چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۲۷
کد مطلب : ۴۹۲۳
plusresetminus
نمایندگان برای چهارمین بار از حسن روحانی و برخی دولتمردان سابق به قوه قضاییه اعلام شکایت کردند.
شکایات سریالی مجلس از روحانی
صبح‌شد: رئیس‌جمهور سابق بیش از ۲ ماه است که پس از پایان مسئولیت خود در انظار عمومی و ظاهر نشده و تنها اطلاع از او ۵ پیام تبریک و تسلیت و توییت‌هایی است که از سوی او منتشر شده. در این غیاب و سکوت خبری، مجلس یازدهم شکایت‌های سوم و چهارم خود علیه دولت قبل را به قوه قضاییه ارسال کرد. پایان دوره مسئولیت حسن روحانی با سکوت مبهمی در ادامه فعالیت‌های سیاسی او و تداوم حضورش در مناصب حاکمیتی مواجه شده است. اعتراض رسانه‌ها هنوز در جریان است و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز هر هفته شکایات جدیدی از عملکرد دولت سابق دریافت می‌کند. این خبر‌ها هم نتوانسته سکوت روحانی در قبال نقد‌ها و مباحثی که علیه او مطرح می‌شود را بشکند. تاکنون در بازه زمانی یک سال گذشته ۳ شکایت علیه روحانی از صحن بهارستان به قوه قضاییه ارسال شده و پرونده‌های دیگری هم در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس یازدهم علیه دولت سابق در جریان بررسی است. مورد اول این شکایت‌ها در ارتباط با توافق غیر قانونی او با و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تمدید سه‌ماهه نظارت‌های ضروری راستی‌آزمایی در سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس به تهران بود.
 نمایندگان ۴ اسفندماه سال گذشته با ارسال گزارشی در رابطه با تخلف دولت در اجرای قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» به قوه قضاییه شکایت کردند و خواستار ابطال توافق شدند. دومین شکایت مجلسی‌ها نیز ۲ ماه مانده به پایان مسئولیتش به قوه قضاییه ارسال شده بود. نمایندگان ۱۸ خردادماه ۱۴۰۰ از رئیس‌جمهور به‌علت امضا و اجرای مخفیانه سند ۲۰۳۰ بدون طی مراحل قانونی آن به قوه قضاییه شرکت کردند. ۱۸۲ نماینده مجلس یازدهم به ارسال این گزارش رأی مثبت داده بودند. سومین شکایت مجلسی‌ها نسبت به تعیین تکلیف‌نشدن برخی دانشجویان بورسیه در دولت روحانی به قوه قضاییه ارسال شد. حدود ۳ هزار و ۶۲۰ نفر براساس فراخوان سال ۱۳۸۹ دولت احمدی‌نژاد بورسیه جذب هیأت علمی دانشگاه‌ها شدند. دولت روحانی پس از استقرار، این مصوبه را لغو کرده بود و درنهایت با شکایت دانشجویان و الزامات قانونی مکلف به اجرای آن شد. علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ دیروز گزارش تخلف دولت روحانی درخصوص بورسیه‌ها را در جلسه علنی قرائت کرد که در انتهای آن آمده بود: «تخلف، قصور و فرافکنی مسئولین دولت‌های یازدهم و دوازدهم و وزارت علوم در تعیین تکلیف موضوع بورسیه‌ها به‌رغم بررسی‌های کارشناسی، رأی نهایی دیوان محاسبات، آرای دیوان عدالت اداری و نظر مقام معظم رهبری، برای نمایندگان کمیسیون اصل ۹۰ محرز بوده و براساس تبصره ۵ قانون نحوه اجرای اصل نودم قانون اساسی، مسئولین ذیل که با اقداماتی همچون مصاحبه، اعمال نظرات و دستورات مکتوب، عدم‌انجام تعهدات، عدم‌اجرای مصوبات صورتجلسات و... در انجام وظایف خود قصور داشته‌اند به قوه قضاییه معرفی خواهند شد.» حسن روحانی، اسحاق جهانگیری، رضا فرجی‌دانا، محمد فرهادی و منصور غلامی وزرای علوم دولت روحانی در فهرست شکایات هستند. نمایندگان مجلس همچنین دیروز در چهارمین اقدام مرتبط خود گزارش کمیسیون قضایی مجلس در مورد قانون‌گریزی‌های حسن روحانی، رئیس‌جمهور دولت‌های یازدهم و دوازدهم را به قوه قضاییه ارسال کردند. آن‌ها مبنای شکایت خود را اصل ۱۳۴ قانون اساسی قرار داده‌اند که رئیس‌جمهور را در برابر مجلس مسئول اقدامات هیأت وزیران می‌داند. در بخشی از متن شکایات آنان آمده است؛ «۲۴ فقره قانون مصوب مجلس شورای اسلامی به‌علت عدم‌تصویب تمام یا بخشی‌از مقررات و آیین‌نامه اجرایی آنها، اجرایی نشده یا به‌صورت ناقص در حال اجراست.»

حسن روحانی چه می‌کند؟
روحانی در نقطه مقابل این شکایات به ارسال یک پیام تبریک درباره پیروزی تیم کشتی آزاد ایران، پیام تسلیت آیت‌الله حسن‌زاده آملی و ۲ توییت درباره مسائل افغانستان و سالگرد تاسیس شورای‌عالی امنیت ملی بسنده کرده است. او در نخستین توییت خود ۲ ماه پس از پایان ریاست‌جمهوری، کشتار شیعیان مسجد قندوز افغانستان را محکوم کرد و توییت دوم خود را هم به فاصله چند روز بعد به سالگرد تاسیس شورای‌عالی امنیت ملی اختصاص داد؛ توییتی که با هشتگ تدبیر شجاعانه ضرورت هوشیاری نسبت به تحولات منطقه و جهان برای صلح و امنیت ملی را یادآوری کرده است و احتمالا با گوشه‌چشمی نسبت به تحولات سیاست خارجی ایران درخصوص احیای برجام و گفتگو‌های اتمی منتشر شده است. او تأکید کرده سیاست بی‌طرفی فعال در حمله ائتلاف به عراق در سال ۱۳۶۹ و خارج‌کردن ایران از ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل در سال ۱۳۹۴ از تصمیمات سرنوشت‌ساز نهاد شورای‌عالی امنیت ملی بوده است.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcj.8exfuqehtsfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما