کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روایتی تلخ از روزهای سخت قنادهای ایرانی

27 مهر 1399 ساعت 8:40

افزایش افسارگسیخته قیمت مواداولیه. اوایل مهرماه بود که علی بهره‌مند؛ رئیس اتحادیه صنف قنادان با ابراز نگرانی از وضعیت رکود بازار صنف قناد‌ها به‌دلیل کرونا و گرانی، روند افزایش قیمت مواداولیه را افسارگسیخته توصیف کرد.


صبح‌شد: افزایش افسارگسیخته قیمت مواداولیه. اوایل مهرماه بود که علی بهره‌مند؛ رئیس اتحادیه صنف قنادان با ابراز نگرانی از وضعیت رکود بازار صنف قناد‌ها به‌دلیل کرونا و گرانی، روند افزایش قیمت مواداولیه را افسارگسیخته توصیف کرد. او از دولت برای مهار این افزایش قیمت و توجه به صنف درحال نابودی قنادان کمک خواست.

براساس گفته‌های او، همه‌گیری کرونا درحال حاضر ضربه مهلکی به صنف قنادان وارد و افت ۷۰ درصدی در فروش شیرینی‌فروشی‌ها ایجاد کرده است. در این شرایط، افزایش مهارنشدنی قیمت مواداولیه، کار فعالان صنف قنادی را دشوارتر ساخته است، درحدی که واحد‌های این صنف دیگر توان فعالیت ندارند و حتی گاه مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند.

به گفته بهره‌مند، روغنی را که تا ماه پیش ۱۷۰ هزار تومان قیمت داشته است اکنون باید ۳۸۰ هزار تومان خریداری کنند، یا پودر کاکائوی ۳۰ تا ۴۰ هزار تومانی اکنون قیمتی بیش از ۱۰۰ هزار تومان دارد. با وجود افزایش قیمت مواداولیه، اینطور به‌نظر می‌آید که قیمت مصوب شیرینی صنف قنادان به نسبت اول سال تغییر قابل توجهی نداشته است.

ابتدای سال ۹۹ قیمت مصوب شیرینی خشک (دانمارکی، زبان، پاپیونی) کیلویی ۲۸ هزار تومان، قیمت کیک یزدی ۲۱ هزار تومان و قیمت شیرینی‌تر ۳۵ هزار تومان اعلام شد. در مهر‌ماه ۹۹ این قیمت‌ها نزدیک به ۱۰ هزار تومان در ازای هر کیلو افزایش یافتند و قیمت مصوب شیرینی خشک ۳۸ هزار تومان، شیرینی‌تر ۴۸ هزار تومان و کیک یزدی ۲۹ هزار تومان اعلام شد.

اگرچه این قیمت‌ها با آنچه در زمان خرید در شیرینی‌فروشی‌ها با آن مواجه می‌شویم متفاوت است و افرادی که سال‌هاست در کسب‌وکار آموزش و پخت شیرینی فعالیت دارند نیز حکایت‌های متفاوتی از افزایش نرخ نهایی محصول، تحت‌تأثیر افزایش شدید قیمت مواداولیه روایت می‌کنند؛ روایت‌هایی که طعم شیرینی را به کام همه تلخ کرده است.


نوسان قیمت خردکننده است

نجمه، مدیر یک شیرینی‌پزی کوچک در تهران، می‌گوید: قیمت‌های ابزار و مواداولیه شیرینی‌پزی ۲ تا بیش از ۴ برابر شده است. او می‌گوید: این افزایش قیمت تنها محدود به مواداولیه خوراکی نیست. ابزار کار هم بسیار گران شده است؛ از انواع قالب و پالت گرفته تا انواع کاتر و مالدها. من سعی می‌کنم از جنس ایرانی استفاده کنم. طی ۸ یا ۹ سالی که در این کار مشغولم تنها یک یا ۲ درصد از ابزارهایم خارجی بوده‌اند و مابقی آن‌ها همگی ساخت ایران هستند.

اما همان ایرانی‌ها هم افزایش قیمت زیادی داشته‌اند؛ مثلا ابزاری مانند صفحه‌گردان که برای تزئین کیک استفاده می‌شود تا ۵-۴‌ماه پیش ۱۸۰ هزار تومان بود، اما الان شده ۳۰۰ هزار تومان. در کنار افزایش قیمت ابزار که خود فشاری مضاعف برای ماست، بی‌کیفیت بودن ابزار‌هایی که خریداری می‌کنیم هم آزاردهنده است.

درواقع من قیمت چند برابر‌شده آن ابزار را باید پرداخت کنم و در مقابل آن کیفیتی که انتظارش را دارم دریافت نمی‌کنم. انگار تولیدکننده برای اینکه سود بیشتری ببرد از مواد بی‌کیفیت و نامناسب برای شیرینی‌پزی، مانند ام‌دی‌اف که با چندبار شستن ورم می‌کند، ابزار‌هایی مانند صفحه‌گردان را تولید می‌کند و ۳۰۰ هزار تومان می‌فروشد.

افزایش قیمت مواداولیه هم فاجعه‌آمیز است. ابزار را یک‌بار تهیه می‌کنیم و دست‌کم برای مدتی می‌توان از آن استفاده کرد، اما مواداولیه، ابزار اصلی دست ماست و هر لحظه هم گران‌تر می‌شود؛ یعنی امروز که مواداولیه را تهیه می‌کنیم، هفته بعد قیمت آن گران‌تر می‌شود و دوباره هفته بعد و همینطور هر هفته به قیمت آن‌ها افزوده می‌شود. افزایش قیمت‌ها تصاعدی شده است. مثلا قیمت نشاسته ذرت (ماده‌ای که در پخت کیک یا حلوا خیلی کاربرد دارد) کیلویی ۱۰ هزار تومان بود، ۲ برابر شد؛ یعنی ۲۰ هزار تومان. بعد در ایام محرم برای پخت حلوا ۳۰۰ گرم آن را خریدم ۱۵ هزار تومان؛ یعنی کیلویی ۵۰ هزار تومان. این یکی از ساده‌ترین مواداولیه‌ای بود که طی چند‌ماه قیمت آن ۵ برابر شد.

خامه قنادی هم نمونه دیگری است. مثلا من خامه قنادی ۵ کیلویی گلرود را می‌خریدم ۸۰ هزار تومان. بعد قیمت همین خامه شد ۱۰۰ هزار تومان و همین چند روز پیش آن را ۱۲۸ هزار تومان خریداری کردم. خامه قنادی کولاک را هم می‌خریدم ۵۰ هزار تومان و هفته پیش آن را خریدم ۹۰ هزار تومان. تا سال گذشته کیک خامه‌ای را به قیمت کیلویی ۶۰ هزار تومان می‌فروختم، اما در شرایط کنونی این سفارش‌ها را به قیمت کیلویی ۸۵ هزار تومان می‌فروشم.

با این‌همه همکارانی که در همین حوزه فعالیت دارند قیمت کیک‌های خامه‌ای را از ۱۰۰ تا ۱۴۰ هزار تومان اعلام می‌کنند که درصورت افزوده شدن موادی مانند آجیل یا توت‌فرنگی و یا شکلات در کیک در ازای هر کیلو ۲۰ هزار تومان دیگر به قیمت آن‌ها افزوده می‌شود. شیرینی‌های خشکی که آجیل‌دار هستند هم به‌دلیل قیمت نجومی آجیل بسیار گران شده‌اند. برای کسی مانند من که کسب‌وکار کوچکی در این صنف برای خود ایجاد کرده‌ام، این نوسانات قیمت فشار بسیار خردکننده‌ای است. چقدر باید هر هفته یا هر‌ماه قیمت محصول نهایی را افزایش دهم که برایم سود داشته باشد و مشتری‌ها هم راضی باشند؟

اجحاف در حق ما و مشتری

مولود، مدیر شیرینی‌پزی و آموزشگاهی در تهران، می‌گوید اولین تأثیر منفی گران شدن مواداولیه بر کسب‌وکار من، گران‌تر شدن شهریه کلاس‌های آموزشی‌ام بود. البته هنرجو‌ها این گرانی را در زمان پرداخت حق آزمون به فنی‌حرفه‌ای هم احساس کردند، زیرا قبلا ۵ هزار تومان پرداخت می‌کردند و اکنون باید ۵۰ هزار تومان بپردازند. نرخ محصولات سفارشی ما هم به نسبت گران‌شدن مواداولیه افزایش یافته است.

سال گذشته کیک سفارشی را کیلویی ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان می‌پختم، اما الان قیمت آن ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان شده است و هستند کسانی که از کیلویی ۲۰۰ هزار تومان هم قیمت می‌دهند. یک سینی فینگر‌فود را هم که قبلا ۱۲۰ هزار تومان می‌فروختیم، الان مجبوریم ۳۵۰ هزار تومان قیمت بدهیم. این فعال حوزه قنادی می‌گوید: خامه‌ای که کیلویی ۸ تا ۹ هزار تومان می‌خریدیم الان کیلویی ۲۳ هزار تومان شده است. خمیر فوندانت هم همینطور.

بسته‌های بهترین برند خمیر فوندانت را کیلویی ۳۰ هزار تومان می‌خریدیم و الان قیمت آن شده ۱۱۰ هزار تومان. قیمت موادی مانند تخم‌مرغ و شکر هم به همین منوال چندبرابر شده است. مثلا شکر کیلویی ۳ هزار تومان را الان باید کیلویی ۱۰ هزار تومان بخریم. یا پودر قند را کیلویی ۹ هزار تومان می‌خریدیم و الان باید کیلویی ۱۵ هزار تومان بابت آن پول بدهیم. همین افزایش قیمت‌ها باعث شده تا قیمت محصول نهایی ما هم نسبت به سال گذشته چند برابر شود.

افزایش قیمت این مواد ارتباط مستقیمی با قیمت دلار دارد و افزایش قیمت دلار تأثیر مستقیمی بر کسب‌وکار ما گذاشته است. وضعیت قیمت ابزار کار شیرینی‌پزی هم به همین شکل است. سینی زیر کیک یا ظرف‌های بسته‌بندی شیرینی خشک را الان داریم ۳ برابر قیمت سابق خریداری می‌کنیم. این‌ها همه در قیمت محصول نهایی تأثیر بسزایی دارد.

افزایش قیمت‌ها حتی روی کار‌های خدماتی که برای تسریع کار به آن نیاز داریم هم اثر گذاشته است. مثلا کارگری که کمک دست من است پیش از این ساعتی ۵ تا ۱۰ هزار تومان حقوق داشت و الان باید ساعتی دست‌کم ۳۰ هزار تومان به او بپردازم و مجبورم همه این هزینه‌ها را روی قیمت محصول نهایی محاسبه کنم.

افزایش شدید قیمت در حق مشتری اجحاف است و به او فشار وارد می‌کند، اما ما هم چاره‌ای نداریم و باید قیمت نهایی را براساس افزایش قیمت‌ها محاسبه کنیم تا ضرر نکنیم.

انتهای پیام/


کد مطلب: 791

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/791/روایتی-تلخ-روزهای-سخت-قنادهای-ایرانی

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir