يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب : ۴۶۱۳
plusresetminus
شتاب گرفتن واکسیناسیون در کشور، بسیار امیدبخش شده و آن‌طور که رئیس‏جمهور اعلام کرده است می‌توان ظرفیت تزریق روزانه واکسن را به ۲ میلیون دوز هم رساند؛ هدفی که با شبانه‌روزی‌کردن واکسیناسیون و لغو موقت ممنوعیت تردد شبانه، دستیابی به آن تسهیل خواهد شد.
واکسیناسیون ۲۴ ساعته می‌شود
صبح‌شد: شتاب گرفتن واکسیناسیون در کشور، بسیار امیدبخش شده و آن‌طور که رئیس‏جمهور اعلام کرده است می‌توان ظرفیت تزریق روزانه واکسن را به ۲ میلیون دوز هم رساند؛ هدفی که با شبانه‌روزی‌کردن واکسیناسیون و لغو موقت ممنوعیت تردد شبانه، دستیابی به آن تسهیل خواهد شد.
گام بلند تحول در واکسیناسیون
صبح دیروز بود که آیت‌ا... رئیسی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، گزارشی از روند واکسیناسیون ارائه کرد و گفت: «نزدیک شدن آمار واردات واکسن به مرز ۵۰ میلیون دوز، یک گام تحولی و مثبت در مقابله با کرونا بوده؛ افزایش آمار واردات و همزمان افزایش آمار واکسیناسیون روزانه تا حدود زیادی باعث ایجاد آرامش و رفع نگرانی‌های مردم شده است و امیدواریم واکسیناسیون روزانه به زودی آمار ۲ میلیون نفر در روز را پشت سر بگذارد». رئیس‌جمهور درباره واکسن‌های تولید داخل هم گفت: «علاوه بر ارائه مجوز به واکسن فخرا، خطوط تولید واکسن‌های برکت و رازی نیز ارتقا و توسعه یافته است».
آمار واکسن‌ها چقدر شد؟
طبق گزارش رسمی گمرک، از ۱۵ بهمن ۹۹ تا ۱۹ شهریور ۱۴۰۰، تعداد ۴۶ میلیون و ۶۷۶ هزار و ۸۰۶ دوز واکسن، در قالب ۴۹ محموله وارد کشور شده که با احتساب ۳.۲ میلیون دوز واکسن سبد کواکس، که بامداد شنبه وارد کشور شد، آمار کلی آن به حدود ۵۰ میلیون دوز رسید. دکتر رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم اعلام کرده است امروز ۵ میلیون دوز و پنج‌شنبه نیز ۵ میلیون دوز واکسن دیگر وارد کشور می‌شود که مجموع واکسن‌های وارداتی ما را به ۶۰ میلیون خواهد رساند. از نظر تزریق هم، تا ظهر دیروز حدود ۳۴ میلیون دوز واکسن در کشور تزریق شده است و با محموله‌های وارداتی و افزایش تعداد مراکز واکسیناسیون، قطعا این آمار به سرعت افزایش خواهد یافت.
۱۰ میلیون واکسن برای دانش آموزان
همچنین عصر دیروز کریم همتی، رئیس جمعیت هلال‌احمر، با اشاره به این‏که همه واکسن‌های وارد شده به کشور، مجوز سازمان بهداشت جهانی را دارند، گفت: به زودی ۱۰ میلیون دوز واکسن مخصوص سنین ۱۲ تا ۱۸ سال وارد کشور می‌شود تا دانش‌آموزان نیز در مقابل کرونا ایمن شوند.
واردات ۴۵ درصد واکسن‌ها در شهریور.
اما در ماجرای سرعت گرفتن واردات واکسن، برخی سوالات هم وجود دارد. آن‌طور که معاون فنی گمرک، بامداد شنبه و در حاشیه ورود جدیدترین محموله واکسن اعلام کرد، ۴۵ درصد کل واکسن‌ها فقط در همین ۲۰ روز شهریورماه وارد کشور شده است؛ آماری که کندی این روند طی ماه‌های گذشته را سوال‌برانگیز کرده است، در شرایطی که تغییر خاصی در عرصه بین‌المللی و اقتصادی ما رخ نداده است.
رئیس هلال احمر: پیگیری رئیسی کمک کرد
کریم همتی، رئیس جمعیت هلال‏احمر، در این باره گفته است: «رئیس‌جمهور جدید شخصاً با چین، روسیه و سایر کشور‌ها تماس گرفت و این روند برای واردات واکسن خیلی کمک کرد». قوسیان‌مقدم دبیرکل و سخنگوی جمعیت هلال احمر هم این نظر را داشته است که: «تعلل به وجود آمده در واکسیناسیون در دولت قبلی منجر به شرایط وخیم کرونایی طی هفته‌های اخیر شده است».
حتی دکتر سیدموید علویان رئیس هیئت مدیره نظام پزشکی تهران نیز گفته است: «این‌که چرا واردات تا پیش از این خوب انجام نمی‌شد، یک بحث حقوقی است و مراکز نظارتی باید بررسی کنند که آیا مسئولان دولت قبل به تکالیف خود برای حفظ جان مردم عمل کردند یا خیر؟» در عین حال محمد مهاجری فعال سیاسی و رسانه‌ای در توئیتی این ادعا را مطرح کرده است که: «جناب وزیربهداشت، می‌دانم که می‌دانید واردات واکسن‌هایی که تاکنون تزریق شده و تا مدتی دیگر می‌شود، همه توسط دولت قبلی کارسازی شده و فقط بارگیری از گمرک و انتقالش به مراکز درمان سهم دولت جدید است. ️ مراقب باشید بوقچی‌ها با حرف‌های دروغ، شما را مثل آقای نمکی (وزیر بهداشت سابق) به خاک سیاه توهم ننشانند». این در حالی است که برخی هم معتقدند نمکی و دولت قبل در واردات واکسن تعلل کردند و حتی با توجه به روابط نمکی با شرکت اکتوور به عنوان نمایندگی تولید اسپوتنیک در ایران، ادعایی را درباره تعارض منافع در واردات واکسن مطرح می‌کنند. حتی علی لاریجانی و صفار هرندی هم قبلا از قطعی شدن واردات ۱۸ میلیون دوز واکسن چینی خبرداده بودند که توسط وزارت بهداشت و در اقدامی عجیب منتفی شده بود. در همین حال مهدی فضایلی فعال سیاسی اصولگرا هم در توئیتی نوشت: «عده محدودی اجمالا در جریان‌اند، اما خوب است یک مقام رسمی علت افزایش قابل توجه واردات واکسن و به تبع آن سرعت گرفتن واکسیناسیون طی هفته‌های اخیر را برای مردم توضیح دهد». خواسته‌ای که به نظر می‌رسد خیلی‌ها مشتاق دانستن پاسخ آن هستند....
 
 
 
 عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در گفتگو با خراسان:
ستاد ملی قطعا با ۲۴ ساعته شدن واکسیناسیون موافق است
با افزایش آمار واکسن‌های در اختیار وزارت بهداشت، دکتر زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران درخواست لغو دو تا سه هفته‌ای منع تردد شبانه در پایتخت را ارائه کرده تا واکسیناسیون در این کلان‏شهر به شکل شبانه‌روزی انجام شود؛ سرلشکر سلامی، فرمانده کل سپاه هم به فرماندهان خود در سراسر کشور دستور داده است همه امکانات خود را برای ۲۴ ساعته‌شدن واکسیناسیون پای کار بیاورند و حالا باید منتظر تصمیم ستاد ملی برای لغو سراسری طرح ممنوعیت تردد‌های شبانه و تسریع واکسیناسیون بود. دراین‌باره دکتر حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس و عضو ستاد ملی مقابله با کرونا هم در گفتگو با خراسان می‌گوید: شبانه‌روزی‌کردن واکسیناسیون پیشنهاد خوبی است و با فراهم شدن امکانات، حتما در ستاد ملی با آن موافقت خواهیم کرد.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcf.ydjiw6dvmgiaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما