کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شب سیاه زاکربرگ

17 مهر 1400 ساعت 8:46

۶ ساعت قطعی شبکه‌های اجتماعی، ۶ میلیارد دلار از ثروت زاکربرگ کاست.


صبح شد: روز دوشنبه حول و حوش ساعت ۲۰ به وقت ایران اینستاگرام، واتس اپ و فیس بوک در جهان از کار افتادند و دسترسی میلیارد‌ها نفر به این شبکه‌های اجتماعی قطع شد و کاربران را شوکه کرد. البته در همین زمان شبکه‌های اجتماعی دیگر هم از جمله توئیتر و تلگرام که بدون مشکل در حال کار بودند به خاطر هجوم کاربران با اختلال و کندی روبه رو شدند. مارک زاکربرگ و شرکت فیس‌بوک جداگانه با انتشار بیانیه‌هایی بعد از اتصال مجدد سرویس‌ها از کاربران به دلیل این اتفاق عذرخواهی کردند و آن را ناشی از یک سری تغییر تنظیمات در ترافیک و ارتباط با دیتاسنتر این شبکه اجتماعی دانستند با این حال کاربران عصبانی از زاکربرگ و فیس‌بوک به شدت انتقاد کردند.
میلیارد‌ها نفر بدون شبکه‌های اجتماعی
بر اساس آخرین گزارش‌ها، فیس‌بوک دارای ۲.۵ میلیارد کاربر است، واتس‌اپ حدود دو میلیارد کاربر دارد و اینستاگرام هم به بیش از یک میلیارد کاربر رسیده است. با این حال با توجه به این که بسیاری از کاربران همزمان از دو یا سه شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند، این قطعی شش ساعته باعث شد بیش از دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون کاربر در جهان از دسترسی به فیس بوک، واتس اپ و اینستاگرام محروم شوند.
ثروت بر باد رفته زاکربرگ
روز دوشنبه را می‌توان بدترین روز برای زاکربرگ دانست؛ چراکه در عرض چند ساعت، به دلیل افت سهام فیس‌بوک، بیش از شش میلیارد دلار از ثروت او کاسته شد. رقبای واتس‌اپ هم حداقل برای شش ساعت مجالی برای حمله به این شبکه یافتند و میلیون‌ها طعنه نثار فیس‌بوک و بنیان‌گذارش کردند. همچنین برآورد‌ها از بیش از ۱۰۰میلیون دلار ضرر مستقیم به مجموعه کسب‌وکار زاکربرگ حکایت دارد. این قطعی، دومین ضربه بزرگ به فیس‌بوک در روز‌های اخیر پس از افشاگری علیه این شرکت بود که شخص زاکربرگ را به کسب سود بیشتر از انتشار اطلاعات نادرست متهم می‌کند.
شب رویایی رقبا
سرویس پیام‌رسان خصوصی «سیگنال» در مدت قطعی شش ساعته سرویس‌های فیس‌بوک با خیل عظیم کاربرانی روبه‌رو شد که به عضویت این سرویس درآمدند. به گزارش «ایسنا»، سیگنال در توئیتر اعلام کرد میلیون‌ها کاربر جدید روز دوشنبه به این سرویس پیام‌رسان پیوستند. همچنین پاول دوروف مدیرعامل تلگرام اعلام کرده است که در همین شش ساعت قطعی فیس بوک، واتس اپ و اینستاگرام بیش از ۷۰ میلیون کاربر جدید عضو این شبکه اجتماعی شده اند. سخنگوی کلاب‌هاوس اعلام کرد که در هزاران اتاق این شبکه اجتماعی صوتی درباره این قطعی صحبت شد.
نفس راحت کاربران ایرانی
با توجه به تصویب طرح صیانت فضای مجازی مواجهه کاربران ایرانی همراه با طنز و نگرانی بود. در آغاز بسیاری از کاربران ایرانی به تصور فیلترینگ به این ماجرا واکنش نشان دادند و بعد که مشخص شد قطعی سرویس‌ها سراسری است نیز آن را تمرینی برای روز اجرای صیانت دانستند. اخباری ضد و نقیض و اشتباه نیز در فضای رسانه‌ای ایران مطرح شد، از جمله خبری که بسیاری از رسانه‌ها و سایت‌های خبری فارسی به نقل از رویترز نوشتند و قطع سرویس‌ها را ناشی از هک فیس‌بوک توسط یک هکر ۱۳ساله دانستند. البته خیلی زود مشخص شد که اساسا رویترز چنین خبری را منتشر نکرده است.

انتهای پیام/


کد مطلب: 4852

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/4852/شب-سیاه-زاکربرگ

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir