شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۵۰
کد مطلب : ۴۸۵۴
plusresetminus
رئیس جدید بنیاد شهید از ضرورت تغییر ساختار اقتصادی و خروج این نهاد خدمت‌رسان از بنگاه‌داری می گوید. این همان مطالبه جدی اغلب کارشناسان است که نایب رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس هم در گفت و گو با خراسان الزامات و راهکارهایش را برشمرده است.
ساختار بنیاد شهید تغییر می کند؟
صبح‌شد: بار‌ها تیتر زدیم و مطالبه جامعه ایثارگران، نمایندگان مجلس و کارشناسان اهل فن را بیان کردیم؛ و چه مسرت‌بخش است که حالا رئیس جدید بنیاد شهید هم همین مطالبه را به عنوان رویکرد تحولی خود مطرح می‌کند و می‌گوید: «کار بنیاد شهید بنگاه‌داری نیست».
رویکرد مثبت به مطالبه جامعه ۳ میلیونی
سال‌هاست که جامعه سه‌میلیون نفری خانواده معظم شهدا، جانبازان، ایثارگران و خانواده‌های این عزیزان با مشکلات متعددی مواجه‌اند و کارشناسان، دلیل اصلی آن را رویکرد بنگاه‌داری بنیاد شهید و دورشدن از وظیفه اصلی خود، یعنی خدمت‌رسانی به این گروه هدف ارزیابی کرده‌اند. در گزارش‌های متعدد روزنامه خراسان، انتقاد‌ها به این رویه را انعکاس دادیم و گفتیم تنها راه عبور از این شرایط، خروج بنیاد شهید از بنگاه‌داری و تمرکز بر خدمت‌رسانی است که امید می‌رود این گفته رئیس بنیاد شهید باعث شروع دوره جدیدی در این نهاد شود و روند و رویه بنگاه‌داری با اشکال جدیدی ادامه پیدا نکند.
قاضی زاده: نباید وقت بنیاد صرف بنگاه‌داری شود
حالا «سیدامیرحسین قاضی‌زاده» رئیس جدید بنیاد شهید و امور ایثارگران که سال‌ها نماینده مجلس بوده و از نقد‌های مجلسی‌ها به عملکرد اقتصادی این بنیاد مطلع است، رویکرد خود را اعلام کرده و گفته است: «کار بنیاد شهید بنگاه‌داری نیست بلکه وظیفه این نهاد ارائه خدمات به جامعه ایثارگری است، لذا نباید وقت بنیاد صرف بنگاه‌داری شود».
طبق گفته رئیس بنیاد شهید به خبرگزاری ایرنا، این نهاد خدمت‌رسان دارای حدود ۱۴۰ شرکت و مجموعه اقتصادی است که برخی وابسته به این نهاد، تعدادی تحت مدیریت و نام بنیاد شهید و برخی نیز با سهام‌داری جامعه ایثارگری اداره می‌شوند. قاضی‌زاده تصریح کرده است: «فعالیت اقتصادی بنیاد شهید به عنوان یک موضوع حاشیه‌ای باید در قالب یک مدیریت مستقل صورت گیرد، مجموعه اقتصادی بنیاد باید در قالب یک تفاهم‌نامه و بر مبنای بودجه و فعالیت مشخص و شفاف و به شکل درآمد و هزینه فعالیت داشته باشد، درآمد توسط بخش‌های اقتصادی تولید و در موارد موردنیاز و در راستای اهداف و وظایف بنیاد شهید هزینه شود».
نیاز به چند ماه زمان برای تغییر ساختار
او افزوده است: «ما به دنبال اصلاح ساختار بخش‌های اقتصادی بنیاد نظیر بانک و بیمه دی، سازمان اقتصادی کوثر و سازمان اموال و املاک بنیاد هستیم. در وهله نخست باید ارزیابی دارایی‌ها و تهیه گزارش برای شناخت از این مجموعه‌ها صورت بگیرد تا با کمک افراد صاحب‌نظر در حوزه اقتصاد، برنامه‌ای جامع برای تغییر و تحول و رشد ساختار اقتصادی بنیاد تهیه شود که البته طی این روند چند ماه به طول می‌انجامد». به گفته قاضی‌زاده، تامین بودجه و درآمد برای رسیدگی به امور بنیاد شهید، یکی از اهداف تغییر و تحول در ساختار اقتصادی بنیاد است و دلیل این رویکرد هم این است که هم‌اکنون تعداد زیادی از جانبازان و ایثارگران به دلیل کمبود منابع در نوبت دریافت خدمات قرار دارند. رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطرنشان کرده است: «بنیاد اکنون به طور متوسط به کمتر از یک‌سوم جامعه هدف خود نظیر جانبازان یا اقشار نیازمند به کمک معیشتی، خدمات می‌دهد. از طرفی بخش اقتصادی بنیاد باید تامین نیاز‌های جامعه هدف را مدنظر داشته باشد و خدماتی مثل تامین اقلام مختلف مانند ویلچر، دارو و خدمات آموزشی و همچنین تامین اشتغال جامعه ایثارگری از وظایف تعریف‌شده برای مجموعه‌های اقتصادی بنیاد در چشم‌انداز تحول این نهاد است».
احتمال حفظ حوزه‌های اقتصادی
قاضی‌زاده این را هم گفته است که: «در ادوار گذشته مدیریت بنیاد شهید، برخی از این واگذاری‌ها انجام شده و از آن‌جا که اکنون فعالیت و کارآیی برخی شرکت‌ها متنوع و متفاوت است، ممکن است فقط برخی شرکت‌ها واگذار شوند، اما برخی دیگر مانند بانک که در تامین منابع مالی بنیاد می‌توانند موثر باشند، حفظ شوند، بنابراین با توجه به نوع تشکیلات و فعالیت شرکت‌های اقتصادی، تصمیمات مختلفی در خصوص آن‌ها اتخاذ خواهد شد».
 
 
 
 نایب رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس در گفتگو با خراسان مطرح کرد
راهکار‌ها و الزامات خروج بنیاد شهید از تصدی‌گری اقتصادی
حجت الاسلام «سیدجواد حسینی‌کیا»، نایب رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس، از رویکرد رئیس جدید بنیاد شهید استقبال می‌کند و البته برای تحقق آن، رعایت الزاماتی را هم ضروری می‌داند. حسینی‌کیا دیروز در گفتگو با خراسان، راهکار‌هایی را هم پیشنهاد کرد:
- شاید بهترین راه این باشد که بنیاد شهید همه بنگاه‌های اقتصادی خود را به دولت واگذار کند و هیچ‌گونه تصدی‌گری در این حوزه نداشته باشد. در مقابل، دولت هم مسئولیت تامین همه هزینه‌های اقتصادی و بودجه بنیاد را متقبل شود.
- یک راه دیگر این است که بنیاد شهید همه بنگاه‌های اقتصادی خود را بفروشد و به جای آن، سهام مجتمع‌های قابل اعتماد مثل پتروشیمی را خریداری کند و از عواید آن بهره ببرد.
- پیشنهاد دیگر این است که بنیاد شهید مانند صندوق‌های بازنشستگی عمل کند و خودش را از فعالیت مستقیم اقتصادی کنار بکشد، اما آن را راهبری کند که برای این کار باید بنگاه‌ها و شرکت‌های خود را به بخش خصوصی واگذار کند.
- نکته مهم این است که باید تدبیر ویژه‌ای اتخاذ شود تا در مسیر کاهش تصدی‌گری بنیاد شهید و واگذاری‌ها، اموال بیت‌المال و ایثارگران به یغما نرود.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcc.pq0a2bq40la82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما