشی چراغ سالن‌ها می‌دانند و به این امید حاضر به نمایش فیلم‌هایشان می‌شوند. نوید به‌تویی نیز چنین دیدگاهی دارد و در گفت‌وگویی با مهر از امیدش به بهتر‌شدن اکران سینما‌ها گفته است؛ «بخشی از اینکه «گیسوم» را در چنین شرایطی به نمایش گذاشتیم، برای روشن‌ماندن چراغ سینما بود و بخشی دیگر به خاطر این بود که این روز‌ها فیلم خوب دیده می‌شود؛ به‌طوری‌که به چند جشنواره خارجی دعوت شده و بازخورد خوبی گرفته است. از همین‌رو ما باید این فیلم را به نمایش می‌گذاشتیم. نکته اساسی دیگر این است که سینمای ایران به دو بخش تقسیم می‌شود؛ دولتی و خصوصی. اتفاقا برای سینمای بخش خصوصی، اکران و بازگشت سرمایه اهمیت دارد. در واقع با اینکه بودجه‌های کلان دولتی برای برخی از فیلم‌ها خرج می‌شود، اما صاحبانشان چندان تمایلی به اکران ندارند؛ چون آن‌ها ساز‌و‌کار خودشان را دارند. از آنجایی که برای یک سینماگر دیده‌شدن یک فیلم مهم است، حالا که این بحران پیش آمده، ما باید تلاش کنیم از آن خارج شویم نه اینکه در گردابش غرق شویم. در این شرایط ما خواسته چندانی هم نداریم؛ تنها خواسته ما این است که سینما‌ها باز باشند.

در‌حال‌حاضر امن‌ترین و ارزان‌ترین تفریح، رفتن به سینماست. ضمن اینکه پیش از ورود مخاطبان به سینما از آن‌ها تست تب و اکسیژن گرفته می‌شود، فضا ضدعفونی می‌شود و.... چطور است که با سخت‌شدن شرایط، سینما‌ها به‌سرعت بسته می‌شوند، اما رستوران‌ها و فست‌فود‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند؟ باید درباره بازبودن و امنیت موجود در آن اطلاع‌رسانی شود؛ چون برخی هنوز از این موضوع آگاهی ندارند. در حال حاضر تلویزیون هم به تبلیغ فیلم ما می‌پردازد که این هم خوب است. در این زمانه‌ای که این همه غم و خبر‌های بد داریم، باید دست به دست هم بدهیم تا سینما که روح یک جهان بی‌روح است، بتواند فعالیت کند. در آنجا حداقل می‌توانیم ساعتی از این جهان فارغ شویم، رؤیاپردازی کنیم و حال دلمان خوش باشد».

احمدرضا بهبهانی، مدیر امور سینمایی حوزه هنری خراسان رضوی نیز در گفتگو با ایسنا درباره وضعیت فروش و استقبال مردم از فیلم‌های جدید سینما گفت: «مردم از فیلم‌های جدید سینما استقبال نکردند و آمار فروش بسیار پایین است. هرچند «درخت گردو» فیلم بسیار خوبی است، اما تصور می‌کنم در مناطق کُردنشین مخاطبان بیشتری داشته باشد؛ چراکه از ابتدای اکران در مشهد تاکنون مخاطب زیادی نداشته و آن‌طور که ما فکر می‌کردیم در بالا‌رفتن آمار فروش تأثیری نداشته است».

مدیر امور سینمایی حوزه هنری خراسان رضوی در رابطه با دلیل حضور‌نیافتن مردم در سینما‌ها گفت: «وقتی یک مکان فرهنگی برای مدتی تعطیل و سپس بازگشایی می‌شود، مردم رغبت خود برای رفتن به آن مکان را از دست می‌دهند و گاهی حتی از بازگشایی آن اطلاع ندارند؛ به‌طوری‌که اکنون در تماس‌هایی که با سینما‌ها گرفته می‌شود مردم سؤال می‌کنند مگر سینما باز است و بر این اساس به نظرم تغییر وضعیت کرونا و تعطیل‌کردن اماکن فرهنگی مردم را سرگردان کرده است».

بهبهانی با اشاره به اینکه خانواده‌ها درگیر بیماری کرونا هستند و سینما را در اولویت برنامه‌های خود قرار نمی‌دهند، خاطرنشان کرد: «فیلم «دینامیت» فروش بسیار خوبی داشت، اما از فیلم‌های جدید استقبالی نشد و من تصور می‌کنم که مردم در شرایط کنونی بیشتر به‌دنبال فیلم‌های کمدی و طنز می‌گردند تا با خندیدن در سینما کمی روحیه‌شان تغییر کند؛ برای همین است که فروش «دینامیت» هنوز به نسبت فیلم‌های دیگر وضعیت بهتری دارد». او با بیان اینکه برای زنده نگه‌داشتن فرهنگ کشور چراغ سینما را روشن نگه داشته‌ایم و از افراد و نهاد‌های مختلف خواهشمندیم که چوب لای چرخ سینما گذاشته نشود، تصریح کرد: راهکار استقبال دوباره مردم از سینما‌ها این است که اطلاع‌رسانی خوبی صورت بگیرد و نهاد‌های مختلف پای کار بیایند تا مردم متوجه شوند سینما باز است و خطری در شیوع بیماری کرونا ندارد. تا‌کنون یک نفر هم از آمدن به سینما به بیماری کرونا مبتلا نشده است؛ چراکه تمام شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی در آن رعایت می‌شود و حالا که تعداد حضور مردم در سالن‌ها به‌شدت پایین است، هیچ خطری مخاطب سینما را تهدید نمی‌کند.
اما نکته درخور توجه این است که سینمای ایران فصل‌های خوب اکران نوروز و تابستان را از دست داده است و ایران همچنان پیک‌های متمادی کرونا را پشت‌سر می‌گذارد. هرچند شرایط اپیدمی کرونا همه کشور‌ها را در‌بر گرفته است، اما بسیاری از کشور‌ها به‌سرعت در حال بازگشت به شرایط عادی هستند و بسیاری از مشاغل هم به‌دنبال راهکار‌هایی برای جبران فرصت‌های از‌دست‌رفته خود هستند. همچنان که در ماه‌های گذشته بسیاری از فستیوال‌های مهم دنیا فعالیتشان را از سر گرفتند و با رعایت پروتکل، با کمترین حاشیه‌ای، میزبان فیلم‌سازان و مخاطبانشان از سراسر دنیا هستند؛ اتفاقی که به نظر می‌رسد در کشور ما مسیر سختی پیش‌رو دارد. سینما‌های ما حتی با وجود اکران فیلم‌های مخاطب‌پسند، راهی طولانی در جذب مخاطبانشان خواهند داشت و طولانی‌شدن این شرایط ضربه‌های بیشتری بر پیکره سینمایی که تا پیش از کرونا هم شرایط اقتصادی نامطلوبی را تجربه می‌کرد، وارد می‌کند. در‌حال‌حاضر مشخص نیست در نیمه دوم سال چه فیلم‌هایی متقاضی اکران در سینما‌ها خواهند بود و از سویی دیگر مشخص نیست در ماه‌های پیش‌رو شرایط اپیدمی کرونا باز هم شوک بزرگی به جامعه تحمیل خواهد کرد یا نه. به‌هر‌روی به نظر می‌رسد بیش از هر زمان دیگری نیازمند تدبیری از سوی مدیران فرهنگی هستیم تا راه‌حلی برای برون‌رفت از این شرایط پیدا کنند.

انتهای پیام/


کد مطلب: 4610

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/4610/چرا-مردم-فیلم-استقبال-نمی-کنند

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir