کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جزئیات اخذ جریمه متخلفان کرونایی در تهران

21 مهر 1399 ساعت 9:12

- جرایم افرادی که ماسک نزنند باچهره نگاری و کدملی اخذ می‌شود - فعلاً اجباری شدن ماسک در مراکز شلوغ اجرا شود - جریمه 50 هزار تومانی عابران بدون ماسک -جریمه 200 هزارتومانی مبتلایان برای خروج از قرنطینه - توقیف تاکسی ، جریمه 100 هزار تومانی برای راننده و 20 هزارتومانی برای هر مسافر - جریمه راننده اتوبوس و مسافر و شرکت اتوبوسرانی بیش از یک میلیون تومان - اخطار ، جریمه 300 هزارتومانی و پلمب اصناف


صبح‌شد: با وجود آن‌که تردد در استان تهران بدون پوشیدن ماسک از دو روز پیش طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا ممنوع اعلام شده است اما گشت و‌گذار ما در سطح شهر حکایت از این دارد که بخشی از مردم بی‌توجه به این مصوبه و اعمال جریمه در خیابان‌ها و پاساژ‌های شهر و رستوران ها و اماکن شلوغ تردد می‌کنند. وضعیت اصناف نیز تعریف چندانی ندارد و صاحبان کسب و کارها نیز همچنان موضوع رعیات پروتکل‌های بهداشتی را جدی نگرفته‌اند.

اگرچه از هفته‌های گذشته زمزمه اجباری شدن ماسک از «در خانه تا خانه» از سوی مسئولان وزارت بهداشت اعلام شده است اما هنوز خبری از پوشش صددرصدی ماسک از سوی شهروندان تهرانی نیست و چهره شهربه طور کامل ماسک‌پوش نشده است.

این در حالی است که آژیر خطر در تهران بزرگ از هفته‌های گذشته به صدا در آمده و آمارهای ابتلا و موارد فوتی در پایتخت با شیب تندی روند افزایشی پیدا کرده است از طرفی طرح اجباری شدن ماسک از روز شنبه در تهران کلید خورده است اما همچنان پرسش‌های فراوانی درباره جزئیات این بسته پیشگیری و مقابله‌ای دولت و زیرساخت‌های این مصوبه بی‌پاسخ مانده است.

شهروندان در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گویند؛ وزارت بهداشت چگونه افراد خاطی را شناسایی می‌کند؟ جریمه‌ها به چه شکل اعمال خواهد شد؟ مأموران نیروی انتظامی یا بسیج به چه صورت با متخلفان برخورد می‌کنند؟ وزارت بهداشت پول‌های جریمه‌های متخلفان را برای چه منظوری استفاده خواهد کرد و آیا با شناسایی افراد خاطی جریمه همان جا اعمال خواهد شد یا خیر؟ و اصولاً مکانیسم دریافت جریمه به چه شکل است؟ و...

باید استفاده از ماسک به 75 درصد برسد

بر‌اساس آنچه معاون کل وزارت بهداشت اعلام کرده است؛ قرار نیست اگر کسی در کوچه‌ای از دری به در دیگر برود بگوید مأمور کجاست؟ یا اگر کسی همراهش کارت ملی نداشت بگوید چگونه می‌توانند هویتش را شناسایی کنند؟

دکتر ایرج حریرچی می‌گوید: مردم باید این مصوبه را یک نوع دستاورد ببینند و خودشان همکاری کنند همان‌طور که درباره بستن کمربند و رعایت خط قرمز از قوانین پیروی می‌کنند. البته جایی که تخلف اتفاق می‌افتد باید اعمال جریمه صورت بگیرد با توجه به اینکه همین الان 50 درصد مردم از ماسک استفاده می‌کنند اگر این رقم به 75 درصد برسد خیلی بهتر خواهد بود.

به گفته او، فعلاً قرار است اجباری شدن ماسک در مراکز شلوغ اجرا شود. نظارت‌ها هم به این شکل خواهد بود که از سیستم‌های موبایلی و کد ملی افراد برای شناسایی متخلفان استفاده شود و بنا نیست از افراد در خیابان جریمه اخذ شود. در برخی گروه‌ها جریمه در قبض موبایل اعمال می‌شود و متخلفان تا دو هفته باید آن را پرداخت کنند. همچنین جریمه نقدی افراد عادی با استفاده از کد ملی و مبتنی بر  تصاویر با کیفیت کارت ملی خواهد بود.

اول اخطار و بعد جریمه مالی است

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نیز درباره جزئیات جرایم متخلفان کرونایی واحدهای صنفی به «ایران» می‌گوید: اعمال جریمه به روش قبلی برای واحدهای صنفی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند زمانبر بود چرا که واحد‌های متخلف در قدم اول اخطار می‌گرفتند و در مرحله بعدی پرونده شان به مراجع قضایی ارجاع می‌شد و بسته به گردش کارشان جریمه می‌شدند این مصوبه ستاد به دلیل بوروکراسی اداری گردش کار را سخت و زمانبر کرده بود؛ بنابراین قرار بر این است ناظران بهداشت محیط کمافی‌السابق بازرسی‌های‌شان را از واحدهای صنفی انجام دهند البته این واحدها فقط مربوط به مراکز عرضه مواد غذایی نیست بلکه هر واحد ارائه‌دهنده خدمت از تراشکاری و مکانیکی‌ها گرفته تا مراکز تجاری و خرید موظف‌اند چند اصل ساده پروتکل‌های بهداشتی از جمله ضدعفونی و گندزدایی مکان، پوشیدن ماسک از سوی ارائه‌دهندگان خدمت و مشتری‌ها و فاصله‌گذاری فیزیکی را رعایت کنند در غیر این‌صورت اگر صاحب کسب و کار خودش ماسک نزند یا به مشتریانی که ماسک نمی‌زنند خدمات ارائه دهد، در مرتبه اول اخطار دریافت می‌کنند و در مرتبه دوم مشمول 300 هزار تومان جریمه می‌شوند و در مرتبه سوم نیز یک میلیون تومان جریمه اعمال می‌شود و در صورت تکرار واحد صنفی به مدت یک ماه پلمب می‌شود.

مهندس محسن فرهادی درباره نحوه دریافت جریمه متخلفان نیز می‌افزاید: طبق مصوبه ستاد شماره حسابی از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود. مسئولیت واریز وصول جریمه نیز بر عهده نیروی انتظامی و بسیج است و وجه جرایم به حساب وزارت بهداشت واریز می‌شود.

وزارت بهداشت نیز این پول‌ها را برای مقابله با کرونا، خرید خدمت و به‌کارگیری نیروهای ناظر بهداشتی و افزایش پایگاه‌های بهداشتی هزینه خواهد کرد.

فرصت دو هفته‌ای برای پرداخت جریمه

به گفته او، نیروی انتظامی چگونگی گردش کار و اجرای این مصوبه را این هفته به ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام خواهد کرد اما آنطور که ما اعلام کرده‌ایم چگونگی اعمال جریمه به این شکل است که اگر صاحب یک رستوران یا تراشکاری یا هر فرد حقیقی در محل کسب و کارش و مکان‌های شلوغ و پر تجمع بدون ماسک حضور پیدا کند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکند مأمور نیروی انتظامی ابتدا با استفاده از کد ملی تشخیص هویت انجام می‌دهد و سپس جریمه را روی کد ملی ثبت می‌کند. در مرحله دوم و بلافاصله مقدار جریمه به گوشی تلفن همراه فرد متخلف پیامک می‌شود. اگر فرد سرپرست خانواده باشد این جریمه از حساب یارانه اعضای خانواده کسر خواهد شد در غیر این‌صورت جریمه جزو بدهی‌های وی به وزارت بهداشت محسوب می‌شود فرد دو هفته فرصت دارد جریمه را پرداخت کند اما اگر پرداخت نکند به محض اینکه برای دریافت خدمت به جایی مراجعه کند جریمه از حساب شخصی‌اش برداشت می‌شود. این اقدام درست مشابه عوارض ساختمان یا خودرو است که در صورت نپرداختن عوارض فرد نمی‌تواند خودرو یا ساختمانش را بفروشد.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه نظارت‌ها و کنترل‌ها در گلوگاه‌های تجمعی صورت می‌گیرد، درباره مکانیسم اعمال جریمه به افرادی که در خیابان تردد می‌کنند نیز عنوان می‌کند: قرار نیست در اجرای این مصوبه مأمور نیروی انتظامی یا بسیج با کسی درگیر شود و به زور کسی جریمه شود بلکه به دلیل زیرساخت‌های پلیس الکترونیک نظارت‌ها در سطح شهر به شکل الکترونیکی خواهد بود برای مثال کسی که در خیابان و مکان‌های شلوغ ماسک نزند برایش پیامک می‌آید که در فلان ساعت و فلان روز و در فلان پاساژ شما ماسک نداشته‌اید و در صورت تکرار 50 هزار تومان جریمه خواهید شد.

مهندس فرهادی تأکید می‌کند که هیچگونه حکومت نظامی در تهران درباره اعمال جریمه و نظارت بر اجباری شدن ماسک ازسوی مأموران نیروی انتظامی صورت نمی‌گیرد بلکه نظارت‌ها بر اجباری شدن ماسک به شکل الکترونیک پوشش داده می‌شود و سطح شهر با استفاده از دوربین‌ها رصد خواهد شد و نیروی انتظامی چهره افراد را با دوربین‌ها ثبت می‌کند و بعد از چهره‌نگاری و تشخیص هویت جریمه به تلفن همراه‌شان پیامک می‌شود.

خودروهای شخصی شامل جرایم ماسک نمی‌شوند

معاون بهداشت وزیر بهداشت نیز دیروز در یک نشست ویدیوکنفرانسی درباره جزئیات جرایم متخلفان کرونایی اعلام کرد: خودروهای شخصی شامل جرایم ماسک نمی‌شوند اما اگر فرد از خودرو پیاده شود و ماسک نزده باشد، جریمه می‌شود. در عین حال شماره حساب وزارت بهداشت برای واریز جرایم به دولت اعلام شده است.

دکتر علیرضا رئیسی همچنین درباره راه‌های اخذ جریمه گفته است؛ افرادی که جریمه می‌شوند، بدهکار دولت می‌شوند و می‌توانند از هر طریقی آن را دریافت کنند، مانند قبض جریمه‌ای که برای فرد می‌آید یا راه‌هایی پیش‌بینی شده مانند محاسبه روی قبض آب و برق و تلفن و... در عین حال این جرایم، صرفاً برای حوزه کرونا هزینه می‌شود.

انتهای پیام/


کد مطلب: 708

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/708/جزئیات-اخذ-جریمه-متخلفان-کرونایی-تهران

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir