کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مناظرات تلویزیونی چه مقدار در رای نهایی شهروندان آمریکایی تاثیرگذار است؟

خراسان , 24 مهر 1399 ساعت 8:00

از هفته ها قبل، امروز 15 اکتبر به عنوان تاریخ دومین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تعیین شده بود، اما به دلیل ابتلای دونالد ترامپ به ویروس کرونا و تمایل نداشتن جو بایدن دموکرات برای دیدار رو در رو با وی، کمیسیون مناظره‌های انتخاباتی آمریکا رسما مناظره حضوری و مجازی نامزدها را لغو کرد. مناظره نخست برای آمریکایی‌ها چیزی جز 90 دقیقه جنجال و آشوب نبود.


صبح‌شد: از هفته ها قبل، امروز 15 اکتبر به عنوان تاریخ دومین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تعیین شده بود، اما به دلیل ابتلای دونالد ترامپ به ویروس کرونا و تمایل نداشتن جو بایدن دموکرات برای دیدار رو در رو با وی، کمیسیون مناظره‌های انتخاباتی آمریکا رسما مناظره حضوری و مجازی نامزدها را لغو کرد. مناظره نخست برای آمریکایی‌ها چیزی جز 90 دقیقه جنجال و آشوب نبود.

حالا، تنها فرصتی که برای دیدار دو نامزد انتخابات باقی مانده مناظره ۲۲ اکتبر (یکم آبان) است، اما مناظره‌های تلویزیونی چقدر در جلب نظر رای دهندگان آمریکایی تاثیر دارد؟ آخرین باری که مناظرات تلویزیونی در آمریکا بر نظرسنجی ها اثر گذار بود، مناظرات سال 1984 میان رونالد ریگان 73 ساله به عنوان مسن ترین رئیس جمهور آمریکا تا آن زمان و رقیب جوان وی والتر ماندیل بود که به پیروزی ریگان منجر شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مایکل سوکولو مورخ رسانه ای در دانشگاه مین می گوید از زمان نخستین دوئل تلویزیونی آمریکا (مناظره انتخاباتی) در سال های 1960 میان ریچارد نیکسون و جان اف کندی، مناظره ها کمتر آموزنده بوده‌اند. در سال 1976 جیمی کارتر دموکرات توانست ایده های جدیدی را در برابر جرالد فورد رئیس جمهور وقت ارائه دهد، اما هم اکنون بینندگان پیش از برگزاری مناظره آن چه را نامزدها می خواهند بگویند می دانند و مناظره تنها یک نمایش است.

جان کچ می گوید: به ویژه آن که افرادی که هنوز درباره نامزد منتخب خود تصمیم نگرفته اند، نادر هستند. در واقع مناظره به کسانی که هنوز اندکی مردد هستند اجازه می دهد انتخاب خود را تایید کنند. در سال 2016، حدود 10 درصد رای دهندگانی که مناظره ها را تماشا کردند اعلام کردند در طول مناظرات یا پس از آن تصمیم قطعی گرفته اند. اکنون، تنها با برگزاری یک مناظره میان نامزدهای ریاست جمهوری و یک مناظره میان نامزدهای معاون اولی، بر اساس گزارشی که یورونیوز به نقل از منابع اطلاعات انتخاباتی دانشگاه فلوریدا منتشر کرده، نزدیک به ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار آمریکایی تا 13 اکتبر (22 مهر) در رای ‌گیری زودهنگام شرکت کرده‌اند. این اما تنها رکورد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیست.

رکورد دیگر مربوط به سن نامزدهای ریاست جمهوری است. جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در روز انتخابات 3 نوامبر (13 آبان) تنها 17 روز با تولد 78 سالگی‌اش فاصله دارد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه نیز در آن زمان حدود 74 سال و 5 ماه سن دارد. بنابراین هردو نامزد انتخابات رکورد سنی را که پیش از این در دست رونالد ریگان بود، شکسته اند.
هریس و پنس مهم تر از بایدن و ترامپ؟


در این رقابت نامزدهای پیر، گزینه‌های معاون اولی نقش به سزایی خواهند داشت. نامزدهایی که در صورت مرگ یا بیماری سخت روسای جمهور منتخب، سکان‌دار اداره دولت فدرال خواهند بود. از طرفی این جایگاه برای دموکرات ها اهمیت بیشتری هم دارد چرا که اگر بایدن انتخاب شود در پایان دوره اول ریاستش او 81 ساله می شود و احتمالا نامزدی دوره بعدی دموکرات ها را به معاون خود یعنی کاملا هریس واگذار می کند. از میان این دو نامزد، کاملا هریس متعلق به جناح چپ دموکرات ها (البته نه به اندازه سندرز) و مایک پنس متعلق به جناح محافظه کاران جمهوری خواه (منتهی الیه راست افراطی) هستند یعنی از لحاظ سیاسی کاملا مخالف یکدیگر و حتی دشمن هم هستند، اما با توجه به این نکته که دموکرات ها معمولاً با هسته  قدرت شریک هستند نباید خیلی امیدوار بود که سیاست سوسیالیستی چپ ها را سر لوحه کار خود قرار بدهند.

بنابراین حتی با این که خانم هریس جزئی از جامعه اقلیت ها و سیاه پوستان است و در مناظره‌ها بسیار به سیاست های حاکم بر آمریکا خرده می‌گرفت (و حتی خواهان برکناری پلیس فدرال آمریکا بود) به نظر می‌رسد هم برای جذب جناح محافظه کاران دموکرات و هم برای به قدرت رسیدن انتظار می رود از سیاست های چپ خویش عدول کند و بیشتر به سمت میانه روها رود. از طرفی همان طور که گفته شد پنس از محافظه کاران افراطی آمریکاست و در صورت انتخاب شدنش بسیار تندرو تر از ترامپ است و در ضمن بسیار متعصب است و در عین حال بر خلاف ترامپ به پرستیژ رئیس جمهور  آمریکا  اهمیت می‌دهد.از لحاظ سخنوری و جدال در مناظره‌ای که برگزار شد، احتمالا دست بالا را هریس داشت، از طرفی چون می تواند به عنوان اولین معاون زن رئیس‌جمهور آمریکا باشد و شاید هم در دوره بعدی اولین رئیس جمهور زن آمریکا شناخته شود بخت زیادتری برای پیروزی خود قائل است و با انگیزه بیشتری در کنار بایدن مبارزه می‌کند.

انتهای پیام/


کد مطلب: 757

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/757/مناظرات-تلویزیونی-مقدار-رای-نهایی-شهروندان-آمریکایی-تاثیرگذار

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir