سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۲۰
کد مطلب : ۴۶۴۳
plusresetminus
فسادستیزی، پاکدستی، کارآمدی و مردمی‌بودن 4شاخصه دولت سیزدهم برای انتخاب استانداران است.
۲۹ استان در انتظار استاندار جدید
صبح‌شد: فهرست استانداران دولت سیزدهم همپای سفر‌های استانی رئیس‌جمهور در حال شکل‌گیری است. الگوی تغییرات مدیران ارشد اجرایی دولت در استان‌ها براساس همین سفر‌ها بوده و به فاصله یک هفته تا ۱۰روز پس از هر سفر استانی، استاندار آن هم تغییر کرده است. سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور طی ۳هفته اخیر به ۳استان خوزستان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی سفر کرد. نخستین تغییرات استانداران نیز در استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان صورت گرفت. عصر یکشنبه این هفته حسین مدرس خیابانی به‌عنوان استاندار سیستان و بلوچستان در جلسه هیأت دولت رأی اعتماد گرفت و یکشنبه هفته گذشته نیز صادق خلیلیان توانست نظر مثبت هیأت وزیران را برای استانداری خوزستان جلب کند و رسما به‌عنوان استاندار ویژه به این استان معرفی شد. مدرس خیابانی پیش از این در سمت‌هایی همچون سرپرستی و قائم‌مقامی وزارت صنعت دولت دوازدهم، معدن و تجارت، مسئول لجستیک و عضو ستاد ملی کرونا، عضو ستاد اقتصادی دولت و دبیر ستاد تنظیم بازار کشور فعالیت داشته است.
احمد وحیدی، وزیر کشور درباره اصلی‌ترین رویکرد انتخابات استانداران در دولت سیزدهم گفته: «امروز مشکل کشور اقتصادی است و استاندار باید مسائل اقتصادی را بشناسد و لیاقت خود را نشان دهد.»
تاکنون درباره مدت زمان تغییرات استانداران و تکمیل فهرست ۳۱نفره آن‌ها خبری منتشر نشده، ولی وحیدی تأکید داشته: «افراد حاضر تا آمدن افراد جدید باید با تمام توان کار خود را انجام دهند.» بیشترین تغییر استانداران طی ۸سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم و در دوره وزارت عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور سابق با جابه‌جایی حدود ۱۰۰استاندار صورت گرفت. برخی استانداران در دولت دوازدهم ۳بار تغییر کردند. در مجموع نیز میانگین بیش از ۳تغییر برای هر یک از ۳۱استان در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ثبت شد. قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان علت اصلی در افزایش چشمگیر تغییرات بود. حدود نیمی از استانداران دولت دوازدهم به‌علت همین قانون در نیمه راه دوره سابق مجبور به خداحافظی از جمع مدیران ارشد دستگاه اجرایی کشور شدند. این بی‌ثباتی مدیریتی در دولت‌های نهم و دهم روی عدد تغییرات ۹۱استاندار متوقف مانده بود که نزدیک به میانگین تغییر ۳استاندار برای هر استان محسوب می‌شد.
به گزارش همشهری، انتخاب استانداران در دولت سیزدهم از حساسیت‌های بیشتر رئیس دولت و تأکید او بر ضرورت «فسادستیز، پاکدست، کارآمد و مردمی» بودن «معاونین وزیر و مدیرکل‌ها و همه بخش‌ها» برخوردار بوده است. رئیسی سوم شهریورماه در آخرین جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی و در دفاع پایانی از برنامه‌های دولت و وزیران پیشنهادی در مجلس گفته بود: «در کنار وزیر، تیمی که می‌خواهد وزارتخانه را اداره کند برای ما بسیار مهم است؛ یعنی بنده علاوه بر وزیر نسبت به تیم وزارتخانه هم حتما نظر خواهم داشت که وزرا، معاونینی کارآمد داشته باشند. اگر معاون، کارآمد نباشد، اگر استانداران کارآمد نباشند، اگر سفرا کارآمد نباشند، وزیران ما هر‌چند وزیر خوبی باشند اتفاقی نمی‌افتد؛ لذا حتما نسبت به معاونین وزرا و مدیران کل و همینطور بخش‌های مختلف نظر خواهیم داشت و از مشورت دوستان هم بهره‌مند خواهیم شد تا بتوانیم یک وزارتخانه حقیقتا قوی داشته باشیم.» ذره‌بین نظارت و شفافیت فعالان شبکه‌های اجتماعی از ابتدای راه انتخابات استانداران، عملکرد و سوابق آنان در گذشته را مورد بررسی قرار داده است.

رئیس‌جمهور رسیدگی می‌کند
در این میان انتخاب مدرس خیابانی به‌عنوان استاندار سیستان و بلوچستان در میان گروهی از فعالان شبکه‌های اجتماعی مورد نقد قرار گرفت. جمعی در شبکه‌های اجتماعی از او به‌عنوان مدیری که حقوق نجومی گرفته است، یاد کردند. منتقدانش مدعی شدند که «مدرس خیابانی در حالی استاندار سیستان‌وبلوچستان شد که در تیرماه سال ۱۴۰۰، ۱۱۷‌میلیون تومان حقوق دریافت کرده!»
با داغ‌شدن این مباحث در شبکه‌های اجتماعی، مالک شریعتی، نماینده تهران در مجلس اعلام کرد رئیسی شخصا بر این مسئله نظارت خواهد داشت. او در همین راستا با اشاره به طرح تحقیق و تفحص از حقوق‌های نجومی طی توییتی نوشت: «عصر یکشنبه با رأی اکثریت اعضا به‌عنوان رئیس هیأت «تحقیق و تفحص از حقوق‌های نجومی» انتخاب شدم. آقایان رضوانی و حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی نواب اول و دوم و آقای ارکانی نیز دبیر این هیأت شدند. ان‌شاءالله با بهره‌مندی از گزارش‌های مردمی گزارش جامع و دقیقی در مهلت قانونی تقدیم خواهد شد. طبق قانون، کار رسمی هیأت با ابلاغ احکام اعضا توسط رئیس محترم مجلس آغاز می‌شود؛ اما مطمئنم رئیس‌جمهور محترم، موضوع حقوق نجومی استاندار ویژه منتخب سیستان و بلوچستان را شخصا بررسی کرده و به وعده پاسخگویی عمل خواهند کرد. پی‌نوشت: آقای مدرس خیابانی از مجلس رأی اعتماد نگرفته بود!»


انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdci.5a5ct1aqpbc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما