يکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب : ۴۸۷۳
plusresetminus
انتشار خبری از درگیری در زندان تهران بزرگ بار دیگر موجب توجه به وضعیت زندان‌ها شد.
ماجرای درگیری فشافویه چه بود؟
صبح‌شد: انتشار خبری از درگیری در زندان تهران بزرگ بار دیگر موجب توجه به وضعیت زندان‌ها شد. رئیس سازمان زندان‌ها در توییتی، این خبر را غیردقیق خواند و تأکید کرد که «در بند مجرمان امنیتی، برای مراقبت و رعایت بهتر تفکیک و طبقه‌بندی، بیش از ۵۰ درصد ظرفیت خالی و زندانی دیگری حضور ندارد.»
این خبر در حالی در هشتادمین روز حضور غلامحسین محسنی اژه‌ای در مسند ریاست قوه قضاییه منتشر شد که در این دوره کوتاه، شاهد تأکید مکرر وی بر تحول در وضعیت زندان‌ها بوده‌ایم.
محسنی اژه‌ای در دوران کوتاهی که از انتصابش به‌عنوان قاضی‌القضات می‌گذرد، بازدید‌هایی سرزده از مجتمع‌های قضایی و نیز زندان‌های مهمی، چون اوین و رجایی‌شهر و ندامتگاه دماوند داشته است. در این میان، بازدید از بند‌های الف، ۲۰۹ و ۲۴۱ امنیتی زندان اوین و نیز دیدار با خانواده‌های محکومان آبان‌۹۸ از اقدامات ویژه رئیس دستگاه قضا بوده که با واکنش‌های مثبت همراه بوده است.

واکنش دستگاه قضا به خبر‌های داخل زندان
پیش‌تر نیز انتشار فیلم دوربین‌های مدار‌بسته زندان اوین یا رسانه‌ای‌شدن فوت ۲ زندانی در زندان، سبک عملکردی دستگاه قضا را مورد توجه اذهان عمومی قرار داده بود.
اما هر بار با دستور مقامات ارشد قضایی موضوعات حاشیه‌ساز مورد بررسی قرار گرفتند؛ چنان‌که در ماجرای انتشار فیلم‌هایی از زندان اوین ۶ نفر از متخلفان این موضوع، تحت تعقیب قضایی و بازپرسی قرار گرفتند که ۲ نفر بازداشت و باقی با قرار مناسب آزاد شدند.
همچنین درپی فوت «سیدشاهین ناصری» در ندامتگاه تهران بزرگ، رئیس سازمان زندان‌ها دستور پیگیری علت فوت این زندانی را صادر کرد. همچنین ۲ روز بعد، روابط‌عمومی اداره کل زندان‌های استان تهران در واکنش به انتشار خبر فوت «امیرحسین حاتمی» در زندان تهران بزرگ، از تشکیل کمیته بررسی فوت این زندانی خبر داد و تأکید کرد که «صرف‌نظر از نوع بزهکاری، بیماری یا اعتیاد مرحوم حاتمی، درصورت احراز خطا با عوامل برخورد خواهد شد.»
در روز‌های اخیر هم برخی رسانه‌های خارج از کشور خبری مبنی بر ضرب و شتم تعدادی از زندانیان سیاسی در زندان تهران بزرگ (فشافویه) از سوی زندانیان جرایم خشن منتشر کردند. محمدمهدی حاج‌محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها در این‌باره در صفحه شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «درخصوص خبر غیردقیق درگیری در ‎زندان تهران بزرگ، همین بس که، زندان محفل فرهیختگان نیست؛ بلکه محفل مجرمان است. با وجود کنترل ها، اختلاف و تنش بین آن‌ها دور از انتظار نیست. در بند مجرمان امنیتی، برای مراقبت و رعایت بهتر تفکیک و طبقه‌بندی، بیش از ۵۰ درصد ظرفیت خالی و زندانی دیگری حضور ندارد.»

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcd.50o2yt0jsa26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما