دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۴۶
کد مطلب : ۷۰۶
plusresetminus
با 251 قربانی، تعداد جان‌باختگان روزانه در کشور به بالاترین رقم 8ماهه رسید.
مرگ در ایران رکورد زد/ عضو ستاد کرونا: آماده آمارهای تلخ‌تر هم باشیم
صبح‌شد:  بیستم مهرماه هم در تقویم کرونایی کشورمان ثبت شد تا یکی دیگر از رکوردهای تلخ را ثبت کنیم. 16 مهرماه بود که تعداد قربانیان روزانه کرونا در ایران به عدد 239 رسید و رکورد مرگ کرونایی‌ها طی 8 ماه اخیر را جابه‌جا کرد. پیش از آن حداکثر تعداد بیماران کرونایی فوت‌شده در کشور، 235 فوتی روزانه بود (در تاریخ‌های 14مهر و  7 مرداد) اما آمار 24 ساعت منتهی به ظهر دیروز این رکورد را هم جابه‌جا کرد: «مرگ 251 بیمار کرونا در 24 ساعت».

این یعنی در هر ساعت بیش از 10 هموطن جان خود را به دلیل ابتلا به کرونا از دست می‌دهند، یعنی هر 6 دقیقه حداقل یک قربانی. این همان پاییز ترسناک کرونایی است که بارها و بارها درباره آن هشدار داده شده بود اما بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی، کشور را در شرایط سختی قرار داده است و نمی‌توان تصوری درباره سرانجام آن داشت.

امید به کارآمدی جریمه‌ها

همزمان با تشدید بحران کرونا در ایران و جهان، ستاد ملی مقابله با کرونا با اجباری‌کردن استفاده از ماسک در تهران، جریمه‌هایی را برای بی‌ماسک‌ها در نظر گرفته است تا شاید به زور جریمه بتوان با کرونا مقابله کرد. این سیاست‌ها که ممکن است در صورت نیاز به دیگر استان‌های کشور هم تعمیم داده شود، شامل جریمه نقدی از 50 هزار تا یک‌میلیون تومان است و می‌تواند به پلمب اصناف هم بینجامد.

روز گذشته بود که دکتر رئیسی، معاون وزیر بهداشت هم علاوه بر تشریح جزئیات بیشتر این طرح، درباره نحوه شناسایی متخلفان در خیابان‌های تهران گفت: «در زمینه افرادی که در خیابان هستند چند مکانیزم وجود دارد؛ اگر پلیس و بازرسان ما فرد خاطی را ببینند، وی را جریمه می‌‌کنند. نکته دیگر این‌که نیروی انتظامی یک‌سری دوربین دارد که چهره همه افراد در آن ثبت است. وقتی فرد چهره‌‌نگاری می ‌شود همه اطلاعاتش اعم از کد ملی و غیره وجود دارد. از همان سیستمی که برای حجاب استفاده می‌‌شود، برای ماسک هم استفاده می‌شود. اگر فرد ماسک نزند، چهره‌نگاری شده و برای فرد پیام داده می‌شود و جریمه می‌شود».

مردانی: آماده آمارهای تلخ‌تر هم باشیم

اما آن‌طور که عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید، با شرایط موجود، طبیعی است آمارهای روزانه ما در کشور از این هم بیشتر شود.

دکتر «مسعود مردانی» در گفت‌وگو با خراسان می‌گوید: متاسفانه پیش‌بینی‌ها درباره آینده کرونا در ایران خیلی نگران‌کننده است و با شرایط فعلی به احتمال زیاد باید منتظر ثبت رکوردهای دیگر هم باشیم». وی درباره راهکار مناسب برای مواجهه با این شرایط و اتخاذ سیاست‌های درست اظهار می‌کند: «هم مردم و هم مسئولان باید مجاب شوند که وضعیت کشور نگران‌کننده است اما شواهد نشان می‌دهد مجاب نشده‌اند. همین الان در کشوری مانند اسپانیا محدودیت تردد در خیابان‌ها برقرار شده و هر فردی که بی‌دلیل از خانه خارج می‌شود جریمه می‌شود. از طرف دیگر مردم آن‌ها هم شرایط را درک کرده‌اند اما در کشور ما کافی است چند روز تعطیلی باشد، یک تیم ایرانی در مسابقه فوتبال پیروز شود، مراسم خاصی برگزار شود و ...، بلافاصله خیلی‌ها از خانه‌هایشان بیرون می‌آیند و کرونا را فراموش می‌کنند».
 
انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcgr39u4ak9z.pra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما