چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۳۶
کد مطلب : ۴۷۱۱
plusresetminus
این روز‌ها در برخی از کوچه و خیابان‌ها می‌توان نوجوانان و بزرگ سالان و حتی زنانی را دید که کیسه‌های پلاستیکی بزرگی را به دوش می‌کشند یا سرشان را داخل سطل زباله‌ای کرده اند یا برای آن که دستشان به زباله‌های کف مخزن برسد، خود را به داخل مخزن فرو برده اند.
حواشی قفل‌دار شدن مخازن زباله
صبح‌شد: این روز‌ها در برخی از کوچه و خیابان‌ها می‌توان نوجوانان و بزرگ سالان و حتی زنانی را دید که کیسه‌های پلاستیکی بزرگی را به دوش می‌کشند یا سرشان را داخل سطل زباله‌ای کرده اند یا برای آن که دستشان به زباله‌های کف مخزن برسد، خود را به داخل مخزن فرو برده اند. این صحنه‌های ناخوشایند را بیشتر شهروندان شهر‌های بزرگ هر روز می‌بینند. با این حال به تازگی مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از طرحی برای کاهش زباله گرد‌ها خبر داده که در آن سامان دهی برای زباله گرد‌ها دیده نمی‌شود بلکه می‌خواهند با قفل دار کردن مخازن که قرار است به تدریج در تهران اجرایی شود، دسترسی به مخازن زباله را سخت کنند تا زباله گرد‌ها دیگر نتوانند خود را در مخزن زباله خم کنند و مقداری از زباله‌های بازیافتی داخل گاری زباله را بردارند.
۱- به گفته مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران این مخازن کاوری دارند که مخزن، داخل آن کاور می‌رود و قفل می‌شود و فقط توسط کلید یا ابزاری که توسط کارگر یا نیروی خدماتی شهرداری وجود دارد، باز می‌شوند و مخزن مدام باز نیست که هر کسی بتواند به آن دسترسی داشته باشد.
۲- البته با اجرای این طرح قطعا شاهد مزایایی مثل مبارزه با مافیای زباله، کاهش حشرات موذی در اطراف مخزن زباله‌ها و همچنین کاهش آلودگی اطراف مخزن‌های زباله خواهیم بود، اما در این میان، نکاتی وجود دارد که به نظر می‌رسد از نگاه مسئولان شهری مغفول مانده است.
۳- همان طور که گفتیم این طرح مزیت‌هایی دارد، اما در کنار مبارزه با مافیای زباله عده‌ای از این راه امرار معاش می‌کنند که این کار قبل از آن که فکری برای ساماندهی و اشتغال آن‌ها کرده باشیم، تنها می‌تواند به افزایش بزهکاری در جامعه منجر شود، چون طبق گفته مجید فراهانی عضو سابق شورای شهر تهران در اواخر سال ۹۸ تنها در این شهر، بیش از ۱۴ هزار زباله گرد وجود دارند که متاسفانه از این تعداد چهارهزار و ۷۰۰ نفر یعنی یک سوم این رقم کودک هستند.
۴- به جز این، شاید همین افزایش یا کاهش زباله گرد‌ها تلنگری برای مسئولان باشد تا از میزان فقر مردم آگاه شوند و این زباله گردی مانند دماسنجی است که می‌تواند مسئولان را از وضعیت اطراف شان قبل از این که به انفجار برسد، آگاه کند. در ضمن این نکته را هم نباید فراموش کرد در حالی که بیکاری در کشور بیداد می‌کند همین جمع آوری زباله‌های سرگردان، باعث شده عده‌ای بتوانند در این اوضاع گرانی زندگی خانواده‌ای را پوشش دهند. به هر حال بهتر است مسئولان به جای پاک کردن مسئله به فکر حل آن باشند و قفل زدن بر سطل‌های زباله تنها پاک کردن صورت مسئله است.
۵- نکته دیگر این که برای طرحی که قرار نیست مسئله‌ای را حل کند قرار است بیش از ۲۳۰ میلیارد تومان هم هزینه شود. در تهران بیش از ۶۰ هزار مخزن زباله وجود دارد که با توجه به قیمت سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی هر مخزن برای تعویض مخزن‌های شهر تهران تنها چیزی حدود ۲۳۰ میلیارد تومان هزینه لازم است.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdce.z8ebjh8fz9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما