يکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۳۲
کد مطلب : ۴۸۶۹
plusresetminus
مروری بر آثار مهم و به یادماندنی زنده یاد عزت‌ا... مهرآوران بازیگر «لیسانسه‌ها» و «دزد و پلیس»، به بهانه درگذشت او...
مروری بر آثار عزت‌ا... مهرآوران
صبح‌شد: هنوز چند روز بیشتر از درگذشت فتحعلی اویسی نگذشته بود که عزت‌ا... مهرآوران هم دار فانی را وداع گفت و اهالی هنر بار دیگر به سوگ نشستند. پس از بازیگران و هنرمندان پیش کسوتی مانند پرویز پورحسینی، کامبوزیا پرتوی، چنگیز جلیلوند، فرشته طائرپور، کریم اکبری مبارکه، اکبر عالمی، خسرو سینایی و سیامک اطلسی، اکنون عزت‌ا... مهرآوران جدیدترین چهره پیش کسوتی است که او را در دوران شیوع کرونا و بر اثر بیماری کووید-۱۹ از دست دادیم. به بهانه درگذشت این بازیگر طناز و باسابقه، مروری بر کارنامه هنری و آخرین آثار او داشتیم.
همکاری با محمدرضا هنرمند و رضا عطاران
عزت‌ا... مهرآوران کار خود را از صحنه تئاتر آغاز کرد و به سینما و تلویزیون راه یافت. این بازیگر در سال‌های فعالیت خود بیشتر در آثار کمدی ایفای نقش کرد و با آن لحن شیرین و خاص خود در خاطر مخاطبان مانده است. او در فیلم‌های سینمایی حضور کوتاهی داشت و بیشتر با نقش‌های فرعی دیده شد. یکی از نقش‌های به‌یادماندنی این بازیگر در سینما، کاراکتر او در فیلم ماندگار «آژانس شیشه‌ای» است. مهرآوران در این فیلم نقش یکی از مسافران آژانس مسافرتی را برعهده داشت که مرد ثروتمند و منفعت‌طلبی بود و برخلاف اکثر نقش‌هایش، شخصیتی چندان کمدی و طناز نبود. «مرد عوضی» و «مومیایی ۳» ساخته محمدرضا هنرمند و «خوابم می‌آد» به کارگردانی رضا عطاران از دیگر آثار کارنامه سینمایی این بازیگر است.
حضور پررنگ در سریال‌های کمدی تلویزیون
همان طور که اشاره کردیم عزت‌ا... مهرآوران حضور پررنگی در سینما نداشت، اما در سریال‌های مختلف تلویزیون و نمایش خانگی ایفای نقش کرد و با کارگردانان مختلفی همکاری کرد. این بازیگر در تلویزیون نیز مسیر بازی در آثار کمدی را پیش گرفت و با آثار خود لبخند بر لب مخاطبان آورد. او چند همکاری با سعید آقاخانی داشت و در مجموعه‌هایی مانند «دزد و پلیس» و «خروس» و «بیمار استاندارد» بازی کرد. «دزد و پلیس» موفق‌ترین همکاری این بازیگر با آقاخانی است و با استقبال رو‌به‌رو شد. عزت‌ا... مهرآوران در سریال‌های کمدی دیگری مانند «هفت سنگ»، «لیسانسه‌ها»، «زیر همکف»، «پدر پسری» و «زن زندگی مرد زندگی» نیز حضور داشت.
نقش به یادماندنی در «وضعیت سفید» و «لیسانسه‌ها»
علاوه بر «دزد و پلیس» یکی از بهترین آثار کارنامه عزت‌ا... مهرآوران در ژانر کمدی، سریال «لیسانسه‌ها» اثر سروش صحت است. او در این مجموعه نقش «عباس نقوی» پدر شخصیت اصلی سریال یعنی «حبیب» را ایفا می‌کرد. این سریال مورد توجه مخاطبان تلویزیون قرار گرفت و تبدیل به نقطه عطفی در کارنامه او شد. هرچند که «دزد و پلیس» نیز جزو آثار پرمخاطب مهرآوران است، اما بیشتر مخاطبان تلویزیون این بازیگر را به عنوان «پدر حبیب» به خاطر می‌آورند. او در کنار هوتن شکیبا در نقش پدر و پسر مکمل بسیار خوبی برای یکدیگر بودند و حضور موفقی در سه فصل سریال داشتند. یکی دیگر از آثار مهم و ماندگار عزت‌ا... مهرآوران، مجموعه محبوب «وضعیت سفید» ساخته حمید نعمت‌ا... است که جزو معدود آثار غیرکمدی کارنامه اوست. مهرآوران در این سریال نقش کاراکتر «هوشنگ» همسر «محترم» با بازی افسانه بایگان را ایفا می‌کرد. هرچند که «وضعیت سفید» کمدی نبود، اما رگه‌هایی از کمدی در سریال وجود داشت و به تناسب قصه اتفاقات بامزه‌ای در آن رخ می‌داد. این بازیگر در نقش «هوشنگ» از شوخ‌طبعی و طنازی خود بهره گرفت و به خوبی در نقش داماد مهربان، آرام و صبور خانواده فرو رفت. حضور او در «وضعیت سفید» و آواز‌هایی که می‌خواند، در ذهن مخاطبان ماندگار شده است.
از «هیولا» تا «ساخت ایران»
عزت‌ا... مهرآوران سال‌های اخیر حضور پررنگی در مدیوم نمایش خانگی داشت. او در سریال‌های «هیولا» اثر مهران مدیری، «ریکاوری» ساخته بهادر اسدی، «خوب، بد، جلف: رادیواکتیو» کاری از محسن چگینی، «می‌خواهم زنده بمانم» اثر شهرام شاه حسینی و «ساخت ایران ۳» به کارگردانی بهمن گودرزی ایفای نقش کرد. از میان سریال‌های او در نمایش خانگی، مجموعه «هیولا» و «می‌خواهم زنده بمانم» مورد استقبال مخاطبان واقع شد، اما «ریکاوری» چندان دیده نشد و «رادیواکتیو» موفقیت نسخه سینمایی را تکرار نکرد. «ساخت ایران ۳» نیز اکنون در مرحله تصویربرداری است.
آخرین آثار مهرآوران
زنده‌یاد عزت‌ا... مهرآوران در گفتگو‌های خود به این نکته اشاره کرده بود که با وجود نگرانی نسبت به کرونا، باید برای گذراندن زندگی به فعالیت خود ادامه بدهد. این بازیگر به تازگی با سریال «زن زندگی مرد زندگی» در تلویزیون دیده شد. مجموعه «خودخواسته» به کارگردانی علیرضا بذرافشان در تلویزیون و فصل سوم «ساخت ایران» در نمایش خانگی، از آخرین آثاری هستند که او مشغول بازی در آن‌ها بود. مدتی پیش فرزند این بازیگر اعلام کرد که او هنگام بازی در «ساخت ایران ۳» و به علت حضور افراد کرونا مثبت در این پروژه، به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده است.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdci.qa5ct1av3bc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما