چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۱۵
کد مطلب : ۴۹۱۸
plusresetminus
وزیر کشور از مصوبه اجباری شدن واکسیناسیون اصناف از اول آبان خبر داد. ما در این زمینه نظر اتاق اصناف ایران را جویا شدیم و حرکت دیگر کشورها به سوی واکسیناسیون اجباری را هم بررسی کردیم.
واکسیناسیون سخت‌گیرانه‌تر می شود
صبح‌شد: دیر یا زود، سرانجام کشور‌ها یا اغلب کشور‌ها به سمت و سوی اجباری‌کردن واکسیناسیون کرونا خواهند رفت. آمار‌های رسمی و معتبر جهانی و داخلی از کاهش معنادار میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در میان واکسینه‌شده‌ها حکایت دارد؛ بنابراین عقل می‌پذیرد که در برابر آسیب احتمالی از ناحیه ویروس که تبعاتش، درد و رنج و مرگ‌ومیر و تنگنا‌های اقتصادی و کسادی بازار است، واکسینه شویم.
وزیرکشور: اصناف باید واکسن بزنند
در این میان طبیعی و منطقی است که دولت‌ها یا کارفرما‌ها برای ایمنی بیشتر محیط کسب و کارشان، واکسیناسیون را اجباری کنند؛ چنان‌که روز گذشته نیز وزیر کشور از اجباری‌شدن واکسن برای اصناف کشور از ابتدای آبان خبر داد: «فعالیت اصناف به‌ویژه اصنافی که با موادغذایی سر و کار دارند از ابتدای آبان‌ماه منوط به دریافت واکسن است که این کار نیز به دقت مورد نظارت قرار خواهد گرفت. مقرر شد وزارت بهداشت اسامی ۳ میلیون نفر از ۶ میلیون نفر اصنافی را که واکسن تزریق کرده‌اند، در اختیار قرار دهد تا با تبادل این اسامی برای افرادی که واکسن به آن‌ها تزریق شده است امکان فعالیت در محل کار فراهم شود. فعلا آخر مهرماه برای اجرای این طرح تعیین شده است؛ لذا از همه اصناف درخواست می‌شود که اگر تا به حال واکسن نزده‌اند برای تزریق واکسن اقدام کنند.»
۳ میلیون نفر از اصناف واکسن نزدند
 وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این که وزارت بهداشت آمادگی دارد تا روزانه به سه میلیون نفر واکسن تزریق کند، افزود: حدود ۵۱ یا ۵۲ درصد از اصناف تا کنون واکسن دریافت کرده‌اند که این رقم کم است و باید همه
آن‌ها به طور کامل واکسن دریافت کنند. سه میلیون نفر از اصناف باقی مانده‌اند که بایدبرای تزریق واکسن اقدام کنند. با توجه به ظرفیت وزارت بهداشت و فرصت ۱۱ روزه تا پایان مهر ماه امکان انجام این کار وجود دارد.
همچنین دکتر حمید سوری، رئیس کارگروه بهداشت و پیشگیری قرارگاه عملیاتی ستاد ملی کرونا، دیروز گفت: با استفاده از مکانیزم‌هایی، چون تلفن همراه و دوربین‌های پیشرفته و غیره، محدودیت‌هایی را برای واکسن‌نزده‌ها ایجاد می‌کنیم و مثلا با عدم ارائه خدمات عمومی در مکان‌های مختلف می‌توان افراد را به زدن واکسن و رعایت پروتکل‌ها به منظور پیشگیری از انتقال بیماری هدایت کرد. وی با بیان این‌که کشور‌هایی که زودتر از مدیریت و قرنطینه هوشمند استفاده کرده‌اند، در مهار همه‌گیری موفق‌تر بوده‌اند، افزود: ما متاسفانه دیر به سمت قرنطینه هوشمند رفته‌ایم.
 واکسیناسیون اجباری درجهان
این که دولت‌ها، کارفرما‌ها و حتی ارائه‌دهندگان خدمات در بخش خصوصی به سمت سیاست‌های واکسیناسیون اجباری برای کارکنان و خدمات‌گیرندگان خود حرکت کنند، تنها مسئله کشور ما نیست. در بسیاری از کشور‌های جهان این موضوع هفته‌هاست به اجرا درآمده است.
 راشاتودی، اول اکتبر (۹ مهر) نوشت: پس از اجباری‌شدن واکسن برای تمامی معلمان و کادر مدارس در نیویورک، تعدادی از معلمان به این قانون اعتراض کردند، اما دیوان‌عالی آمریکا درخواست این معلمان را برای جلوگیری از واکسیناسیون اجباری کووید ۱۹ رد کرد.
 خبرگزاری هیل ایالات متحده ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور) نوشت: صاحبخانه‌ای در فلوریدا که دارای ۱۲۰۰ آپارتمان است، اعلام کرد که کارکنان و مستاجران وی باید مدرک واکسیناسیون را ارائه دهند. او گفته به عنوان یک مالک ملک خصوصی «فقط در تلاش است تا مردم را سالم و ایمن نگه دارد»؛ او ادعا می‌کند که بین ۱۲ تا ۱۵ کارمند خود را در اثر کووید ۱۹ از دست داده و خودش نیز در اوایل امسال از کرونا جان سالم به در برده است.
 بلومبرگ ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور) نوشت: بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در تلاش برای مقابله با بیماری همه‌گیر کووید ۱۹، روز شنبه دستور اجرایی گسترده‌ای صادر کرد که به موجب آن تزریق واکسن را برای بخش عمده‌ای از کارکنان بخش‌های اقتصادی ایالات متحده اجباری می‌کند.
 فرانس ۲۴ و رویترز در ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) نوشتند: دولت ایتالیا شدیدترین اقدامات ضدکووید در جهان را تصویب کرد که همه کارگران وکارکنان بخش‌ها باید واکسینه شوند یا به صورت هفتگی آزمایش منفی ارائه دهند. این قانون از ۱۵ اکتبر (۲۳ مهر) برای متقاعدکردن مردم به واکسیناسیون به اجرا در می‌آید. هر فردی شامل کارگران و کارکنان بخش‌ها و فروشگاه‌ها که از ارائه گواهی سلامت معتبر خودداری کند، بدون هیچ‌گونه دستمزدی معلق می‌شود، اما فعلا اخراج نمی‌شود. افرادی که این فرمان را نادیده بگیرند و در محل کار حاضر شوند، بین ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ یورو جریمه خواهند شد.
 رویترز ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) نوشت: بیمارستان‏ها، خانه‏های مراقبت از سالمندان و مراکز بهداشتی، حدود ۳هزار نفر از کارکنان را در سراسر فرانسه به دلیل رعایت‌نکردن واکسیناسیون اجباری کرونا تعلیق کردند.
قوانین واکسیناسیون اجباری سخت‌گیرانه‌تر می‌شود
به علاوه این مواردی که در برخی کشور‌های جهان با منابع و تاریخ انتشار آن ذکر کردیم، بسیاری دیگر از کشور‌ها نیز قوانینی شبیه همین الزامات را وضع و تعیین کرده‌اند که به نظر می‌رسد با سویه‌های جدید کرونا، این قوانین در هفته‌های آینده سخت‌گیرانه‌تر نیز می‌شود؛ باوجود این‌که هم‌اکنون بسیاری از آن‌ها بیش از ۷۰ درصد موفق به واکسیناسیون شده‌اند. در کشور ما نیز در پی آسیب‌های گسترده اقتصادی ناشی از این بیماری، ستاد ملی کرونا به این تصمیم منطقی رسیده است که باید با قوانین سخت‌گیرانه از بروز خسارت‏های بیشتر جلوگیری کند.
 
 
 
 استقبال اتاق اصناف ایران از مصوبه واکسیناسیون اجباری اصناف
 در رابطه با مصوبه واکسیناسیون اجباری اصناف به سراغ مهندس محمود بنانژاد عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران رفتیم تا دیدگاهش را درباره سازوکار‌های احتمالی برای اجرای مصوبه واکسیناسیون الزامی اصناف جویا شویم. او ضمن این‌که از این مصوبه و تصمیم استقبال و دفاع می‌کند، معتقد است: از آن‌جاکه در ۲۰ ماه گذشته، اصناف و صاحبان مشاغل بیشترین آسیب را دیدند، این تصمیم می‌تواند در جهت رویکرد «کنترل هوشمند» به‌جای تعطیلی‌های همگانی از خسارت‌های بیشتر به واحد‌های صنفی جلوگیری کند. بنانژاد درباره رفع محدودیت‌ها به صورت هوشمند می‌گوید: پس از این‌که ستاد کرونا تصمیم گرفت، از روش کنترل هوشمند بهره بگیرد قطعا واکسیناسیون، اولویت اصلی در اجرای روش مدیریت هوشمند کروناست. یعنی اصناف و صاحبان مشاغل به‌ویژه در بخش‌های عمومی و ارائه خدمات برای ادامه فعالیت خود باید واکسینه شده و در غیر این صورت با محدودیت در فعالیت مواجه می‌شوند. او بااشاره به این‌که با شیوه‌های مختلف از جمله کنترل مجوز‌ها و گشت‌های بهداشتی از اصناف می‌توان بر اجرای دقیق آن نظارت کرد، می‌افزاید: با توجه به حجم فراوان واکسن‌هایی که اکنون موجود است و از سوی دیگر ازآن‌جاکه این بیماری ظاهرا به این زودی‌ها از میان نخواهد رفت، از اصناف محترم درخواست می‌کنیم برای ایمنی خود، اطرافیان و مراجعه‌کنندگان‌شان، هرچه زودتر خود را واکسینه کنند تا خدای‌ناکرده دچار مشکلات احتمالی اعمال قانون نشوند.


انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcd.f0o2yt0nja26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما