کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بیم و امید محدودیت‌های تازه

25 آبان 1399 ساعت 9:40

تعطیلی دوهفته‌ای در تهران و مناطق مختلف کشور که روزها است در رسانه‌ها درباره آن صحبت می‌شود موضوعی است که هنوز رنگ اجرا به‌خود ندیده است.


صبح شد: تعطیلی دوهفته‌ای در تهران و مناطق  مختلف کشور که روزها است در رسانه‌ها درباره آن صحبت می‌شود موضوعی است که هنوز رنگ اجرا به‌خود ندیده است.

معتقدم، حتی با اجرای تعطیلی دوهفته‌ای در مناطق قرمز و اجرای محدودیت‌های دیگر در مناطق زرد و نارنجی تنها قادر خواهیم بود تراکم تعداد بیمار در بیمارستان‌ها را تا حدودی کاهش دهیم. بر این باورم که درصورت اجرای تعطیلی، مراکز بیمارستانی قادر خواهند شد، با احیای ظرفیت‌های خود با ترخیص بیماران و اختصاص تخت‌های خالی شده از بحران کمبود تخت‌های بیمارستانی تا حدودی خارج شوند.

با این حال، متأسفانه مشخص نیست چرا مسئولان به سرعت نسبت به تعطیل کردن کسب و کارها اقدام نمی‌کنند و اجرای آن را به روزها و هفته‌های بعد موکول می‌کنند. اما درباره اینکه تعطیلی که قرار است از اول آذرماه اجرا شود چه اثری بر بیماری در هفته‌های آینده خواهد داشت باید گفت، هر چند تعطیلی که از اول آذرماه اجرایی می‌شود با تأخیر و دیرهنگام است اما، می‌تواند آمار فوت افراد را در هفته‌های بعد از اجرای محدودیت‌ها کاهش دهد.

از سوی دیگر، با وجود نقدهایی که به عملکرد مسئولان وارد است، مردم نیز در این شرایط وظایفی دارند که باید با عمل به آن زنجیره انتقال ویروس را شکسته و از افزایش تعداد مبتلایان به بیماری جلوگیری کنند. نگرانی جدی که اکنون وجود دارد این است که با اجرای تعطیلی و محدودیت‌ها، برخی از شهروندان بار سفر بسته و به مسافرت یا انجام دید و بازدیدهای خانوادگی بروند و با این اقدام خود، تلاش‌های انجام شده برای مهار ویروس را کم اثرکنند.

امیدوارم شرایط کنونی کشور و آمار رو به رشد تعداد فوت‌شدگان و بیماران جدید، منجر به تغییر رویکرد مردم و رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان شود تا در آینده از شدت شیوع بیماری در جامعه کاسته شود.

*حمیدرضاعمادی- متخصص بیماری‌های عفونی

انتهای پیام/

 


کد مطلب: 1168

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/note/1168/بیم-امید-محدودیت-های-تازه

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir