کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قیمت مواداولیه فست‌فودی‌ها از ابتدای سال با چه نوساناتی روبه‌رو بوده است؟

27 مهر 1399 ساعت 8:43

اغذیه‌فروش‌ها از تفاوت قیمتی مواداولیه در مهر به نسبت فروردین می‌گویند.


صبح‌شد: از ابتدای سال تاکنون بازار فست‌فودی‌ها بیش از هر زمان دیگری با کسادی دست‌و‌پنجه نرم‌کرده و این روز‌ها که موج سوم بحران شیوع کرونا را در کشور تجربه می‌کنیم در کنار تورم و گرانی، خسارت‌ها و ضرر و زیان‌های بیشتری گریبانگیر صاحبان فست‌فودی‌ها شده؛ چرا که این صنف روزبه‌روز کم‌رونق‌تر و از تعداد مشتریان دائم به‌دلیل ترس از شیوع کرونا کاسته می‌شود. از اواخر سال گذشته تاکنون مغازه‌های بسیاری تعطیل شده و افراد زیادی بیکار شده‌اند. آن‌ها هم که تاب آورده‌اند ادامه کار با گرانی مواداولیه و نبود مشتری برایشان به صرفه نیست.

افزایش قیمت مواداولیه تا ۵ برابر

یکی از فست‌فودی‌هایی که قیمت‌های منصفانه‌ای دارد، اما با وجود این قیمت برگرهایش از ابتدای سال ۲۵ تا ۳۰‌درصد گران‌تر و مشتریانش به نسبت اوایل سال ۳۰‌درصد کمتر شده است. مسئول خرید مواداولیه این فست‌فودی در گفتگو با همشهری می‌گوید: «قیمت مواداولیه تهیه برگر ۴۰ تا ۵۰‌درصد به نسبت اول سال گران‌تر شده است. از همه مهم‌تر ۲۵‌درصد هم به هزینه‌ها برای خرید مضاعف لوازم بهداشتی مانند دستکش، الکل و مواد ضد‌عفونی‌کننده افزوده شده است. ما مواد مصرفی‌مان را ۴ تا ۵ برابر گران‌تر از ابتدای سال تهیه می‌کنیم».

وی به قیمت برخی مواداولیه غذایی برای تهیه برگر‌ها در ابتدای سال و مهرماه اشاره می‌کند و می‌افزاید: «در ابتدای سال قیمت خیارشور کیلویی ۱۳‌هزار‌تومان بود، اما اکنون آن را با قیمت کیلویی ۱۸ تا ۱۹‌هزار‌تومان تهیه می‌کنیم. گوجه در ابتدای سال به‌علت کمبود، ۴‌هزار تومان بود گرچه اکنون آن را با قیمت ۲‌هزار‌تومان به‌علت عرضه زیاد تابستانی تهیه می‌کنیم، اما با ورود به فصل سرما باید با قیمت ۶ تا ۷‌هزار تومان خریداری کنیم.

گوشت برگر هم ۳۰درصد افزایش قیمت داشته است. گوشت برگر را در ابتدای سال با قیمت کیلویی ۷۰‌هزار‌تومان خرید می‌کردیم، اما اکنون باید بابت هر کیلو ۹۰‌هزار‌تومان پرداخت کنیم. نان فانتزی در ابتدای سال ۱۵۰۰ بود، اما اکنون ۲۵۰۰ تومان شده است. هر کیلو قارچ ۱۳‌هزار‌تومان بود، اما الان با قیمت ۳۲ تا ۳۵‌هزار‌تومان به‌دست ما می‌رسد.

پنیر پارمیسان شرکت کاله را با قیمت ۱۵‌هزار‌تومان به ازای هر کیلو می‌خریدیم، اما اکنون به قیمت ۳۲‌هزار‌تومان عرضه‌می‌شود. برای هر ۱۰کیلو سیب‌زمینی ۸۰‌هزار‌تومان می‌دادیم، اما اکنون قیمت بین ۱۰۰ تا ۱۱۰‌هزار‌تومان است. هر کیلو ادویه هم که قبلا بین ۸۰ تا ۹۰‌هزار‌تومان برای ما تمام‌می‌شد را باید اکنون کیلویی ۱۵۰‌هزار‌تومان بخریم. سس کاله کیلویی ۱۱۰‌هزار‌تومان بود، اما اکنون تا ۱۵۰‌هزار‌تومان افزایش قیمت داشته است».

فروش با درصد سود کمتر

در یکی از فست‌فودی‌هایی که در فضای باز به مشتریان خدمات ارائه می‌دهد نیز پرنده پر نمی‌زند و به گفته کارکنانشان ۹۵‌درصد مشتریان به نسبت سال گذشته کم شده‌اند و ادامه کار عملا غیرممکن شده است. مسئول تهیه مواداولیه این اغذیه‌فروشی هم در گفتگو با همشهری در مورد افزایش قیمت مواداولیه در مهر‌ماه به نسبت ابتدای سال می‌گوید: «وقتی خامه ۳۵۰۰تومانی ابتدای سال را ۹‌هزارتومان می‌خریم مشخص است که قیمت مواداولیه بیش از ۳ برابر گران‌تر شده است. گوشت ران گوساله که اوایل سال کیلویی ۴۰‌هزار تومان بود را اکنون با قیمت کیلویی ۱۴۰‌هزار تومان می‌خرم و شیر کیلویی ۵۵۰۰‌تومان را اکنون ۱۰۵۰۰ تومان».

وی در ادامه می‌افزاید: «ثابت نبودن قیمت‌ها ما را به دردسر انداخته و هر روز مجبوریم منو را عوض کنیم. به‌عنوان مثال من سینه مرغ را ۲ روز پیش کیلویی ۳۱‌هزار‌تومان، دیروز ۳۳‌هزار‌تومان و امروز ۳۵‌هزار‌تومان خریداری کردم. البته تخم‌مرغ که قیمتش تا ۱۸۰۰تومان رسیده بود را خوشبختانه امروز هزار‌تومان خریدم، گرچه اوایل سال قیمتش ۵۰۰ تومان بود. افزایش قیمت‌ها موجب شده تا ما نیز قیمت‌های خود را بالا ببریم و املت ۱۵‌هزار‌تومانی را ۲۱‌هزار‌تومان بفروشیم. البته بالا بردن قیمت هم حدی دارد و باید توان مالی مشتریان را هم درنظر گرفت. درصد سود ما در شرایط موجود بسیار کاهش پیدا کرده؛ تهیه پیتزایی که در ابتدای سال برایمان ۲۸‌هزار‌تومان تمام می‌شد و با قیمت ۴۰ تا ۵۰‌هزار‌تومان می‌فروختیم اکنون ۵۰‌هزار‌تومان تمام می‌شود و با قیمت ۷۰‌هزار‌تومان می‌فروشیم».

افزایش هزینه‌های سرویس‌دهی

مسئول تهیه مواداولیه یک فست‌فودی دیگر که مشتریانش ۵۰ درصد تحلیل رفته‌اند در گفتگو با همشهری می‌گوید: «در ابتدای سال فیله گوساله را کیلویی ۱۱۰‌هزار‌تومان می‌خریدیم، اما اکنون کیلویی ۲۰۰‌هزار‌تومان باید تهیه کنیم. آرد برای تهیه خمیر پیتزا قبلا کیلویی ۱۰۰‌هزار‌تومان بود، اما اکنون کیلویی ۱۵۰‌هزار‌تومان شده است.

البته در شرایط کرونا هزینه‌های سرویس‌دهی فست‌فودی‌ها بیشتر هم شده است؛ به‌عنوان مثال برای هر یک آیتم غذایی باید یک ظرف یک‌بار مصرف آلومینیومی با قیمت ۱۶۰۰تومان، یک ظرف پلاستیکی یک‌بار مصرف برای سیب‌زمینی سرخ‌شده با قیمت ۱۵۰۰تومان، یک لیوان یک‌بار مصرف ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰‌تومانی هم استفاده شود در حالی که قبل از کرونا از ظروف موجود آشپزخانه برای مشتریان استفاده می‌شد که قابلیت شست‌و‌شو و استفاده دائم داشت. در واقع اکنون باید ۵‌هزار‌تومان به‌خاطر استفاده این ظروف برای مشتری کنار بگذاریم که قابل‌دریافت از او هم نیست و از سود ما کم می‌شود. بیشتر غذا‌ها هم بیرون‌بر شده که همین موضوع استفاده ما از ظروف یک‌بار مصرف را بیشتر کرده است».


وی می‌افزاید: «درست است که مواداولیه گران شده، اما ما نمی‌توانیم از کیفیت مواد غذایی کم کنیم تا سود بیشتری عایدمان شود. از طرفی در شرایط کرونا دور‌ریز مواد غذایی‌مان بیشتر شده، چون تعداد مشتریان کم شده است. نگهداری مواد‌غذایی هم تاریخ مصرفی دارد؛ به‌عنوان مثال روزی ۳ تا ۴کیلو خمیر می‌زنیم، اما یک کیلوی آن را مصرف می‌کنیم و مابقی را دور می‌ریزیم، چون خمیر یک تا دو روز بیشتر دوام نمی‌آورد. ضد‌عفونی هر روزه میز‌ها و صندلی‌ها نیز به هزینه‌های ما افزوده. در شرایطی قرار داریم که نه می‌توانیم کار را تعطیل کنیم نه ادامه دهیم».

انتهای پیام/


کد مطلب: 792

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/792/قیمت-مواداولیه-فست-فودی-ها-ابتدای-سال-نوساناتی-روبه-رو-بوده

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir