سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۱۴
کد مطلب : ۴۶۴۱
plusresetminus
با گذشت 3 ماه از بازداشت مدیرعامل یک صرافی رمز ارز چرا هنوز تکلیف کاربران آن مشخص نشده است؟
سرمایه کاربران «کریپتولند» بر می گردد؟
صبح‌شد: بیش از سه ماه است که سینا استوی، مدیرعامل صرافی کریپتولند به جرم پولشویی دستگیر شده و کاربران این صرافی رمزارز‌ها دچار مشکل شده اند. بعد از دستگیری، برخی مسئولان وعده دادند که برای کاربران صرافی مشکلی به وجود نخواهد آمد، اما برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی از مشکلات به وجود آمده برای مشتریان این صرافی گفته اند. البته قرار بود از روز اول تیر فرایند حسابرسی دارایی‌های کاربران صرافی کریپتولند انجام شود، اما هنوز هیچ خبری از تعیین تکلیف دارایی کاربران کریپتولند نیست. با این حال در ادامه درباره «سینا استوی» مدیر عامل این صرافی و دلیل بازداشتش و همچنین از آخرین وضعیت کاربران این صرافی نوشته ایم.
 
سینا استوی کیست؟
سینا استوی مالک و مدیرعامل صرافی کریپتولندبود که به معاملات ارز دیجیتال می‌پرداخت. علاوه بر این، توکن BRG نیز توسط استوی در چین بنیان گذاشته شده است، او تندیس بهترین سایت کسب و کار در سال ۹۹ را هم به خود اختصاص داده، اما زمانی استوی شهرت پیدا کرد که اولین توئیت جک دورسی بنیان‌گذار شبکه اجتماعی توئیتر را در یک مزایده دیجیتال به قیمت بیش از دو میلیون و ۹۰۰ هزار دلار خرید البته پیش از این نیز با پرداخت یک میلیون و ۱۰۰ هزار دلار، یکی از توئیت‌های جدید ایلان ماسک مدیرعامل شرکت تسلا را خریداری کرده بود. او خودش در یکی از گفت و گوهایش در سال ۹۹ با رسانه‌ها مطرح کرده بود: «من در سال ۲۰۱۳ میلادی به عنوان بیت کوینر وارد عرصه رمزارز‌ها شدم و به عنوان یک تریدر (معامله‌گر) درآمد خود را به بیت کوین تبدیل می‌کردم. در نهایت ایده ایجاد صرافی رمزارزی در داخل ایران به ذهنم رسید. صرافی کریپتولند در سال ۹۶ (دقیقا ۱۶ مهر) شروع به کار کرد.» او ۲۵ شهریور توکن BRG را هم در بازار رمز ارز‌ها عرضه کرد. پس از انتشار خبر بازداشت استوی، توکن BRG با کاهش قیمت زیادی همراه بود.
دلایل بازداشت استوی
مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سایبری در خصوص بازداشت استوی بیانیه‌ای صادر کرده که در آن توکن BRG را غیر قانونی، بدون پشتوانه و غیر معتبر خوانده است. به گزارش گرداب (مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سایبری) نداشتن پشتوانه، تبلیغات شعاری، تمرکز عمده سرمایه در چند کیف پول و ایجاد نوسان برای تخلیه سرمایه مردم، موج سازی‌های جعلی و غیرواقعی و همچنین قیمت‌سازی جعلی و ... تنها بخشی از شاخصه‌های کلاهبردارانه پروژه BRG است. در ادامه این بیانیه آمده است: «به رغم هشدار‌های مکرر نهاد‌های تخصصی و قانونی مرتبط مبنی بر غیرقانونی، نامعتبر و بدون پشتوانه بودن برخی پروژه‌ها مانند توکن BRG، همچنان عده‌ای به دلیل نداشتن سواد مالی و دانش سرمایه گذاری در فضای مجازی، در دام شیادی و اقدامات فریبکارانه کلاهبرداران حوزه رمزارز‌ها گرفتار می‌شوند. از همین رو در قالب دو اقدام سلبی و ایجابی، باید از بازنشر تبلیغات اغواگرانه و بدون نظارت کلاهبرداران جلوگیری به عمل آورد و هر چه سریع تر، اقدامات عملی و موثر در راستای افزایش سواد و آگاهی علاقه‌مندان و فعالان این بازار، در دستور کار رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی قرار گیرد.»
سایت‌های مشکل‌دار
طبق آخرین اخبار منتشر شده از ۱۵۰ هزار کاربر صرافی کریپتولند حدود ۴۰ هزار نفر در سایت گرداب که برای حسابرسی کاربران صرافی در نظر گرفته شده ثبت‌نام کرده اند. به گزارش تجارت نیوز، خیلی از کاربران ادعا می‌کنند نتوانستند در سایت کریپتولند ثبت‌نام کنند و این در حالی است که به آن‌ها اعلام شده برای حسابرسی، اول باید همه کاربران در سایت ذکر شده ثبت‌نام کنند.
 یک ادعای عجیب از سمت کاربران
برخی از کاربران کریپتولند ادعا می‌کنند بر اساس داده‌های coinmarketcap دارایی آن‌ها از کیف پول صرافی به یک کیف پول ناشناس منتقل شده است. این در حالی است که مسئولان این موضوع را تکذیب و اعلام کردند دارایی کاربران سرجای خود است.
ارز و ریال کم داریم!
کاربران ادعا می‌کنند طبق برخی شنیده‌ها ارز و ریال موجود در حساب صرافی کریپتولند کمتر از دارایی کاربران است و به همین دلیل باید اموال سینا استوی برآورد و بعد از نقد کردن این اموال پول مردم برگردانده شود. آن طور که اقتصاد ۲۴ گزارش داده نریمانی، دادستان پرونده در این باره گفته است: «چون هم اکنون در حال جمع‌آوری دارایی شخص سینا استوی هستیم و از آن جایی که یک سری از دارایی‌ها، دارایی در گردش است، شناسایی و برآورد قیمت آن‌ها زمان بر است و کاربران باید کمی صبور باشند. تا زمانی که از دارایی مدیرعامل کریپتولند برآورد قیمتی به دست نیاوریم، نمی‌توانیم اعلام کنیم دارایی این فرد کم یا زیاد است.» نریمانی درخصوص این پرونده گفته است: «هرچند به طور قانونی باید به پرونده رسیدگی و سپس پرداخت‌ها آغاز می‌شد؛ اما پول مردم خارج از روند رسیدگی به پرونده پرداخت خواهد شد بنابراین مردم نگران نباشند.» این در حالی است که نماینده دادستان اعلام کرده تمام تلاش ما این است که نحوه پرداخت به صورتی باشد که حقی از کسی ضایع نشود. همچنین به گزارش اقتصاد ۲۴ هم اکنون کاربرانی هم که دارایی آن‌ها زیر ۱۰۰ میلیون تومان است در حال دریافت مطالبات شان از کریپتولند هستند و از آن جا که تعداد این کاربران نسبت به سایر کاربران بسیار زیاد است، فرایند پرداخت دارایی‌ها به کندی صورت می‌گیرد.
وضعیت بازگشت سرمایه کاربران.
اما پرونده استوی و صرافی کریپتولند به کجا رسیده است؟ «آرمان باباگل»، وکیل پایه یک دادگستری و پژوهشگر حوزه بلاکچین که وکالت برخی از شاکیان این پرونده را برعهده دارد، در پاسخ به این سوال به دیجیاتو گفته: «این پرونده به دو شاخه مختلف توکن BRG و صرافی کریپتولند تقسیم می‌شود و همین موضوع کار را دشوار کرده است.» او با توجه به اطلاعات محدودی که درباره پرونده داشته، معتقد است پروژه مربوط به صرافی کریپتولند مشکل ویژه‌ای ندارد به شرط آن که تخلفی صورت نگرفته و دارایی‌ها دستکاری نشده باشند، سیستم قضایی برای بررسی دارایی‌های استوی، اقدام به مسدودسازی سایت کریپتولند کرده تا تعادل بین موجودی‌ها و بدهی‌ها بررسی شود و یک سری افراد خاص نتوانند دارایی‌های خود را خارج کنند تا اگر کسری دارایی وجود داشته باشد، به نسبت مساوی بین کاربران تقسیم شود.


انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcg.t9trak93qpr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما