سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۶۲۱
plusresetminus
به‌رغم رفع ممنوعیت پرواز میان تهران به استانبول از فردا، قیمت بلیت این مسیر نسبت به هفته قبل تا 50درصد افزایش می‌یابد.
افزایش پنجاه درصدی بلیط تهران به استانبول از فردا
صبح‌شد: توقف پذیرش پرواز‌های مسافری در مسیر ایران و ترکیه در فرودگاه‌های این کشور فقط سه روز دوام آورد و از دیروز با اعلام سازمان هواپیمایی کشوری مقرر شد مسافرت در این مسیر از چهارشنبه از‌سر‌گرفته‌شود. به گزارش همشهری، اوایل هفته جاری، مسئولان ترکیه، اعلام کردند با توجه به شیوع موج جدید کرونا در ایران و جهان، این کشور تصمیم به تعلیق مجدد پرواز‌های تجاری-مسافری میان ترکیه و برخی از کشور‌ها ازجمله ایران گرفته است. پیرو این مسئله، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز از قطع پرواز‌های استانبول از ۱۳ مهر تا ۱۱ آبان خبر داده بود، اما دیروز این سازمان بار دیگر از آغاز پرواز‌های استانبول از ۱۶ مهرماه خبر داد.

آغاز بلیت‌فروشی یک ایرلاین

به‌دنبال توقف پرواز‌های مسیر ایران و ترکیه از سوی مسئولان ترک، دهقانی زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، از ادامه مذاکرات با سازمان هواپیمایی ترکیه برای لغو دستورالعمل توقف پرواز‌های ایران و ترکیه خبر داده بود که به‌دلیل تقارن با تعطیلات شنبه و یکشنبه ترکیه، این مذاکرات متوقف شد.

اما با شروع هفته کاری این همسایه شمال غربی ایران از روز جاری، بار دیگر مذاکرات دو طرف آغاز شد که به‌نظر می‌رسد مذاکرات مذکور به نتیجه رسیده است. در ادامه دیروز یکی از شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در اطلاعیه‌ای از آغاز مجدد پرواز‌های تهران-استانبول-تهران از فردا، چهارشنبه (۱۶ مهرماه) خبر داد.

در این اطلاعیه برای پذیرش مسافر در مسیر تهران-استانبول-تهران برای روز‌های ۱۶، ۱۷، ۱۹ و ۲۰ مهرماه جاری برابر با هفتم، هشتم، دهم و یازدهم اکتبر ۲۰۲۰ اعلام آمادگی شده است. طبق اعلام این ایرلاین، همچنان همراه داشتن جواب منفی آزمایش کرونا برای متقاضیان سفر در این مسیر الزامی است، زیرا ترکیه باوجوداینکه الزام به داشتن پاسخ منفی تست کرونا برای مسافران ایرانی به ترکیه را در هفته نخست مهرماه لغو کرده بود، بار دیگر این الزام را به پروتکل‌های خود بازگردانده و اعلام کرده که مسافرانی که خواهان سفر به ترکیه هستند نباید حداکثر ۷۲ ساعت از جواب تست منفی کرونای آن‌ها گذشته باشد.

بلیت هواپیما روی باند پرواز

اگرچه توقف سفر هوایی میان ایران و ترکیه کمتر از سه روز به طول انجامید، اما به‌نظر می‌رسد در بازگشایی سفرها، وضعیت به‌گونه‌ای است که به رشد جدی قیمت بلیت دامن زده است. براساس آخرین آمارها، قیمت پرواز یک‌طرفه تهران-استانبول برای روز چهارشنبه ۱۶ مهرماه با این ایرلاین ایرانی، ۱۲ میلیون تومان درنظر گرفته شده، درحالی‌که همین شرکت هواپیمایی تا شنبه ۱۲ مهرماه که آخرین پرواز قبل از مسدود شدن مسیر هوایی تهران-استانبول انجام شد، قیمت بلیت پرواز مذکور را، صرفاً برای مسیر رفت، ۸ میلیون تومان تعیین کرده بود. بسیاری از متقاضیان سفر هوایی تهران-استانبول از سرگردانی خود به‌دلیل اطلاعیه‌های مکرر ممنوعیت یا ازسرگیری پرواز‌ها در این مسیر اعلام نارضایتی کرده‌اند و اکنون نیز از تغییرات شدید قیمت بلیت گلایه دارند.

محرک‌های افزایش قیمت بلیت

طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر فاصله‌گذاری اجتماعی در پرواز‌ها و ابلاغ سازمان هواپیمایی، شرکت‌های هواپیمایی از اول آبان ۹۹، مجازند فقط ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما‌های خود را عرضه کنند. مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، می‌گوید: این موضوع از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به سازمان هواپیمایی ابلاغ شده است و سازمان هواپیمایی کشوری هم به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کرده است که از اول آبان‌ماه ۹۹ فقط ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما‌ها فروخته شود.

اسعدی سامانی می‌افزاید: همزمان با این موضوع، شرکت‌های هواپیمایی به‌تازگی با مشکل نوسان شدید ارزی و افزایش قیمت ارز هم مواجه شده‌اند. ۶۰ درصد هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی، ارزی است. قطعات هواپیما و موتور از خارج از کشور تهیه می‌شود که باید شرکت‌ها برای تأمین آن ارز پرداخت کنند. به گفته او، این دو عامل (فروش ظرفیت ۶۰ درصد و نوسانات ارزی) تأثیر مستقیم روی هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی دارد و شرکت‌ها ناگزیرند با توجه به این دو مورد، برای پرواز‌ها قیمت‌های جدید تعیین کنند.

نرخ‌های جدید از سقف نرخ نامه قبلی بالاتر است

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در پاسخ به این سؤال که آیا نرخ‌های جدید از سقف نرخ‌های قبلی عبور می‌کند؟ می‌گوید: قطعاً نرخ‌ها نسبت به سقف قبلی تغییر می‌یابد، زیرا سقف نرخ قبلی که از سوی شرکت‌های هواپیمایی برای پرواز‌های داخلی تعیین شده بود، براساس دلار ۱۱ هزار تومان محاسبه شده بود، درحالی‌که قیمت دلار ۲۷ و ۲۸ هزار تومان است. به گفته اسعدی سامانی، بانک مرکزی هم از سال گذشته دلار نیمایی به شرکت‌های هواپیمایی نداده است و شرکت‌های هواپیمایی برای تأمین قطعات هواپیما، ارز را از بازار آزاد تهیه می‌کنند.

در این میان، گزارش رسانه‌ها از سوءاستفاده برخی شرکت‌های هواپیمایی در ماجرای گرانی بلیت حکایت دارد، به‌گونه‌ای که باعث شده قیمت بلیت بازگشت از ترکیه به ایران تا رقم ۲۰ میلیون تومان هم افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdccasqe82bqi.la2.html
منبع : همشهری
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما