کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حضور زنان بازی با کره را بدون تماشاگر کرد؟

20 مهر 1400 ساعت 12:36

تیم ملی فوتبال ایران در شرایطی امروز در حساس‌ترین بازی‌اش از مرحله انتخابی جام جهانی به مصاف کره جنوبی در ورزشگاه آزادی می‌رود که برخلاف وعده داده‌شده، این بازی بدون حضور تماشاگران برگزار می‌شود.


صبح شد: تیم ملی فوتبال ایران در شرایطی امروز در حساس‌ترین بازی‌اش از مرحله انتخابی جام جهانی به مصاف کره جنوبی در ورزشگاه آزادی می‌رود که برخلاف وعده داده‌شده، این بازی بدون حضور تماشاگران برگزار می‌شود. نبودن تماشاگران در این دیدار به حدی جدی شده که حرف‌های مسئولان وزارت ورزش با فدراسیون فوتبال هم «دو تا» از آب درآمده و مشخص نیست چرا در زمینه‌ای به این مهمی، اتفاق‌نظر وجود ندارد. پیش‌تر، به‌طور مشخص بعد از بازی ایران و سوریه در ورزشگاه آزادی که بدون حضور تماشاگران برگزار شد، مسئولان فدراسیون فوتبال به دنبال گرفتن میزبانی به شکل بهتری برای بازی با کره جنوبی بودند. همان زمان دیدار شهاب‌الدین عزیزی‌خادم با جانی اینفانتیو، رئیس فیفا هم صورت گرفت و مشخص شد که اینفانتینو برای اعطای میزبانی به ایران در مسیر انتخابی جام جهانی دو شرط مهم گذاشته است: یکی وجود سیستم VAR و دیگری حضور زنان تماشاگر ایرانی در بازی با کره جنوبی. اینکه چرا در آن برهه مسئله اعطای میزبانی به ایران بحث‌برانگیز شده بود، دلیل خاصی دارد؛ ایران به خاطر مدیریت نه‌چندان مقبول درمورد شیوع ویروس کرونا به‌شدت تحت فشار قرار گرفته بود و شایعه شده بود که ممکن است میزبانی گروه ایران به‌صورت متمرکز برگزار شود. این‌طور شد که مسئولان فدراسیون فوتبال هم دست پیش را گرفتند تا هر‌طور شده میزبانی را به ایران برگردانند. اینفانتینو هم درست به همان دلیل، دو شرط مهم را برای مسئولان فدراسیون فوتبال گذاشت.
بعد از دیدار انجام‌شده مقرر شد که مسئولان فدراسیون فوتبال ایران هرطور شده سیستم VAR را برای ورزشگاه آزادی راه‌اندازی کنند. ابتدا بحث بر سر خرید تجهیزات موردنظر بود و بعد‌ها هم عنوان شد که اگر خرید سیستم به موقع صورت نگیرد، برای دیدار با کره جنوبی از تجهیزات اجاره‌ای می‌شود تا فیفا، مشکلی برای میزبانی ایران ایجاد نکند.
مسئله دوم، اما موضوع حساس‌تری بود؛ پیش‌از‌این عنوان شده بود مسئولان فدراسیون فوتبال در پی رایزنی هستند تا هر‌طور شده جواز ورود ۱۰ هزار تماشاگر به ورزشگاه آزادی را برای بازی با کره به دست بیاورند. تا همین هفته پیش هم خروجی جلسه‌های مختلف نشان می‌داد این موضوع حل شده است و تماشاگران ایران به شرط تزریق دو دز واکسن کرونا می‌توانند بازی را از نزدیک تماشا کنند؛ اما این مورد یک روی سکه بود، چون برای ورود زنان به ورزشگاه، همان شرطی که رئیس فیفا برای فدراسیون فوتبال ایران گذاشته بود، نیاز به رایزنی بیشتری بود. مسئولان فدراسیون فوتبال ایران چند روز پیش بدون اینکه اسمی از تعداد مشخص تماشاگران زن به میان بیاورند، گفتند در جلسه با نهاد‌های بالاتر، درباره ورود زنان به ورزشگاه بحث شده است، ولی هرگز عنوان نکردند مجوزی برای ورود آن‌ها گرفته‌اند. البته یکی، دو خبرگزاری نوشتند که مجوز ورود زنان صادر شده، ولی همچنان تأکید داشتند از آنجا که قرار است تعداد اندکی از تماشاگران به ورزشگاه بیایند، تعداد نفرات تماشاگران زن برای بازی با کره جنوبی بسیار اندک خواهد بود. اگر قرار بود روال ورود زنان به ورزشگاه مثل دیدار ایران با کامبوج باشد، نباید انتظار حضور بیش از صد تا ۱۵۰ تماشاگر زن را داشت. در همان بازی با کامبوج مقرر شده بود یک‌دهم گنجایش ورزشگاه به زنان اختصاص داده شود و نهایتا چیزی نزدیک به شش هزار نفر تماشاگر زن توانستند بازی ایران با کامبوج را از نزدیک تماشا کنند. حال برای بازی با کره جنوبی که قرار شده بود ۱۰ هزار تماشاگر به ورزشگاه آزادی بیایند، می‌شد حدس زد که برای ورود صد نفر از زنان تماشاگر برنامه‌ریزی شده است.
‌VAR پَر، حضور تماشاگران هم پر
این گمانه‌زنی‌ها تا سه روز پیش هم درباره تعداد و شیوه حضور تماشاگران برای بازی ایران با کره جنوبی انجام می‌شد که ناگهان شایعه شد بازی ایران با کره جنوبی بدون حضور تماشاگران خواهد بود. این اتفاق بعد از آن رخ داد که مشخص شد سیستم VAR هم قرار نیست در این بازی مورد استفاده قرار بگیرد! در واقع در کسری از ثانیه دو شرطی که فیفا برای اعطای میزبانی به ایران گذاشته شده بود، از بین رفت. درمورد استفاده از سیستم VAR که می‌شود بعدا در مطلبی مفصل به آن پرداخت، ولی درباره لغو حضور تماشاگران برای این بازی اتفاقاتی رخ داده که همگی بحث‌برانگیز است. ماجرا از این قرار است که شایعه شده مسئولان فدراسیون فوتبال ایران مدارک مورد نیاز برای حضور تماشاگران در ورزشگاه آزادی را دیر به AFC ارسال کرده‌اند. از قرار، پیش از گرفتن مجوز برای حضور تماشاگران باید فرم‌های مربوطه‌ای به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال و در آن تعهداتی که AFC می‌خواسته ارا‌ئه شود. نکته اینجاست که تعدادی از خبرگزاری‌ها عنوان کرده‌اند مسئولان فدراسیون فوتبال باید ۱۴ روز قبل از این دیدار فرم‌های مربوطه را ارسال می‌کردند و اهمال آن‌ها باعث از‌بین‌رفتن فرصت حضور تماشاگران در این بازی شده است. طبق گزارش‌های موجود مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا هم به دلیل تأخیر رخ‌داده مانع از حضور تماشاگران در بازی ایران با کره جنوبی شده‌اند. این موضوعی است که حمید سجادی، وزیر ورزش هم روز گذشته به آن اشاره کرده و گفته AFC اجازه حضور تماشاگران در این بازی را نداده است. برخلاف صحبت‌های وزیر ورزش، حسن کامرانی‌فر، سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال می‌گوید تمامی فرم‌های لازم در زمان مقرر ارسال شده و هیچ‌گونه ممانعتی از سوی نهاد‌های خارجی نداشته‌اند بلکه تصمیم خود مسئولان ایرانی بوده که این بازی بدون تماشاگر باشد. کامرانی‌فر می‌گوید: «ایمیل‌ها را خواهیم فرستاد که به مردم نشان دهید که طبق قانون دو هفته قبل از مسابقه باید به AFC نامه می‌زدیم، اما ما ۲۱ روز زودتر این کار را انجام دادیم و کوتاهی انجام نشده است. ما باید به سمتی برویم که بتوانیم تماشاگران را کامل و با پروتکل کامل وارد استادیوم کنیم؛ اما اکنون هربار حضور آن‌ها باید با تست PCR انجام شود و این مسئله هم باید راستی‌آزمایی شود که هزینه زیادی دارد. در این بازی با تمام شرایطی که به وجود آمد، نتوانستیم از حضور تماشاگران سود ببریم. دو هفته بعد از این بازی ما خارج از ایران بازی داریم و فرصت خوبی خواهیم داشت که زیرساخت‌ها را شکل دهیم. با‌این‌حال مطمئن باشید که فدراسیون فوتبال کوتاهی نکرده، اما باید زیرساخت‌ها فراهم شود. عدم حضور تماشاگران به مسائل بیرونی ربطی ندارد و ما در داخل به این نتیجه رسیدیم که با توجه به پروتکل‌های بهداشتی و بحث واکسن و زیرساخت‌هایی که برای حضور در استادیوم باید کارت واکسن را داشته باشند و آن را آپلود کنند در سایت مربوطه و همچنین PCR به این نتیجه رسیدیم. از طرفی واقعیت این است که ما باید کمک کنیم به شرایط سلامت جامعه. شرایطی که جامعه به سمت بهتر‌شدن پیش می‌رود، نباید با عدم فاصله‌گذاری و... کار را بد کنیم و پروتکل را رعایت نکنیم. فدراسیون تلاش کرد و همه ارگان‌ها در کنار این موضوع بودند، اما در‌نهایت به این نتیجه رسیدیم که این بازی را بدون تماشاگر برگزار کنیم».
مجوز برای حضور زنان صادر نشد؟
صحبت‌های سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال کمی با حرف‌هایی که پیش‌تر زده و عنوان کرده بود مشارکت خوبی بین نهاد‌های مربوطه برای حضور تماشاگران در این بازی صورت گرفته، تناقض دارد. پیش‌تر همه اقدامات لازم در این زمینه انجام شده بود و مقرر شده بود تماشاگران مشخصی با ارائه مدارک لازم برای این بازی به ورزشگاه بروند. با‌این‌حال به تازگی شایعه دیگری شکل گرفته که مسئولان فدراسیون فوتبال احتمالا به دلیل موفق‌نشدن برای گرفتن مجوز حضور زنان در این بازی مجبور به لغو کلی حضور تماشاگران شده‌اند. اگر از این زاویه به موضوع نگاه شود، باید دوباره پای مسئولان فیفا را به این پرونده باز کرد. در‌واقع یکی از شروط رئیس فیفا این بود که بازی ایران با کره با حضور تماشاگران زن باشد. مسئولان فدراسیون فوتبال هم دو راهکار داشته‌اند: یا اینکه بازی را با حضور تماشاگران برگزار کرده و زنان را هم به ورزشگاه راه بدهند یا اینکه کلا قید حضور تماشاگران در این بازی را بزنند تا از سوی فیفا تحت فشار برای ورود زنان به ورزشگاه قرار نگیرند. این موضوع فعلا در حد شایعه باقی مانده، ولی به نظر می‌رسد چندان بی‌ربط هم نیست. از آنجا که صحبت‌های مسئولان وزارت ورزش با مسئولان فدراسیون فوتبال هم مشابه با یکدیگر نیست، می‌شود نتیجه گرفت که تمام واقعیت درباره غیبت تماشاگران برای بازی امروز مطرح نشده است.

انتهای پیام/


کد مطلب: 4913

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/4913/حضور-زنان-بازی-کره-بدون-تماشاگر

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir