سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۹
کد مطلب : ۷۳۱
plusresetminus
نگاهی گذرا به خبرها حکایت از آن دارد که طی یک ماه اخیر، کفه مبارزه با کووید-19 مانند دوره اول ظهور کرونا در کشور به جانب بالاتررفتن درصد ابتلا و آمار مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در کلان‌شهرها سنگین شده است.
پاسخ به ۶ سوال پر تکرار در مورد کرونا
صبح‌شد:  نگاهی گذرا به خبر‌ها حکایت از آن دارد که طی یک ماه اخیر، کفه مبارزه با کووید-۱۹ مانند دوره اول ظهور کرونا در کشور به جانب بالاتررفتن درصد ابتلا و آمار مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در کلان‌شهر‌ها سنگین شده است. پس از اعلام بازگشایی مدارس، حتی به شرط حضور اختیاری دانش‌آموزان در مدرسه بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کردند افزایش آمار ابتلا به کووید-۱۹ قابل انتظار خواهد بود.

چنانکه همچنان آمار‌های مبهمی در این زمینه از بابت ابتلای دانش‌آموزان و کارکنان مدارس به گوش می‌رسد که هشیاری و توجه بیشتر مسوولان، خانواده‌ها و حتی خود دانش‌آموزان را می‌طلبد. با این حال، به‌نظر می‌رسد افزایش مجدد تلفات ناشی از کووید-۱۹ صرفا به تصمیمات عجولانه یا حتی حذف دورکاری در اداره‌ها خلاصه نمی‌شود و سهم کاهش میزان توجه شهروندان به دستورالعمل‌های بهداشتی، بی‌توجهی در استفاده درست از ماسک و کاهش‌نیافتن تردد در مکان‌های شلوع و عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در خیز جدید کرونا مؤثر است.

بی‌شک به‌دلیل طولانی شدن زمان درگیری جامعه با این بیماری، شناخت محدود نسبت به کنترل و درمان آن و اقدامات متنوع برای پیشگیری از ابتلا به کووید-۱۹ بسیاری از مردم را خسته کرده است. اما این دلایل نمی‌تواند موجب کم‌اهمیت‌شدن خطر کرونا و لزوم پیشگیری از آن بشود، زیرا ممکن است به مرگ غیر قابل انتظار هر عزیز هموطن منجر شود. آگاهی‌دادن دوباره به شهروندان برای رعایت اصول ایمنی و بهداشتی، موضوع گفت‌‍وگوی ما با احمد یاری، مدرس دانشگاه و مشاور صنایع در حوزه سلامت، ایمنی و محیط‌زیست (HSE) بوده است.


آیا شرکت در دورهمی‌ها، گردش و صرف غذا در بوستان‌ها و رستوران‌ها با توجه به اوج گرفتن دوباره کرونا، سلامت افراد را به خطر نمی‌اندازد؟

با توجه به اوج‌گیری دوباره شیوع ویروس کرونا که با توجه به شرایط هفته‌های گذشته قابل پیش‌بینی بود و به تبع آن افزایش معنی‌دار حضور افراد دارای علامت و همچنین بروز علائم حاد بستری‌شدگان در بیمارستان، فعلا در بیشتر شهر‌ها محدودیت‌هایی برای حضور در پارک‌ها در حال اجرا یا در دست بررسی است و اکنون حضور در این اماکن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

در خصوص رستوران‌ها هم مطابق با پژوهشی که در یکی از کشور‌های آسیای شرقی صورت گرفته بود می‌توان گفت به دلیل کاهش فاصله فیزیکی و افزایش تراکم افراد در این فضا‌ها و همچنین عامل بسیار مهم کاهش میزان تعویض هوای تازه با هوای موجود (به‌خصوص از این روز‌ها به بعد که به‌دلیل سردی هوا در‌ها و پنجره‌ها نیز بسته می‌شود) امکان انتشار ویروس، در معرض قرارگرفتن و ابتلا به بیماری افزایش خواهد یافت.

از آنجا که دورهمی‌ها معمولا در یک فضای بسته در حدود ۵۰ تا ۱۰۰ متر مربع انجام می‌شود و افراد برای ساعاتی به گپ‌وگفت می‌پردازند، خطر ابتلا به کووید-۱۹ افزایش می‌یابد. زیرا میزان انتشار قطرات و ذرات تنفسی آلوده به ویروس در زمان تنفس معمولی در کمترین حالت ممکن و بعد در هنگام صحبت و سپس سرفه و عطسه افزایش می‌یابد. فارغ از احتمال عطسه و سرفه، حضور چند ساعته یک فرد ناقل بی‌علامت در جمع به‌تن‌هایی می‌تواند احتمال ابتلای سایرین را فراهم کند. چنانکه احتمال استفاده از ماسک در یک دورهمی خانوادگی بین خواهران و برادران و پدر و مادر بسیار کم است و احتمالا تعویض هوا نیز به ۱۲ مرتبه در ساعت نخواهد رسید.

آیا حضور کودکان در دورهمی‌ها را می‌توان خطر بالقوه‌ای برای ابتلا به کرونا دانست؟

دقیقا همین‌طور است. احتمال انتقال این بیماری از سوی کودکان به‌عنوان ناقلان بی‌علامت به دیگر افراد خانواده بسیار بالا می‌رود. اگر در این میان افراد با میزان مقاومت پایین در برابر این بیماری (نظیر گروه‌های آسیب‌پذیرتر مانند سالمندان و افراد دارای نقص سیستم ایمنی) وجود داشته باشد ممکن است پیامد‌های سنگینی در انتظار یک دورهمی ساده باشد.

آیا صرفا استفاده از ماسک برای گردش در پارک، آن هم در شرایطی که برخی افراد و نیز بچه‌ها در پارک‌ها ماسک نمی‌زنند، می‌تواند ضامن خفظ سلامتی باشد؟

در هنگام حضور در پارک‌ها یا بیرون از منزل علاوه بر قرارگرفتن در معرض خطر قطرک‌های تنفسی افراد آلوده، احتمال انتقال ویروس از طریق پوست و لمس اشیای آلوده نیز وجود دارد. البته در حالت‌های معمول و غیرشلوغ و با تراکم پایین، حضور افراد با توجه به جریان هوای آزاد و با رعایت فاصله فیزیکی حداقل ۱۸۰‌سانتی‌متر شرایط کم‌خطرتری دارد.

آیا برای زمان حضور در پارک، مدت زمان حضور و نقاط ایمن‌تر در بوستان‌ها، استاندارد‌هایی اعلام شده است؟

قاعدتا در صورت حضور در این مکان‌ها (که فعلا توصیه نمی‌شود) هر چه مدیریت به نحوی باشد که فضا‌های خلوت (با تراکم انسانی پایین‌تر) و همچنین زمان‌هایی با امکان حضور کمتر افراد انتخاب شود، احتمال انتشار ویروس و ابتلا به بیماری کاهش خواهد یافت. به یاد داشته باشیم وقتی دو نفر از کنار یکدیگر در فضای باز عبور می‌کنند (در شرایط معمول که هردو سرفه یا عطسه نمی‌کنند و سخن نیز نمی‌گویند) احتمال ابتلا به دلیل کاهش زمان تماس و فضای بزرگ هوای اطراف و جابه‌جایی طبیعی آن کاهش می‌یابد. برخی مراجع بین‌المللی نیز قرارگرفتن افراد در یک مسیر و پشت سر هم مانند یک ستون از افراد، بدون رعایت فاصله را خطرناک‌تر می‌داند.

نشستن روی صندلی پارک‌ها و استفاده از لوازم ورزشی داخل پارک با شرایط کنونی خطر ابتلا را افزایش نمی‌دهد؟

نشستن به تنهایی این امکان را ایجاد نمی‌کند. ولی در صورت آلوده‌بودن سطوح و تماس دست با آن‌ها و سپس تماس دست پاک‌نشده با دهان یا بینی و چشم می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا باشد. از طرفی باید حواسمان باشد که لباس‌ها را با ویروس‌های احتمالی به داخل خانه منتقل نکنیم.

اگر از اسپری الکل قبل از نشستن روی صندلی استفاده شود کفایت می‌کند؟

در صورت استفاده از مایع ضدعفونی‌کننده (که صحت فرمولاسیون آن مورد تایید باشد) برای عملکرد مناسب آن لازم است. خیلی اوقات افرادی را می‌بینیم که بعد از استفاده از مایع یا اسپری ضدعفونی‌کننده بلافاصله اقدام به انجام امور می‌کنند در حالی‌که باید حدود یک دقیقه صبر کرد.

استفاده از وسایل شهربازی با چه مخاطراتی همراه است و کاهش خطرپذیری آن از حیث انتقال کرونا به‌صورت فردی چگونه ممکن است؟

در صورت مواجهه با خطر ویروس کرونا دو عامل تعیین‌کننده است؛ اولی میزان مواجهه و دوم احتمال مواجهه با ویروس است. یعنی در صورت احتمال وجود یک فرد ناقل در فضای کوچک بدون تهویه لازم در صورت زمان مواجهه بالا، احتمال ابتلا به بیماری بالاخواهد رفت.

بی‌شک ضروری است در شهربازی از وسایلی استفاده شود که محفظه بسته و تراکم افراد کمتری دارند. همچنین در صورت استفاده از وسایل بازی، رعایت فاصله فیزیکی، کم‌کردن زمان مواجهه با سایرین، همراه‌داشتن مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک ضروری است.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcebz8fijh8x.9bj.html
منبع : جام جم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما