کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دور زدن قرنطینه!

8 آذر 1399 ساعت 9:29


صبح شد: در شرایطی وارد دومین هفته از اعمال محدودیت‌ها و قرنطینه‌ها برای مدیریت شیوع کووید-۱۹ شدیم که هنوز به‌طور واضح و شفاف اعلام نشده که هدف از این تعطیلی ۲ هفته‌ای چه بوده است. عده‌ای گفتند که این تعطیلی و محدودیت‌ها برای استراحت کردن کادر درمان بوده است، اما برخی هم معتقدند که سیاستگذاران می‌توانستند با هزینه کمتری مثل مدیریت زمان در بیمارستان‌ها و چرخش نیرو‌های انسانی در مراکز درمانی و... به این هدف برسند.

زمانی که ما مداخله‌ای را برای کنترل اپیدمی انجام می‌دهیم باید به این موضوع توجه کنیم که این مداخله چقدر می‌تواند اثربخش باشد و ما دنبال به‌دست آوردن چه چیزی هستیم.

 شاید در دنیا اقداماتی مثل لاک‌داون یا همان قرنطینه کامل را اعمال کرده و موفق هم شده‌اند، اما ما باید زمان را درنظر بگیریم و به این موضوع توجه کنیم که اقدام و مداخله‌ای که مثلا در دوره‌ای در چین اعمال شده است، دیگر حالا اثربخشی نخواهد داشت. از سوی دیگر، با اینکه در شرایط فعلی ویروس کووید-۱۹ بیولوژی یکسانی داشته، اما اپیدمیولوژی آن تابع مکان‌ها و جمعیت‌های مختلف است. اگر مداخله‌ای در یک کشور مؤثر بوده، الزاما در کشور ما مؤثر نخواهد بود. اینکه تعطیلی ۲ هفته‌ای چقدر می‌تواند منجر به کنترل اپیدمی شود، هنوز به طور کامل مشخص نیست و باید فعلا منتظر ماند. توجه داشته باشیم در کنار همه این‌ها میزان تاب‌آوری جامعه در مقابل این سیاست‌های سختگیرانه محدود است. مگر چندبار می‌توان از این روش استفاده کرد؟

هیچ‌کس در دنیا نمی‌تواند بگوید که این اپیدمی چه زمانی تمام می‌شود و باید دقیق‌تر گام برداشت. روز گذشته آمار فوتی‌های ناشی از ابتلا به کرونا کم شد، اما ما نمی‌توانیم این نوسانات را صرفا ملاک ارزیابی و قضاوت قرار دهیم و بگوییم این کاهش به‌دلیل تعطیلی‌های هفته اخیر بوده است، ما باید ۲ هفته صبر کنیم و بعد از آن شاخص‌هایی مثل میزان مرگ و بستری را به‌درستی ارزیابی کنیم و بعد به نتیجه برسیم.

نکته مهم در بررسی سیاست‌های اجرایی هفته گذشته این‌که ما در زمینه نظارت بر حسن انجام این محدودیت‌ها همچنان جای کار بیشتری داریم. ما اصناف را تعطیل کردیم، اما اجتماعات بیرون مردم همچنان پابرجاست. ما در تردد خودرو‌ها محدودیت ایجاد کردیم، نه در رفت‌وآمد مردم. خیلی‌ها با وسایل حمل‌ونقل عمومی به سفر رفتند، شما در این مدت به‌سختی می‌توانید یک بلیت به مقصد شهری دیگر پیدا کنید. باید در هفته پیش رو نظارت و ارزشیابی قوی‌تر و علمی شود. باید نظام ارزشیابی فعالی برای آن درنظر گرفته شود و به اعداد بسنده نشود که حالا که کم شده، بنابراین عملکرد هم خوب بوده است.

*حمید سوری- اپیدمیولوژیست

انتهای پیام/


کد مطلب: 1396

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/note/1396/دور-زدن-قرنطینه

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir