کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرا زنان باردار کمتر کرونا می‌گیرند؟

30 مهر 1399 ساعت 9:21

یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری می‌گوید معمولا عفونت کووید-19 در بارداران به‌صورت شدید بروز نمی‌کند.


صبح‌شد: طی چند ماهی که از عالمگیری بیماری کووید-۱۹ می‌گذرد، سؤالات زیادی درباره ایمنی بیشتر برخی گروه‌ها نسبت به ویروس کووید- ۱۹ یا احتمال ابتلا به نوع خفیف آن در برخی افراد همچنان بدون پاسخ قطعی باقی مانده است. از جمله آن‌که هنوز محققان دقیقا نمی‌دانند چرا کودکان کمتر به نوع شدید بیماری مبتلا می‌شوند و غالبا ناقل بیماری هستند.

یا این‌که به چه دلایلی بارداران کمتر به کووید-۱۹ یا نوع شدید این بیماری مبتلا می‌شوند. با این حال از آنجا که قرار است فعلا با کابوس کرونا زندگی کنیم و این‌که با گذشت زمان تظاهرات متفاوتی را از کووید-۱۹ شاهد هستیم، جا دارد به سؤالاتی از‌جمله این‌که آیا بارداری در دوران همه‌گیری کرونا خطرناک است و این‌که چرا باردار شدن باعث افزایش خطر ابتلا به کووید-۱۹ نمی‌شود پاسخ بدهیم.

از این‌رو با دکتر زهرا ثقه‌الاسلام، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا گفتگو کرده‌ایم.

 آیا روند بارداری و تغییرات ناشی از آن می‌تواند مادر را در معرض خطر بیشتری نسبت به کرونا قرار دهد؟

خوشبختانه روند بارداری و تغییرات آن، مادر را در خطر ابتلای بالاتری نسبت به کرونا یا موارد شدید بیماری قرار نمی‌دهد. به بیان دیگر شرایط مادر به‌گونه‌ای نیست که نسبت به دیگر افراد بیشتر مستعد عفونت کرونایی یا موارد شدید بیماری بشود. البته این در صورتی است‌که مادر بیماری زمینه‌ای نداشته باشد.

 آیا علائم ابتلا به کووید-۱۹ در بارداران ممکن است متفاوت باشد؟

نتایج مطالعات نشان داده است بروز برخی علائم کووید-۱۹ مانند سرفه و گلودرد در خانم‌های باردار کمتر است. به‌علاوه با توجه به این‌که در دوران بارداری برخی از علائم مانند ضعف و بی‌حالی، تهوع و تنگی نفس طبیعی است، بارداران نباید دچار وسواس و اضطراب شوند، به‌ویژه اگر ضوابط بهداشتی را رعایت می‌کنند و در معرض آلودگی قرار ندارند. پس باردارانی که بیماری یا مشکل زمینه‌ای مثل دیابت یا فشار خون بالا نداشته باشند، علائم معمول و خفیف بیماری را بروز خواهند داد.

 بارداری به‌نوبه خود به‌دلیل تغییرات هورمونی که در بدن مادر ایجاد می‌کند؛ آیا این امر ممکن است منجر به پنهان ماندن علائم ابتلا به کرونا بشود؟

یک‌سری علائم است که ممکن است در بارداری به‌صورت طبیعی بروز کند. ناگفته نماند علائمی مانند تنگی‌نفس، تهوع و بی‌حالی در مادر باردار ممکن است در زمان ابتلا به کووید-۱۹ هم بروز کند. اما علائم کسی که به عفونت کرونایی مبتلا می‌شود بسیار حاد است. اگر تنگی نفس دارد به‌دنبال تب و سرفه بروز می‌کند و ناگهانی اتفاق نمی‌افتد و تهوع و استفراغ باردار در چند ماه اول دیده می‌شود. پس با شرح حال گرفتن از باردار می‌توان علائم ناشی از بارداری را از عوارض کرونا افتراق داد.

 آیا عوارض آلودگی با کووید-۱۹در بارداران شبیه به افراد دیگر است؟

علائم در خانم‌های باردار با بقیه افراد مشابه است. حتی گفته شده است علائمی مثل تب بالا، مشکلات گوارشی حاد و گلودرد شاید در خانم‌های باردار کمتر هم دیده شود. ولی در کل علائم به‌صورت سرفه، بدن‌درد، اسهال و استفراغ خود را نشان می‌دهد. اما معمولا انتظار نمی‌رود که عفونت کرونا در بارداران به‌صورت شدید بروز کند.

 آیا شیوه درمان بارداران مبتلا به کووید-۱۹ با دیگر افراد متفاوت است؟

همان‌گونه که گفتیم بروز بیماری در خانم‌های باردار اغلب خفیف است. با این حال هر فردی در صورت مشاهده عوارض و نشانه‌های بیماری باید به مراکز درمانی مراجعه کند. هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، به‌ویژه در مواردی که بیماری همراه با درگیری ریه باشد؛ بنابراین درمان‌هایی که صورت می‌گیرد، حمایتی و علامتی است. اگر علائم در خانم باردار خفیف باشد، استراحت در منزل، مصرف مایعات زیاد و مصرف استامینوفن برای جلوگیری از افزایش تب توصیه می‌شود. در موارد شدید یا در صورت وجود بیماری زمینه‌ای باید بیمار بستری شود تا علائم و سیر بیماری‌اش تحت نظر قرار بگیرد.

 بارداران برای پیشگیری از ابتلا به کرونا چه مواردی را بیش از دیگران رعایت کنند؟

اصول پیشگیری از کرونا در بارداران نیز مثل دیگر افراد است. اما بارداران به‌خاطر شرایط خاصی که دارند باید بیشتر مراقب باشند. بارداران سعی کنند از منزل خارج نشوند و در صورت ضرورت ماسک بزنند و در جا‌هایی که ازدحام جمعیت زیاد است تردد نکنند. همچنین از وسیله نقلیه عمومی استفاده نکنند.

از سوی دیگر مسأله ناقلان بدون علامت مطرح است و این‌که کودکان هم می‌توانند شامل این دسته باشند. پس خانم‌های باردار باید ارتباط غیرضروری را تا حد امکان حتی با کودکانی که ممکن است از اعضای درجه اول خانواده‌شان باشند، کاهش دهند.

 آیا برای باردار مبتلا به کرونا طی دوران نقاهت بیماری مراقبت‌های ویژه‌ای نیاز است؟

بارداری شرایط ویژه‌ای را برای مادر ایجاد می‌کند. حال اگر خانم بارداری به عفونت کرونایی مبتلا شود از نظر جسمی و روحی، فشار بیشتری را متحمل خواهد شد. قطعا پس از این‌که این فرد دوران نقاهت بیماری را گذراند، نیاز به توجه و رسیدگی پزشکی بیشتری دارد. یعنی باید به‌طور منظم تحت‌نظر پزشک باشد؛ به‌ویژه اگر ضعف و خستگی مزمن بعد از دوران ابتلا به کرونا در باردار بروز کند، نیاز به تغذیه مناسب‌تر و برخورداری از شرایط آرام و بدون استرس خواهد داشت.

انتهای پیام/


کد مطلب: 841

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/841/چرا-زنان-باردار-کمتر-کرونا-می-گیرند

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir