شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۵
کد مطلب : ۴۶۸۰
plusresetminus
چندماهی است که قبض برق برخی مشترکان و میزان مبلغ و هزینه مصرف برق خبرساز شده و با حاشیه‌هایی روبه‌رو است.
پشت پرده قبض‌های نجومی برق
صبح‌شد: چندماهی است که قبض برق برخی مشترکان و میزان مبلغ و هزینه مصرف برق خبرساز شده و با حاشیه‌هایی روبه‌رو است. پس از انتشار قبض برق فوتبالیست معروف که با بحث‌هایی درباره ضرورت آزادسازی قیمت برق و همچنین پرداخت یارانه به اقشار فرودست همراه بود، حالا مشترکانی می‌گویند هزینه برق آن‌ها به‌تازگی با شیب و شدت بالایی افزایش یافته است.
 در تازه‌ترین خبر توانیر اعلام کرده قبض برق مشترکانی که در محاسبه قیمت ابهام دارند بررسی می‌شود و امکان تقسیط مبلغ قبوض برای سهولت پرداخت مردم هم وجود دارد. در‌این‌باره معاون برق و انرژی وزارت نیرو با اشاره به دستور ویژه وزیر نیرو به شرکت‌های توزیع سراسر کشور درباره بررسی قبض برق مشترکانی که در محاسبه قیمت ابهام دارند، با بیان اینکه رقم‌های بالای قبض برق در کمتر از سه درصد مشترکان بسیار پرمصرف دیده می‌شود، گفت: با بررسی قبض‌های صادر‌شده امسال در شرکت توانیر مشخص شده است که حدود ۸۲ درصد (۲۵ میلیون مشترک) کمتر از الگوی تعیین‌شده (در مناطق معتدل ۳۰۰ کیلووات ساعت) مصرف برق داشته‌اند که جا دارد از همکاری آن‌ها در مدیریت پیک تابستان امسال قدردانی شود.
 همایون حایری در ادامه افزود: برای این گروه از مشترکان فقط هفت درصد افزایش سالانه بر اساس مصوبه دولت اعمال شده که قبض برق عمده این مشترکان رقم بسیار پایینی است. حایری با بیان اینکه حدود ۱۵ درصد مشترکان، مابین الگوی تعیین‌شده تا دو برابر الگو مصرف داشته‌اند، ادامه داد: برای این دسته از مشترکان علاوه بر افزایش سالانه هفت درصد تعرفه، مشمول ۱۶ درصد افزایش به دلیل مصرف بالاتر از الگو شده‌اند و در مجموع ۲۳ درصد افزایش تعرفه در قبض آن‌ها اعمال شده است.
او ادامه داد: بیشترین رقم قبض‌ها برای دسته سوم مشترکان خانگی بسیار پرمصرف صادر شده که کمتر از سه درصد مشترکان معادل ۸۵۰ هزار مشترک را شامل می‌شود که بیش از دو برابر الگو مصرف داشته‌اند.
 معاون برق و انرژی وزارت نیرو اضافه کرد: بهای برق این دسته از مشترکان نیز بر اساس قانون بودجه به صورت غیر‌یارانه‌ای و بر اساس الگوی افزایش پلکانی تعیین می‌شود و بنابراین فقط برای میزان مازاد از دو برابر الگوی مصرف بر اساس نرخ غیر یارانه‌ای برق محاسبه می‌شود.
حایری تأکید کرد: این گروه از مشترکان (کمتر از سه درصد مشترکان خانگی) با اعمال روش‌های مدیریت مصرف به سهولت می‌توانند مصرف برق خود را به سطح الگوی مصرف کاهش داده تا نه‌تن‌ها شامل افزایش قیمت برق نشوند، بلکه از کاهش قابل ملاحظه‌ای در صورت‌حساب برق خود بهره‌مند شوند. او تأکید کرد: چنانچه اشتباهی نیز در بخش محاسبه قبض مشترکان رخ داده باشد، اصلاح می‌شود و حتی در صورت درخواست مردم، امکان پرداخت اقساطی قبوض نیز میسر خواهد بود.
علاوه بر این به‌تازگی سخنگوی صنعت برق در گفت‌وگویی با شبکه خبر درخصوص بررسی قبوض برقی که در محاسبه آن‌ها ابهام وجود دارد، گفت: در حدود ۲.۶ درصد از مشترکان کشور بیش از دو برابر الگو، مصرف کرده بودند که برای این موضوع محل اعتراض مجدد در نظر گرفته شده است.
مصطفی رجبی‌مشهدی یادآور شد: برای مثال در شهر تهران که الگو ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه است، اگر مشترکی در یک دوره دوماهه بیش از ۶۰۰ کیلووات ساعت مصرف داشته باشد، مقدار بیش از ۶۰۰ کیلووات با میانگین خرید برق انرژی‌های تجدیدپذیر محاسبه می‌شود. رجبی‌مشهدی افزود: این دسته از مشترکان که ابهامی درمصرف یا مبالغ قبض برق خود دارند، می‌توانند نسبت به ثبت درخواست بررسی قبوض خود اقدام کنند که البته برای این گروه از مشترکان امکان تقسیط تا سه قسط نیز در نظر گرفته شده است.
 وی همچنین از ادامه داد: بیش از ۲۵ میلیون مشترک برق در کشور در سطح الگو برق مصرف کرده بودند که از آن‌ها تشکر می‌کنیم. مصطفی رجبی‌مشهدی ادامه داد: بهای برق این تعداد تنها هفت درصد اضافه شده است.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcj.oexfuqemysfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما