پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۰۷:۳۹
کد مطلب : ۷۵۴
plusresetminus
تقابل رؤسای قوای مقننه و مجریه با نامه جدید قالیباف به روحانی وارد مرحله جدیدی شده؛ واعظی گلایه کرده که این نامه قبل از آنکه به دست دولت برسد در رسانه‌ها منتشر شده است.
مرحله جدید تقابل قالیباف و روحانی
صبح‌شد:  نامه محمدباقر قالیباف درباره بودجه به حسن روحانی، رابطه دولت و مجلس را گل‌آلودتر کرده است؛ چنان‌که دیروز محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور لب به گلایه گشوده که این نامه قبل از آنکه به دست دولت برسد سر از رسانه‌ها درآورده است.

به گزارش همشهری،‌ رابطه این روزهای دولت و مجلس برخلاف مواضعی است که روحانی و قالیباف در خردادماهی که گذشت بر آن تأکید می‌کردند و حکایت از آن داشت که رقبای انتخابات 92 و 96، رقابت قدیمی را کنار گذاشته و عزمشان بر همراهی یکدیگر برای حل مشکلات است. در همین میدان بود که 2روز قبل از استقرار مجلس یازدهم رئیس‌جمهور دست به قلم شد و در حساب شخصی‌اش در توییتر نوشت: «با عبور مجلس از سن ۴۰سالگی و آغاز دهه پنجم فعالیت آن، مردم چشم امید به همکاری یک‌ساله دولت دوازدهم و مجلس یازدهم دوخته‌اند.

  دولت از اکنون دست دوستی خود را به سمت مجلس جدید دراز می‌کند.» او همچنین در روز افتتاحیه مجلس جدید که هفتم خرداد۹۹ برگزار شد، در سخنانی قابل تامل از مجلس جدید خواست که در سال آخر دولت دوازدهم تکیه‌گاه دولت باشد و گفت: «دولت دست خود را به سمت مجلس یازدهم دراز می‌کند؛ ما از مجلس اخوت می‌خواهیم.» شعار تعامل مجلس و دولت در حالی بود که برخی نمایندگان عمدتا برخاسته از طیف پایداری  در شعارهای انتخاباتی‌شان،  با طرح استیضاح رئیس‌جمهور و وزرای اقتصادی‌اش، چراغ تقابل با دولت را روشن کرده بودند و حتی در آغاز کار مجلس این تقابل تا جایی پیش رفت که بحث استیضاح رئیس‌جمهور هم از   این طیف به جریان افتاد.

طرح استیضاح روحانی نخستین جرقه تقابل مجلس یازدهمی‌ها با دولت روحانی بود که به‌صورت آشکار‌تر در 40روز بعد از استقرار مجلس اصولگرا در طرح سؤال از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه عیان شد.

ظریف در نشست 15تیرماه راهی بهارستان شد تا در جلسه علنی درباره اوضاع سیاست خارجی به مجلس گزارش دهد، اما در میان صحبت‌های وزیر امور خارجه چند  تن از نمایندگان نظم نشست را به هم زدند و فریاد «دروغگو»، «آقای ظریف بسه»، «دوست نداریم دروغ بشنویم» و... سخنان او را تقطیع می‌کردند و حتی جمعی فریاد مرگ بر دروغگو سر دادند که درنهایت ظریف هم با کنایه عنوان کرد: بنده از مهمان‌نوازی شما سپاسگزارم.

یک هفته بعد از جنجال تندروهای مجلس علیه ظریف، رهبر معظم انقلاب در دیدار تصویری با نمایندگان مجلس یازدهم، درباره تعامل قوا خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم تأکید کردند: توهین و دشنام و نسبتِ بدون علم به دولتمردان به هیچ وجه جایز نیست و برخی از این نسبت‌ها حرام شرعی است. بعد از همین توصیه‌های رهبر انقلاب، رئیس مجلس در مصاحبه‌ای تلویزیونی در مورد تعامل با قوا مخصوصا قوه مجریه گفت: بنای ما تعامل با قوای دیگر است و ما به‌دنبال مچ‌گیری نیستیم.

   رودررویی بعد از توصیه به آرامش

نوبت که به بررسی صلاحیت حسین مدرس خیابانی، نخستین وزیر پیشنهادی روحانی برای تصدی وزارت صمت رسید، مجلس منتظر بود رئیس‌جمهور براساس قانون در صحن حاضر شود و از وزیرش دفاع کند اما روحانی با استناد به مخالفت ستاد ملی مقابله با کرونا برای حضور او در نشست علنی مجلس به بهارستان نرفت. این غیبت، جمعی از نمایندگان را گلایه‌مند کرد و بر رأی اعتماد مجلس به مدرس خیابانی تأثیر گذاشت و او از وزارت بازماند.

غیبت مجدد روحانی در نشست بررسی صلاحیت دومین وزیر پیشنهادی‌اش برای تصدی صمت هم باز کام جمعی از نمایندگان را تلخ کرد و نقدهایی برای او به ارمغان آورد.

 در کنار این تلخکامی بهارستان، آغاز سفرهای استانی محمدباقر قالیباف درحالی‌که شائبه کاندیداتوری او برای انتخابات 1400 مطرح است و کنایه‌هایی که او در جریان این سفرها به مدیریت دولتمردان می‌زد، مرحله جدیدی از رویارویی رقبای قدیم که حالا هریک در راس یک قوه بودند را به ارمغان آورد. مشاوران روسای 2قوه یکدیگر را به باد انتقاد گرفتند، اوج این نقدها به حضور محمدباقر قالیباف در بخش آی‌سی‌یو بیمارستان امام‌خمینی -محل بستری بیماران کرونایی- برمی‌گردد؛ این بازدید در شرایطی صورت گرفت که رئیس‌جمهور براساس تأکید ستاد مقابله با کرونا همه نشست‌های عمومی و مردمی‌اش را در رأس قوه مجریه حذف کرده و به‌جز نشست‌های هیأت دولت تمامی دیدارها و سخنرانی‌هایش را مجازی برگزار می‌کند.

دولتی‌ها قالیباف را به دوگانگی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی درپاندمی کرونا متهم کرده و کارهای او را تبلیغاتی تفسیر کردند.

حاصل بازدید قالیباف از بیمارستان امام‌خمینی، لغو نشست سران قوا بود؛ علی ربیعی سخنگوی دولت گفت زمانی که رئیس مجلس به بیمارستان برای بازدید تشریف بردند از وزیر بهداشت سؤال شد که این بازدید در کدام بخش‌ها بوده؟ که گفتند حتی در بخش‌هایی که افراد بدحال بودند صورت گرفته است، مجدد سؤال شد نظر شما در این‌باره چیست و کمیته بهداشت ستاد ملی کرونا اعلام کرد چندوقت این جلسه عقب بیفتد؛ تعویقی که قالیباف و یارانش به آن اعتنایی نکردند و جمعی از نمایندگان تهران به بیمارستانی دیگر رفتند و قالیباف هم عزم سفر به سیستان و بلوچستان کرد و در میان مردم مناطق محروم این استان حاضر شد.

این تنها پاسخ قالیباف به کنایه‌های بهداشتی رئیس‌جمهور به او نبود. او در اقدامی غیرمرسوم دست به قلم شد و درباره اصلاح ساختار لایحه بودجه سال۱۴۰۰ به رئیس‌جمهور نامه سرگشاده نوشت؛ این در حالی است که تفاهم بر سر بودجه‌نویسی معمولا در نشست‌های بین 2قوه صورت می‌گیرد.  این نامه حالا بازهم محل گلایه دولت شده و رئیس دفتر روحانی را به اعلام موضع در این‌باره واداشت. محمود واعظی دیروز در حاشیه نشست هیأت دولت به جمع خبرنگاران آمد. رئیس دفتر رئیس‌جمهور درباره نامه رئیس مجلس به روحانی گفت: عجیب است نامه‌هایی که قرار است از سوی سایر قوا به‌دست دولت برسد را ابتدا در رسانه‌ها می‌بینیم، چراکه همیشه دولت و مجلس بر سر بودجه تفاهم می‌کنند؛ چیزی که الان اتفاق می‌افتد این است که چنین نامه‌هایی بین ما و قوای دیگر و نهادهای دیگر بوده اما اینکه اول ما نامه را در رسانه‌ها می‌بینیم، و بعد دریافت می‌کنیم عجیب است؛ البته من این نامه را ندیده‌ام.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcjfxeazuqei.sfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما