کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مردم اردبیل بیشتر سرطان معده می‌گیرند!

25 مهر 1399 ساعت 9:35

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: استان اردبیل بالاترین آمار ابتلای به سرطان معده در کشور را دارد به طوری که از هر ۱۰۰ هزار نفر، سالانه ۵۰ مورد سرطان معده در این استان گزارش می‌شود.


صبح شد: دکتر رضا ملک‌زاده  در حاشیه سفر به استان اردبیل در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به آمار بالای شیوع بیماری سرطان معده در استان اردبیل طی سه دهه گذشته گفت: وزارت بهداشت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از ۲۰ سال پیش تحقیقاتی را درباره سرطان معده در استان شروع کرده که منجر به تدوین یک برنامه پیشگیری شده است.

وی با اشاره به اجرای برنامه پیشگیری از سرطان معده برای ۲۱ هزار نفر از افراد در معرض خطر این بیماری در استان اردبیل با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان بیان کرد: سرطان معده قابل پیشگیری است و امیدواریم دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با برنامه‌های در دست اجرا، علاوه بر حل این مشکل در استان، یک راه حل هم در سطح جهان ارائه دهد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: در کنترل و مهار بیماری سرطان معده هنوز به مرحله پیشگیری از طریق غربالگری نرسیده‌ایم و اگر در تحقیقات به روشی برای غربالگری در مهار این بیماری برسیم، برای همه استان اجرا خواهد شد.

وی در ادامه پیشگیری از مرگ‌های زودرس مانند سکته‌های مغزی و قلبی را از جمله برنامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی عنوان کرد و گفت: مهمترین علل مرگ‌های زودرس، سکته قلبی و مغزی بوده و آمار آن در استان اردبیل نیز به علت شیوع زیاد چاقی و کم‌تحرکی بالاست.

دکتر ملک‌زاده اضافه کرد: با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بر روی طرحی در مورد کنترل سکته‌های مغزی و قلبی از طرق مهار چاقی و کم‌تحرکی کار می کنیم.

وی اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از حمله معدود مراکز علمی است که دارای مرکز تحقیقات گوارش و کبد با هدف کنترل سکته‌های مغزی و قلبی بوده و فعالیت‌های خوبی را در طول این مدت انجام داده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منابع پژوهشی در کشور به خصوص در حوزه بهداشت و درمان را ناچیز خواند و با اشاره به الزام دولت برای اختصاص ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی به امور پژوهی افزود: در شرایط کنونی منابع پژوهشی کشور کمتر از نیم درصد از تولید ناخالص داخلی است.

انتهای پیام/


کد مطلب: 765

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/765/مردم-اردبیل-بیشتر-سرطان-معده-می-گیرند

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir