قیمت خودروهای فروخته شده در آخرین قرعه کشی ایران خودرو حدود هزار میلیارد تفاوت بین کارخانه و بازار داشت.
صبحشد: در روی همان پاشنه میچرخد و قرعه کشی خودرو طبق روال قبل ادامه دارد. در حالی که وزیر صمت اعلام کرده موافق قرعهکشی نیست و گویا به دنبال حذف آن است، رئیس شورای رقابت همچنان از این سیستم دفاع میکند و آن را تصمیم شورا میداند. شورای رقابت از حدود ۹ سال پیش به عنوان مرجع قیمتگذاری خودرو انتخاب و وظیفهای که بر عهده این شورا گذاشته شده، تعیین دستورالعمل قیمت خودروهای داخلی بوده است. جدا از این که در همین موضوع هم ابهام وجود دارد و برخی معتقدند شورای رقابت نباید در قیمتگذاری خودرو دخالت کند، ابهام دیگر مربوط به نقش این شورا در اعمال سیستم قرعهکشی است. آن طور که رئیس شورای رقابت میگوید با توجه به اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار و حجم بالای متقاضیان و عرضه محدود، قرعهکشی روشی مناسب و تصمیم شورا بوده و به خودروسازان ربطی ندارد که راضی باشند یا نباشند و آنها مکلف به اجرا هستند!
لاتاری خودروسازان چقدر شانس میخواهد؟
با ادامه روند قرعه کشی خودروسازها آنهایی که شانس خوبی دارند و در این بخت آزمایی سربلند میشوند خوشحال هستند، اما بیشتر مردم اعتراض دارند. آنها گلایه دارند از قرعه کشیهایی که بعد از چندین ماه هنوز هم ابهام دارد و از رانتهایی که برای عدهای به راه افتاده است. آنها میپرسند که چطور میشود برخی نمایندگیها حواله خودروها را میفروشند و با پرداخت پول، دیگر نیازی به شرکت در قرعه کشی نیست؟ آنها سوال دارند که چطور بعضی خانوادهها در این یکی دوسال که قیمت خودروها سر به فلک کشیده در سه چهار قرعه کشی برنده شده اند و با پول فروش خودرو در بازار آزاد به سرمایههای بزرگی میرسند، اما طبقه ضعیف یا آنهایی که از واسطه گری دل خوشی ندارند باید حسرت بخورند؟ چند روز قبل بیست و چهارمین مرحله از فروش فوق العاده محصولات گروه صنعتی ایران خودرو با عرضه چهار محصول از سبد محصولات این گروه خودروسازی آغاز شد و طبق اطلاعیه ایران خودرو تا پایان روز جمعه ۲۳ مهرماه مهلت برای ثبتنام متقاضیان در نظر گرفته شده بود. نکته جالب ماجرا تعداد ثبت نام افراد و ظرفیت خودروهای داخل قرعه کشی بود. در این مرحله ۴ میلیون و ۷۲۸ هزار و ۹۲۴ نفر فقط برای ۹ هزار خودرو شرکت کردند، یعنی برای هر خودرو حدود ۵۲۵ نفر ثبت نام کردند و هر شرکت کننده حدود یک هزارم واحد شانس برنده شدن در قرعه کشی را داشته است!
بخت آزمایی جدید چقدر سود داشته است؟
نکته قابل توجه این فروش فوق العاده تفاوت قیمت چهار محصول این شرکت با قیمت بازار آزاد این محصولات است. فکر میکنید در این قرعه کشی کدام خودروها سود بیشتری به برندگان دادند؟ این جا به تفاوت قیمت چند محصول ایران خودرو در آخرین قرعه کشی آن شرکت میپردازیم و بعد هم سراغ محصولات سایپا میرویم.
دنا پلاس اتوماتیک
دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک در طرح جدید ایران خودرو، با قیمت ۳۹۰ میلیون و ۸۹ هزار و ۳۲۷ تومان در اختیار برندگان قرار میگیرد. این محصول در بازار ۴۶۳ میلیون تومان قیمت دارد. شما کافی است پول حاضر و آمادهای داشته باشید و در قرعه کشی ایران خودرو شرکت کنید. بعد از چندماه به راحتی حدود ۷۰ میلیون تومان نوش جان میکنید!
پارس سال
قیمت و نرخ حاشیه بازار پژو پارس در چند روز گذشته حسابی خبرساز و جنجالی شده است. حتما چنین تیتری را دیده اید: «اتفاق عجیب در فروش پژو پارس؛ یکی بخر دو تا ببر!» در فروش فوقالعاده جدید خودروهای ایرانخودرو قیمت خودروی پارس بنزینی در حالی ۱۴۰ میلیون تومان است که قیمت این محصول در بازار به بیش از ۲۸۰ میلیون تومان میرسد. برندگان قرعهکشی این خودرو عملا با پرداخت مبلغ یک خودرو گویی دو خودرو دریافت میکنند و رانت قابل توجهی به جیب خواهند زد.
۲۰۷ دستی پانوراما
در جدول توزیع سود خودروهای داخلی ۲۰۷ هم سود بسیار هنگفتی را به جیب دلالان میریزد. این خودروی خوش تیپ و قیافه در روش قرعه کشی کارخانه با قیمت ۲۰۱ میلیون به دست خریدارهای خوش شانس میرسد. اما همین خودرو در بازار آزاد با قیمت ۳۳۵ میلیون به فروش میرسد. کافی است شرایط ثبت نام را داشته و آدم خوش شانسی باشید. بعد از چندماه ۱۱۹ میلیون سود میکنید و از این شرایط فروش خودرو لذتش را میبرید!
رانا پلاس
در طرح فروش فوقالعاده ایران خودرو که تا روز جمعه ۲۳ مهرماه فرصت ثبت نام برای آن وجود داشت، قیمت رانا پلاس ۱۸۰ میلیون و ۳۹۱ هزار و ۸۱۱ تومان است. اما این خودرو در بازار حدود ۲۶۸ میلیون تومان قیمت دارد و با برنده شدن در بخت آزمایی ایران خودرو حدود ۹۰ میلیون تومان سود میکنید.
رانت حدود هزار میلیاردی در آخرین قرعه کشی ایران خودرو
شاید بپرسید خودروهای ایران خودرو با این روش قرعه کشی و فروش چقدر رانت بین مردم توزیع کرده است؟ در این مرحله فروش، ۲۰۰۰ رانا پلاس به مردم فروخته شد که هر کدام ۹۰ میلیون تفاوت قیمت داشت، ۳۰۰۰ پژو پارس با ۱۴۰ میلیون رانت، ۲۰۰۰ دستگاه ۲۰۷ با رانت ۱۱۹ میلیونی و ۲۰۰۰ دناپلاس با رانت ۷۰ میلیون تومانی به مردم فروخته شد. یعنی شرکت ایران خودرو فقط در یک مرحله فروش حدود ۹۷۸ میلیاردتومان بین مردم رانت توزیع و آنها را بیشتر به دلالی علاقهمند کرد!
قرعه کشیهای سایپا چقدر سود داشت؟
آخرین قرعه کشی شرکت سایپا در شهریور ۱۴۰۰ انجام شد. کوییک دندهای ۲۹ میلیون و ساینا اس ۲۴ میلیون اختلاف قیمت داشت.